آیت الله شفیعی : علم با کتابت بر جامعه اثر می‌گذارد

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: علم در درازمدت و با کتابت بر جامعه اثر می‌گذارد.

آیت‌الله سید علی شفیعی بعد از ظهر امروز در جلسه فرهنگی با حضور مسئولان و کارشناسان کتابخانه‌های عمومی شهرستان اهواز اظهار کرد: این جلسه فرهنگی اقدامی بسیار ارزشمند و ابتکاری است چرا که پیرامون بحث کتاب، کتابخانه و کتابداری بوده و از موضوعات مورد علاقه‌ام است.

وی افزود: همه ما انسان‌ها از جمله علما، دانشمندان، نخبگان در برابر عظمت علم و کتاب به مانند کودکی هستیم که باید در تلاش برای آموختن باشیم.

وی با بیان اینکه از هر فرصتی باید استفاده کرد و از معنویات کتاب در زندگی و در علم بهره برد، اضافه کرد: اما نکته مهم در خصوص شما این است که در کتابخانه‌هایی شاغل هستید که بر اساس نیازها و خواسته‌های عموم مردم و جامعه به‌ویژه نسل جوان تاسیس می‌شود و نیازهای اطلاعاتی عامه مردم از جمله کودکان، نوجوانان، جوانان، میانسالان و … را با هر مرتبه علمی مرتفع می‌کند.

وی خطاب به مسئولان و کارشناسان کتابخانه‌های عمومی شهرستان اهواز تصریح کرد: امور گفته شده نشان از عظمت کار شما و باعث افتخار است.

شفیعی با اشاره به اینکه تاریخ کتاب تمام نمی‌شود و این سررسیدنامه ابدیت دارد خاطرنشان کرد: همانطور که می‌بینید با وجود این همه وسایل ارتباط جمعی پیشرفته و کم حجم از نظر علمی و فنی که به ترویج علم و دانش می‌پردازند، اما کتاب و کتابداری هیچگاه از بین نمی‌رود.

وی ادامه داد: دلیل این است که کتاب در ذات و فطرت انسان وارد شده و هرگز فراموش شدنی نیست.

این روحانی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: من به سهم خود کتابخانه‌های زیادی را دیده‌ام، کتابخانه‌هایی که در جهان کم‌نظیر و حتی بی‌نظیر بوده؛ از جمله کتابخانه آستان قدس رضوی، کتابخانه ملک، کتابخانه علامه امینی و … که جزو کتابخانه‌های معروف هستند.

*نسخه‌های خطی به کتابخانه‌ها ارزش می‌بخشند

شفیعی اضافه کرد: یکی از نکات مهم که به این کتابخانه‌ها اعتبار زیادی بخشیده، وجود نسخه‌های خطی در کتابخانه‌ها به عنوان اسناد تاریخی و علمی است.

وی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات علمی، فرهنگی و تاریخی با این اسناد تاریخی برطرف می‌شود، تصریح کرد: علم به وسیله کتاب باقی می‌ماند، علم به وسیله کتاب ارج و ارزش پیدا می‌کند، علم در درازمدت و با کتابت بر جامعه اثر می‌گذارد و یکی از ابزارهای نشر علم نشر کتاب، فصلنامه، سالنامه و… است.

وی با بیان اینکه عامل سعادت و هدایت یک جامعه کتاب است و عامل بازدارنده از ضلالت و گمراهی در هر جامعه کتاب است گفت: امروزه کتاب نقش موثری در افکار عمومی جامعه و در مقابله با دشمنان ایفا می‌کند، چرا که از طریق کتاب و علم، دانش و آگاهی می‌توان در برابر دشمن ایستاد و با آنها مقابله کرد.

شفیعی در ادامه تاکید کرد: وظیفه شما مسئولان امر کتاب و کتابخوانی در این راستا بسیار سنگین و حیاتی است، شما باید کتاب را به بطن جامعه و در بین آحاد مردم وارد کنید.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: وظیفه شما این است که علم و کتاب را با توجه به نیازهای هر منطقه از استان به آن منطقه برده و جامعه‌ای آگاه و با علم و دانش بسازید.

*اهمیت مسئله کتاب و کتابخوانی در نزد ائمه

شفیعی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه ائمه اطهار(ع) به مسئله کتاب و کتابخوانی اهمیت بسیار زیادی می‌دادند، اظهار کرد: امامان بزرگوار ما به بحث کتاب و علم اندوزی بسیار اهمیت داده و علم خود را از طریق نوشتن کتاب و دست نوشته در جامعه گسترش می‌دادند.

وی ادامه داد: حضرت علی(ع) بالغ بر ۱۳ کتاب نوشته‌اند که ما معتقدیم امام زمان(عج) با ظهور خود آنها را آشکار می‌کند و این نشان از اهتمام ائمه اطهار به کتاب است.

این روحانی با تاکید بر اینکه مهم‌تر از این کتاب‌ها قرآن کریم است تصریح کرد: کتاب‌های آسمانی قبل از قرآن کریم از طریق گفتمانی و گفتاری انتقال داده و دچار تحریف شده‌اند اما پیامبر اسلام آیات قرآن را پس از نزول دیکته کرده و به چهار نفر از اصحاب خود از جمله حضرت علی (ع)، زید بن ثابت، عبدالله بن مسعود و ابی بن کعب که نوشتن و خواندن می‌دانستند داده‌اند تا قرآن کتابت شود.

وی گفت: به همین دلیل است که امکان دستبرد به قرآن نبود و کاملا از تحریف محفوظ ماند.

شفیعی عنوان کرد: انتظار ما از شما کتابداران این است که در چارچوب مبانی انقلابی و اسلامی و ایرانی در خصوص مسئله کتاب و کتابخوانی تلاش کنید و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نکنید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کار شما در ظاهر یک شغل اما در باطن یک عبادت بزرگ است.

https://hoorkhabar.ir/191037کپی شد!
155