کمبود مدرسه و معلم نخستین عامل افت در آموزش و پرورش خوزستان است

مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: در شرایط فعلی یک هزار و ۱۲۵ مدرسه و هفت هزار و ۵۰۰ معلم در استان کمبود داریم و این نخستین عامل افت و عقب‌ماندگی استان در بحث آموزش و پرورش است.

محمد تقی‌زاده ظهر امروز در نشست مشترک شورا و حامیان آموزش و پرورش خوزستان، اظهار کرد: تکیه‌گاه امروزی ما در همه زمینه‌ها در بحث هویت دینی، ملی و تاریخی چیزی جز آموزش و پرورش نیست.

وی افزود: اگر بتوانیم آموزش و پرورش توانمندی داشته باشیم، در همه زمینه‌ها مشکلی نخواهیم داشت.در بحث تراکم‌های آسیب‌های اجتماعی همه اینها به نوع عملکرد ما در آموزش و پرورش برمی‌گردد.

مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان تصریح کرد: استان خوزستان سومین استان از لحاظ آمار دانش‌آموزان است که در این استان ۹۳۴ هزار و ۶۹۴ دانش‌آموز هستند که در هشت هزار و ۸۰۵ مدرسه و با ۶۳ هزار و ۴۷۰ معلم تحصیل می‌کنند.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی یک هزار و ۱۲۵ مدرسه و هفت هزار و ۵۰۰ معلم در استان کبود داریم و این نخستین عامل افت و عقب‌ماندگی استان در بحث آموزش و پرورش است.

تقی‌زاده بیان کرد: با این وضعیت کمبود نیروی معلمی دیگر معلمان ما چگونه می‌توانند نشاط و خلاقیت خود را داشته باشند و چه فرصتی برای تفریح خواهند داشت؟ این عامل افت ما در آموزش و پرورش است.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان عنوان کرد: استان خوزستان سومین استان از نظر تعداد دانش‌آموزان عشایری است که بدترین مدارس از نظر کیفیت در مناطق عشایری استان وجود دارد.

وی افزود: بر اساس برنامه پنجم توسعه باید تا سال آینده بیسوادی در کشور ریشه‌کن شود؛ عملکرد نهضت سوادآموزی در سال گذشته تنها تعلیم پنج هزار نفر بود و در سال جاری نیز نتیجه بهتری نخواهد داشت.

تقی‌زاده ادامه داد: در بحث پیش‌دبستانی آموزش و پرورش که بیشترین اعتبارات ما در این بخش است تنها ۱۲۰ میلیون تومان اختصاص داده شد که برای نهضت سوادآموزی تنها در بخش تبلیغات ۶۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان تصریح کرد: باید یک تیم قوی عمی برای ارزیابی آموزش و پرورش تشکیل شود تا علل و عوامل عقب‌ماندگی و افت را شناسایی کرد و به شکل عملی و کارشناسی به این موضوع پرداخت. همچنین یک تیم اجرایی برای اجرای طرح‌ها تشکیل شود.اگر از دل این جلسات این دو تیم استخراج شوند، می‌توان این جلسات را به صورت عملیاتی دنبال کرد.

تقی‌زاده یادآور شد: همه ما به این نکته معتقد باشیم که هیچ تغییر و تحول و تکاملی به وجود نمی‌آید مگر اینکه آموزش و پرورش ما دچار تغییر و تحول شود و سطح دانش و فرهنگ هیچ جامعه‌ای بالاتر از سطح مدرسه آن جامعه نخواهد بود.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان  گفت: یک واقعیت انکارناپذیر این است که فرصتی که گذشته تاریخی را بررسی می‌کنیم و می‌بینیم که آموزش و پرورش اولویت نخست هیچ کدام از دولت‌های ایرانی تا پیش از انقلاب نبوده است؛ زمانی که اولویت نباشد چگونه می‌توان انتظار داشت که تحول ایجاد شود؛ این مشکل و شکاف در استان بسیار عمیق‌تر است.

وی بیان کرد: شرایط آموزش و پرورش استان زیبنده مردم این استان نیست. از نظر علمی نخستین دانشگاه‌ها در این استان است و نخستین مکتب‌خانه‌ها و مدارس نیز در این استان بوده است.

تقی‌زاده افزود: علل افت استان باید به شکل دقیق بررسی شود. شرایط مالی استان نیز شرایط خوبی نیست. آموزش و پرورش ۲۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد در حالی که منابع درآمدی ما که سرانه دانش‌آموزی است پرداخت نشده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان تصریح کرد: مهمترین منبع درآمدی داخلی آموزش و پرورش عوارض پنج درصدی شهرداری است که اصلا به آن توجهی نمی‌شود و در سال‌های اخیر پرداخت نشده است.

https://hoorkhabar.ir/220830کپی شد!
164
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.