استاندار خوزستان : به نقد بکشیم

آیین بزرگداشت روز خبرنگار عصر دیروز (پنج‌شنبه ۱۶ مرداد ۹۳) در محل گیت بوستان اهواز برگزار شد.

حسین براتی، معاون مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید صارمی و روز خبرنگار اظهار کرد: ما برای روز خبرنگار تقریبا از یک ماه پیش ستادی را در اداره کل تاسیس کردیم و در این ستاد ۹ نفر از مسوولان و فعالان مطبوعاتی استان را عضو کردیم تا برنامه‌هایی را به منظور رشد جامعه مطبوعاتی و هر چه بهتر شدن آن تدوین کنند.

او ادامه داد: البته این ستاد فقط مختص روز خبرنگار نیست بلکه ادامه پیدا خواهد کرد و کارگروه‌هایی نیز در خصوص حوزه رسانه در آن تشکیل خواهند شد.

براتی با اشاره به این که نزدیک به ۱۰۴ پایگاه خبری در فضای مجازی وجود دارد تصریح کرد: لازم است که ما ساماندهی خوبی را در این حوزه ایجاد کنیم. هم‌کنون ۲ پایگاه خبری ما مجوز رسمی دارند اما باید کارکرد باقی پایگاه‌های خبری نیز به نحوی تنظیم شود که به سمت مجوزدار شدن بروند تا بتوانند از فضای قانونی که نظام جمهوری اسلامی برای پرداختن به موضوعات مختلف فراهم کرده برخوردار شوند.

سپس کلیپی از صحبت‌های حسن فارسی‌زاده، دبیر اجرایی روز خبرنگار، پخش شد که فقط حاوی مراحل چاپ روزنامه بود و هیچ اشاره‌ای به روز خبرنگار در آن نشد.

سپس عبدالحسین مقتدایی، استاندار خوزستان، اظهار کرد: جامعه خبری ما نشان داده که نسبت به موقعیت جلوتر است و اگر ساماندهی شود خیلی بهتر و زیبنده‌تر است. اگر در زمینه خبر مشکلی برای خبرنگاران پیش بیاید قطعا قانون پشتیبان آنها خواهد بود.

وی با انتقاد از زمان‌بندی نامناسبی که در برنامه صورت گرفته بود ادامه داد: ما در استان تلاش می‌کنیم که همیشه فردایی بهتر داشته باشیم. بدون شک گفتار و نوشتار یک خبرنگار کاملا بر وضع یک جامعه تاثیر دارد و همه مطالبی که در فضای رسانه‌ای منتشر می‌شوند حتما اثر مثبت و منفی خواهند. داشت منتها اگر اثر آن خبر مثبت و تسهیل کننده در امور مردم باشد موجب هم‌افزایی می‌شود.

استاندار خوزستان تاکید کرد: رسانه‌ها باید در فعالیت‌های خبری به نکات مثبت توجه کنند و دلیل و پیامدهای انتشار اخبار را مورد توجه قرار دهند. به عنوان مثال چند وقت پیش خبری با عنوان این که خوزستان رتبه دوم در سقط جنین را کسب کرده است منتشر شد. در حالی که باید ذکر می‌شد که چه قدر از آن‌ها به علت بیماری و مسایل پزشکی بوده است.

وى در همین زمینه تصریح کرد: خبرنگاران باید توجه کنند این گونه خبرها که انتقادی محسوب می‌شود و به بخشی از جامعه التهاب وارد می‌کند به شکل دیگری بیان شوند چراکه ما وقتی خبری منفی به جامعه می‌دهیم در واقع جامعه را متشنج می‌کنیم.

مقتدایی با بیان این مطلب که رابطه خوبی با جامعه خبری دارد خاطرنشان کرد: من همیشه آماده شنیدن نقدها و پیشنهادهای سازنده خبرنگاران از طریق پیامک و تماس تلفنی هستم.

او بیان کرد: ما باید استعدادهای درونی استان‌مان را کشف کنیم. به عنوان مثال صنایع پتروشیمی در ماهشهر چه اثر وجودی برای استان دارد. ما باید صنایع و سازمان‌هایی که در استان حضور دارند را به نقد بکشیم.

