استیضاح وزیر علوم، فرصت یا تهدید؟
بالاخره پس از کش و قوس های فراوان استیضاح وزیر علوم اعلام وصول شد و آنچه که توجه تمام اذهان را درگیر خود کرده است این است که آیا استیضاح وزیر در آستانه سال تحصیلی تااین اندازه ضروری است و اگر پاسخ مثبت است چه چیزی باعث شده تا نمایندگان مصالح کشور را در خطر ببیند و “رضا فرجیدانا” را به میز استیضاح بکشانند .
پس از تعیین مهلت یک ماهه و جلسات متعدد نمایندگان با وزارت علوم سرانجام رضایتنمایندگان جلب نشد و استیضاح وزیرعلوم در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد و نمایندگان مجلس به فرجی دانا ۱۰ روز فرصت دادند تا زمان حضور خود در مجلس شورای اسلامی را اعلام کند تا هیئت رییس مجلس شورای اسلامی نسبت به آن تصمیم گیری کند .
این اقدام در حالی صورت میگیرد که در آستانه شروع سال تحصبلی جدید و بازگشایی دانشگاهها هستیم و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری فضای دانشگاهی کشور برای توسعه علمی نیازمند آرامش است.
سعید سهرابپور، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر اینکه استیضاح وزیرعلوم از نظر من ضروری نیست، میگوید: استیضاح وزیرعلوم در آستانه سال تحصیلی جدید، آموزش عالی و فضای دانشگاهها را با چالش مواجه میکند. هنوز تکلیف مسائل ضروریتر مشخص نشده است، برای مثال هنوز حکم رییس دانشگاه صنعتی شریف صادر نشده است. البته نتیجه استیضاح مشخص نیست اما اگر استیضاح موجب تغییر وزیر شود، فضای آموزش عالی با مشکل مواجه شده و این امر جالبی نخواهد بود.
برخلاف آنچه برخی رسانه ها سعی در القای آن دارند که مجلس شورای اسلامی به طور کلی با عملکرد وزیر علوم مخالف است اما نمایندگانی نیز وجود دارند که با استیضاح وزیر علوم مخالف هستند. در همین رابطه غلامعلی جعفرزاده ، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که چرا عده ای اصرار دارند در زمان تعطیلی دانشگاهها مسئله استیضاح انجام شود می گوید : عده ای اصرار دارند در زمانی که دانشگاه تعطیل است وزیر را استیضاح کنند. سوال اینجاست که ما به دنبال چه چیزی هستیم؟ آیا خوف داریم؟ آیا جامعه دانشگاهی با نوع نگاه مجلس هماهنگ نیست؟ آیا ما کاری خلاف نظر دانشگاهیان انجام میدهیم؟ براساس بازخوردی که از مردم و جامعه دانشگاهی داشتهایم فکر میکنم پاسخ به همه این سوالات مثبت باشد
وی با تاکید بر این که قاطبه اعضای هیات علمی دانشگاهها معتقدند که آقای فرجی دانا موجبات تحول را در دانشگاه به وجود آورده است، با انتقاد از دلایل استیضاح می گوید : خارج از حب و بغضها من مطلعم که دانشگاهها از حالت انتصابی و دیکتاتوری به سمت انتخابات رفتهاند و حتی مدیران گروه هم انتخابی هستند. اینها اقدامات خوبی است که مورد قبول دانشگاهیان قرار گرفته،پس لازم است نمایندگان اجازه دهند آقای فرجی دانا کارش را بکند.
نماینده مردم رشت در مجلس با اشاره به ایراد استیضاح کنندگان به وزیر علوم در مورد انتصاب معاونین وی تاکید می کند: اینکه ما در ریز امورات وزرا دخالت کنیم کار زشتی است چرا که انتصاب معاونین حق وزراست و ما باید تنها در مورد عملکرد و اجرای قانون در یک وزارتخانه اظهارنظر کنیم زیرا اگر این مساله باب شود به این معناست که معاونین وزرا را هم مجلس باید انتخاب کند که این خارج از حدود اختیارات مجلس است.
ایا عملکرد فرجی دانا خلاف مصالح کشور است یا عدهای خاص ؟
با اعلام وصول شدن استیضاح وزیر علوم آنچه بیش از همه مورد توجه است دلایل رسمی نمایندگان برای استیضاح است. در طرح استیضاح ویر علوم آمده است : “با عنایت به شیوهی مدیریت جناب آقای دکتر فرجی دانا وزیر علوم و فناوری خلاف مصالح کشور و انتخاب رویهای است که مانع رشد تولید علم شده است طرح استیضاح با استناد به اصل ۸۹ قانون اساسی، خواهان استیضاح وزیر محترم علوم به علت عدم پایبندی ایشان به رویههای قانونی، مصالح کشور و مشی اعتدال و وعدههای داده شده در زمان رای اعتماد به مجلس و به تبع آن ایجاد و فراهمسازی بستر و ترویج افراطی گری در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی هستیم.
