مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان: شوش آبروی ایران است

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان گفت: از سا‌ لهای گذشته تاکنون بسیاری فکر می‌کردند شوش با توجه به مشکلاتش نمی‌تواند پرونده خوبی برای ثبت جهانی باشد اما امروز می‌بینیم با کارها و اقدامات خوب صورت گرفته در یک سال اخیر شوش به یکی از پرونده‌های ارزشمند به عنوان تنها کاندیدای ثبت جهانی در سال ۲۰۱۵ تبدیل شده است.

افشین حیدری  اظهار کرد: با افتخار می‌گوییم خوزستان تنها استان کشور است ک سه ۳ اثر ثبت جهانی خواهد داشت و از این نظر استانی خاص است.

وی تاکید کرد: باید به این واقعیت برسیم و استان خوزستان را به عنوان یک استان تاریخی، فرهنگی و یک استان با مشخصات جهانی بپذیریم.

حیدری تصریح کرد: جدای از بحث نفت و صنعت مهمترین مولفه این استان این است که خوزستان استانی فرهنگی و تاریخی است و به جرات می‌توان گفت که یکی از مهمترین مسیرهای فرهنگی دنیا مسیر شوشتر ـ شوش ـ چغازنبیل را دارد و این مساله در دنیا بی‌سابقه است که سه اثر ثبت جهانی در یک مسیر قرار گرفته باشند.

وی خاطرنشان کرد: از یک سال گذشته با اعتبارات خوبی که از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان جهت پرونده ثبت جهانی شوش اختصاص یافت این باور در سازمان میراث فرهنگی کشور ایجاد شد که شوش می‌تواند پرونده خوبی باشد.

حیدری ادامه داد: خوشبختانه اقدامات خوبی آغاز شده که این اقدامات تداوم دارد و من قول حتمی می‌دهم که ما در زمینه پرونده ثبت جهانی شوش طبق برنامه زمان‌بندی پیش خواهیم رفت و اگر سایر دستگاه‌های مدیریتی شهری همکاری داشته باشند قطعا شوش ثبت جهانی خواهد شد و انشالله جشن ثبت جهانی شوش را در سال ۲۰۱۵ برگزار خواهیم کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان بیان کرد: شهرداری در این زمینه زحمات زیادی کشیده است که امیدواریم شهرداری شوش تقویت شود. در جلسه اخیر با حضور معاونت عمرانی استانداری تاکید شد طبق دستور استاندار تا دوشنبه هفته آینده دکل مخابرات در محدوده مسیر مربوطه جمع‌آوری شود. اکنون مخابرات باید همکاری کند زیرا شوش پرونده‌ای از کشور ایران است و آبروی نظام خواهد بود. خدای نکرده اگر در روند پرونده شوش مشکلی پیش بیاید فقط استان خوزستان مطرح نیست بلکه بحث نظام جمهوری اسلامی ایران در بین است.

حیدری با اشاره به این که سالانه فقط یک سهیمه برای هر کشوری جهت ثبت جهانی وجود دارد یادآوری کرد: ۴۷ پرونده از ایران در نوبت ثبت جهانی هستند که سهمیه امسال به خوزستان اختصاص یافت. از سال آینده سیاست سازمان بر این است که استان‌های فاقد اثر ثبت جهانی را کاندیدا کند اما با توجه به حجم و وزن پرونده شوش و اقدامات خوب صورت گرفته در یک سال گذشته این شهر به عنوان تنها کاندیدای ایران برای ثبت جهانی به یونسکو خواهد رفت.

وی افزود: به زودی کارشناسان یونسکو برای ارزیابی منطقه، بناها و آثار شوش به خوزستان سفر خواهند کرد. اخیرا نیز تعدادی از کارشناسان پژوهشکده باستان‌شناسی و ریاست پژوهشکده و مدیر کل دفتر ثبت در شوش حضور یافتند و موضوعات را بررسی کردند تا هر چه زودتر مراحل تکمیلی برای آماده شدن پرونده انجام شود.

حیدری با اشاره به جلسه اخیر استانداری خوزستان در زمینه ثبت جهانی شوش گفت: در این جلسه تصویب شد که یک طبقه از ساختمان مرکز پیش دانشگاهی کنار محوطه شوش به دلیل عدم رعایت حریم منظری حذف شود. بحث ساماندهی مبلمان شهری نیز با همکاری شهرداری شوش از دیگر اقدامات در زمینه آماده‌سازی است.

https://hoorkhabar.ir/233855کپی شد!
210
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.