استاندار خوزستان با بیان این که برآیند تحلیل و تاثیر مطبوعات ما در بخش‌های مختلف باید به گونه‌ای باشد که من به عنوان یک مدیر از آن حساب ببرم اظهار کرد: اگر با احترام و هدفمند وارد هر مجموعه‌ای شویم حداقل اثر آن این است که در آن مجموعه یک خانه تکانی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: ما باید هر از چند گاهی یکی از سازمان‌های بزرگ را به نقد بکشیم و تعامل بین آن سازمان و و تاثیرات مثبت و منفی آن را بر جامعه بررسی کنیم.

مقتدایی گفت: وقتی سازمان یا نهادی در استان ما شروع به کار می‌کند باید بررسی کنیم و ببینیم که چه قدر اشتغال در استان ایجاد کرده است؟ چه قدر مالیات پرداخته و چه قدر از امکانات استان استفاده کرده است؟ سرمایه‌گذاری‌های ملی اگر نتواند تعلق خاطر در مردم استان ایجاد کند قطعا موفق نخواهد بود.

او تاکید کرد: ما باید به سراغ مجموعه‌هایی برویم که در استان ما هستند و از امکانات این استان استفاده می‌کنند اما هیچ نفعی برای استان ما ندارند. لازم است که خبرنگاران و جامعه مطبوعاتی ما از این مجموعه‌ها بپرسند که سهم استان ما چیست؟

استاندار خوزستان در ادامه تصریح کرد: باید هیات مدیره مجموعه‌هایی همچون صنعت پتروشیمی را تحلیل کنیم. هیات مدیره بعضی از این مجموعه‌ها در حد سران مملکتی هستند و هر استانی در کشور که یکی از این مدیران را دارد به عنوان ستون خیمه توسعه آن استان عمل می‌کنند. اکثر اعضای این هیات مدیره‌ها جزو افراد با نفوذ کشور محسوب می‌شوند و به جرات می‌توانم بگویم که بدون فاصله با مقام معظم رهبری در ارتباط هستند.

به گزارش خبرنگار ایسنا در خوزستان، سپس میثاق‌نامه جامعه رسانه‌ای استان که حاوی مطلبی همچون مشکلات خبرنگاران اعم از نبود مسکن و نداشتن حقوق مکفی بود برای حضار خوانده شد.

پس از آن همایون قنواتی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای رسانه و روز خبرنگار گفت: من نقدی درباره مساله‌ای که در رسانه‌های بین‌المللی نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی هست دارم. متاسفانه بخش زیادی از رسانه‌های معتبر که می‌بایست واقعیته‌ای این فضا را برای مردم ترسیم می‌کردند به عنوان نارسانه عمل کردند.

او خاطرنشان کرد: وقتی رسانه‌ای واقعیتی را از بین ببرد و آن را به مردم اعلام نکند دقیقا یک عمل ضد رسانه‌ای انجام داده است و این موضوع از نظر من محکوم است و جای دارد نسبت به این واقعیتی که دنیای رسانه بین‌الملل درباره وقایع غزه انجام داده اعلام انزجار کنیم.

قنواتی همچنین با اشاره به این که رسانه‌های استان خوزستان از مزیت‌های متفاوتی برخوردارند گفت: یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌هایی که در رسانه‌های استان وجود دارد این است که همه گروه‌های فرهنگی، اجتماعی و فکری دارای تریبون هستند و می‌توانند عقاید خودشان را به گوش مسوولان برسانند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به مزیت دیگر در رسانه‌های استان تصریح کرد: همه مطبوعات استان خوزستان در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند و هیچ گونه وابستگی به هیچ نهاد یا اداره دولتی ندارند.

وی با اشاره به مزیت دیگر بیان کرد: مزیت دیگری که می‌توانم به آن اشاره کنم این است که تعداد مطبوعاتی که در استان خوزستان وجود دارد از همه استان‌ها بیشتر است.

قنواتی تاکید کرد: همه سعی و تلاش مدیران در استان برای این است که شاخص‌هایی را که در حوزه‌های سلامت، اقتصاد، صنعت و فرهنگی وجود دارد را ارتقا دهند اما این اتفاق میسر نمی‌شود مگر با همکاری همه اهالی فرهنگ که در این استان حضور دارند.

در پایان آیین بزرگداشت روز خبرنگار از افسانه باورصاد از ایسناى خوزستان، امیر برج‌خانزاده از ایرناى خوزستان، سهیلا باورى از روزنامه سرآغاز، سمیه غافلى از روزنامه نور خوزستان، ثریا زندیار از روزنامه روزان و… با اهداى هدایایی تشکر و قدردانى شد.

https://hoorkhabar.ir/181335کپی شد!
146
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.