مدیرکل راه‌آهن جنوب تشریح‌کرد: آخرین وضعیت پروژه‌های در دست اقدام

مدیرکل راه آهن جنوب گفت: در حال حاضر پروژه خط دوم اهواز ـ بندرامام در حال اجراست و تاکنون ۴۰ کیلومتر زیرسازی آن انجام شده و عملیات روسازی آن به‌زودی آغاز خواهد شد.

عبدالکریم درویش‌زاده در نشست خبری که امروز، ۱۹ مردادماه به مناسبت روز خبرنگار در محل این اداره‌کل برگزار شد، اظهارکرد: این پروژه سوم خردادماه امسال کلنگ‌زنی شده بود که طول آن ۱۱۰ کیلومتر و اعتبار آن ۱۰۵ میلیارد تومان است.

وی افزود: پروژه به‌سازی خط آهن اهواز ـ بندرامام به طول ۶۰ کیلومتر نیز در حال انجام است که این خط به دلیل استفاده زیاد و حجم عبور بار از آن نیاز به بازسازی داشته است. بازسازی این ۶۰ کیلومتر آغاز شده و اعتبار آن ۱۳ میلیارد تومان است و تاکنون ۱۵ کیلومتر آن به‌سازی شده است. اجرای این پروژه موجب افزایش سرعت، ایمنی و روان‌سازی مسیر خواهد شد.

درویش‌زاده تصریح‌کرد: عملیات تعمیر و نگهداری خطوط محور جنوب به دلیل افزایش سرعت در حال انجام است که درصدد هستیم سرعت را در مسیرهای سه‌گانه جنوب به حداقل ۱۲۰ کیلومتر برسانیم.

وی ادامه‌داد: در ۴ ماهه امسال در بخش حمل و نقل بار میزان تخلیه و بارگیری کالا به یک میلیون و ۷۳۶ هزار تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته ۴ درصد رشد داشته است که عمده محموله‌ها شامل گندم، شمش، گندله، ورق آهن، پودر سنگ و روغن نباتی می‌شود.

مدیرکل راه‌آهن جنوب گفت: جمع‌آوری و پاکسازی خطوط و ساماندهی مسیرهای سه‌گانه اداره‌کل نیز از دیگر برنامه‌های این اداره‌کل است. در بخش حمل مسافر در ۳ ماهه نخست امسال بیش از ۶۰۰ هزار مسافر توسط ناوگان جنوب در مسیرهای درون و برون استانی جابه‌جا شده‌اند.

وی بیان‌کرد: در حال حاضر ۴۰ درصد حمل سنگ‌آهن مصرفی کارخانه فولاد خوزستان معادل بیش از ۲ میلیون تن از طریق راه آهن جنوب انجام می‌شود که درصدد هستیم از طریق حمل ترکیبی بخش اعظم پودر سنگ‌آهن مورد نیاز کارخانه فولاد خوزستان را از طریق راه آهن حمل کنیم.

 

افزایش حمل و نقل ریلی با بهره‌برداری از خط راه آهن اصفهان ـ اهواز

درویش‌زاده گفت: پروژه خط راه آهن اصفهان ـ شهرکرد ـ اهواز از دیگر پروژه‌های اداره‌کل است که در سفر ریاست جمهور به استان چهارمحال و بختیاری مطرح شد و قرار است توسط بخش‌خصوصی اجرا شود و از طریق این پروژه حمل و نقل از داخل استان به استان‌های شمالی کشور افزایش یافت.

وی اظهارکرد: با اجرای این پروژه می‌توان ۱۰۰ درصد پودر سنگ‌آهن مورد نیاز کارخانجات فولاد خوزستان و سایر شرکت‌های فولاد استان را از طریق ریلی، حمل کرد. این پروژه علاوه بر تسهیل حمل و نقل در جهت صرفه‌جویی سوخت و کاهش مصرف آن نقش عمده‌ای خواهد داشت.

مدیرکل راه‌آهن جنوب گفت: همچنین بازسازی ایستگاه راه‌آهن اهواز، سکوها، پله‌برقی و سایبان آن در برنامه اداره‌کل است که کار طراحی ایستگاه اهواز انجام شده و در آینده ایستگاه راه آهن جدید در همین منطقه فعلی احداث خواهد شد و امیدواریم ایستگاهی در شان کلان‌شهر اهواز احداث شود.

وی بیان‌کرد: مقاوم‌سازی پل‌های اهواز ـ اندیمشک و ساخت پل روگذر در ایستگاه هفت‌تپه از پروژه‌ های در حال اجرای این اداره‌کل است که پروژه مقاوم‌سازی با پیشرفت ۶۰ درصدی و پروژه پل روگذر با پیشرفت ۲۵ درصدی همراه است.

درویش‌زاده اظهارکرد: قرار بود که بندر خشک در اندیمشک احداث شود که هنوز اقدام عملی در این زمینه صورت نگرفته است. تحقق این مساله می‌تواند تحول اقتصادی در بخش حمل و نقل ایجاد کند و باید مورد پیگیری قرار بگیرد.

وی درباره مساله استقرار پلیس در قطارها گفت: قطارهایی که نیاز به نیروی پلیس دارد، پلیس در آنجا حضور خواهد داشت اما وقتی در قطار نظارت لازم توسط مامورین قطار صورت می‌گیرد، پلیس در آنجا حضور نمی‌یابد؛ البته علاوه بر این موضوع بازرسی‌های ما به صورت نامحسوس در قطارها صورت می‌گیرد. همچنین پلیس‌های ایستگاه‌های بین‌راهی نیز کار نظارت بر قطارها را انجام می‌دهند.

افزایش قطار در محور جنوب مقدور نیست

مدیرکل راه‌آهن جنوب ادامه‌داد: در محور جنوب محموله‌های مهمی عبور می‌کنند که با افزایش هر قطار مسافربری موجب حذف ۲ تا ۳ رام قطار بار می‌شویم و ترافیک در این محور بسیار سنگین است و بنابراین افزایش قطار در محور جنوب مقدور نیست.

وی افزود: راه آهن جنوب در بخش مسافری رتبه چهارم و در بخش حمل بار رتبه سوم را در کشور دارد. در حال حاضر ۶ قطار در محور جنوب وجود دارد که ۳ قطار در مسیر تهران و ۳ قطار در مسیر مشهد تردد می‌کنند.

درویش‌زاده درباره خط ریلی شلمچه ـ بصره خاطرنشان‌کرد: برای اتصال ریل به بصره، خط ریلی از خرمشهر به شلمچه کشیده شده است و طول آن از شلمچه به بصره ۳۷ کیلومتر است که هنوز عملیات اجرایی آن آغاز نشده اما در حال پیگیری است.

مدیرکل راه‌آهن جنوب ضمن تبریک روز خبرنگار اظهارکرد: اهمیت و نقش خبر و خبرنگاری بر هیچ‌کس پوشیده نیست و خبرنگاران پیشگامان عرصه دانایی و اطلاع‌رسانی هستند و ما وظیفه داریم شان و منزلت خبرنگاران را حفظ کنیم زیرا آن‌ها نقش بیسار مهمی در تنویر افکار عمومی جامعه دارند.

وی در پایان سانحه سقوط هواپیمای مسیر تهران – طبس و کشته‌شدن ۳۹ نفر از سرنشینان آن را به عموم مردم و خانواده‌های آن‌ها تسلیت گفت.

https://hoorkhabar.ir/190444کپی شد!
150
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.