عدم پذیرش و سرگردانی پذیرفته شدگان قانونی بورسیههای تحصییلات تکمیلی و متاسفانه ارائه مجوز پذیرش افراد رد صلاحیت شده در این دورهها علی رغم تاکید مراجع ذی صلاح و قانونی کشور و بازگرداندن برخی اساتید اخراج شده توسط هیاتهای رسیدگی به تخلفات یا مراجع ذیربط دانشگاهها، اعزام گروههای سیاسی بعضا دارای سوابق تندروی در قالب کارشناسان، ارزیابی عملکرد روسای دانشگاهها که زمینهی ایجاد تنش را در دانشگاهها نموده و تغییرشیوه انتخاب روسای دانشگاهها بر خلاف رویههای جاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و خلاف دستور صریح ریاست جمهوری، منصوب کردن عناصر دارای سابقهی مشخص در فتنه ۸۸ در مسئولیتهای مهم ستادی، وزارتخانه و عزل اشخاص عالم متعهد و مدیر از برخی دانشگاهها و نصب افراد دارای سوابق تند وافراطی به ویژه در مدیریتهای میانی دانشگاهها، عدم مواجهه درست با تحرکات سیاسی، ضد انقلاب و ضد نظام و برخی عناصر فعال در دانشگاهها و میدان دادن به برخی نشریات دارای رویکرد ضد دینی و گرایشات شدیدا قومی و تجزیه طلبانه و یا الحادی در محیطهای دانشگاهی و احیای برخی تشکلهای افراطی و آشوب طلب.”
با وجود آنکه تعدادی از نمایندگان مجلس اتهامات سنگینی را متوجه فرجی دانا کردند اما بدنه دانشگاهی کشور و نیز بخش دیگری از بدنه مجلس شورای اسلامی دیدگاه دیگری نسبت به او دارند و با این اوصاف این سوال در اذهان شکل خواهد گرفت که مصالح کشور در خطر است یا مصالح عده ای خاص ؟
صادق زیباکلام ، استاد دانشگاه می گوید : حرف اصلی استیضاحکنندگان – اگر چه به طور رسمی و علنی مطرح نمیشود – این است که وزیر علوم هم همانند آنها بر تمام بیقانونیهای سالهای گذشته چشم ببندد و آنها را نادیده بگیرد تا افکار عمومی و مردم از آنچه بر دانشگاهها در دولت احمدینژاد رفته است مطلع نشوند.
دکتر میرزاده ، رییس دانشگاه آزاد نیز با ابراز تعجب نسبت به استیضاح فرجی دانا می گوید: استیضاح حق مجلس شورای اسلامی است، اما باعث تعجب است که هنوز یک سال از فعالیتهای آقای فرجی دانا نگذشته میخواهند او را استیضاح کنند. کتر فرجی دانا به نظر من در برنامههایشان بسیار موفق عمل کردهاند و توانستهاند تعامل خوبی نیز با دانشگاه آزاد به وجود بیاورندو بسیاری از مشکلات لاینحل در طی این سالها با همکاری وزارت علوم حل شده است . تعامل وزارت علوم با دانشگاههای غیردولتی نشان از نگاه ملی دکتر فرجی دانا دارد و با توجه به شناختی که از ایشان و معاونینش دارم معتقدم نباید دانشگاهها را از مدیران توانمندی همچون این افراد محروم کرد. امیدوارم مجلس فرصت بیشتری برای ایشان قائل شوند تا برنامههایشان را اجرایی کنند.
استیضاح فرصتی طلایی یا تهدیدی بزرگ برای دولت تدبیر امید
به گزارش ایسنا ، پخش زنده استیضاح در صدا و سیما، برای وزیر فرصتی فراهم میکند تا وی ضمن دفاع قاطع ازعملکرد خود و دولت تدبیر و امید با بیان حقایقی که در دولت گذشته بر وزارت علوم گذشته یک افتخار بزرگ کسب کند. درهمین رابطه صادق زیبا کلام ، استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه رویکرد فرجیدانا در جلسه احتمالی استیضاح باید قاطعانه و شجاعانه باشد می گوید : فرجیدانا در جلسه استیضاح باید مردم ایران را خطاب قرار دهد و هر آنچه را که بر دانشگاه طی سالهای گذشته رفته است برملا کند. او بدون آنکه واهمهای از نتیجه استیضاح داشته باشد، باید به مردم بگوید که در ۸ سال گذشته وزارت علوم چگونه اداره شده و چگونه شورای عالی انقلاب فرهنگی و همین کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس چشم بر واقعیتها بسته است.
منبع : ایسنا