سرهنگ قدرتی : خوزستان با حدود ۵ میلیون زائر در سال استان زیارتی محسوب نمی‌شود

رئیس پلیس ‌راه استان خوزستان گفت: این استان در سال قریب به ۵ میلیون زائر راهیان نور دارد ولی در تقسیم بودجه کشوری، زیارتی محسوب نمی‌شود.

قاسم قدرتی شامگاه چهارشنبه در ششمین جلسه شورای اداری استان اظهار کرد: چهارمین سال متوالی است که با کاهش تلفات حوادث رانندگی در استان مواجه هستیم که از یک هزار و ۵۱ نفر قربانی در سال ۸۹، امسال به ۶۴۶ نفر رسید.

وی افزود: با وجود افزایش میزان سفرهای رانندگان و خودروها، کاهش در تعداد تلفات به معنی توفیق در این زمینه است.

قدرتی گفت: ۹۰ درصد حمل‌ونقل بار و مسافر کشور به صورت جاده‌ای است که این موضوع به علت آزادی عمل، کاربردی بودن، در دسترس و ارزان بودن سفرهای جاده‌ای است.

رئیس پلیس‌راه خوزستان با بیان اینکه کشور ما در آمار تلفات جاده‌ای رتبه ۵۸ جهانی را دارد، تصریح کرد: این رقم از ۲۷ هزار و ۸۰۰ نفر در سال ۸۵ به کمتر از ۱۹ هزار نفر در سال ۸۹ رسید.

وی ادامه داد: ۴۰ درصد از کسانی که در تصادفات کشته می‌شوند، سرپرست خانواده هستند. همچنین یک‌سوم تخت‌های بیمارستانی در اختیار مصدومان تصادفات جاده‌ای است.

قدرتی ادامه داد: ۶۷ درصد علل بروز تصادف عامل انسانی است که در این میان راه، وسیله نقلیه و امداد و نجات نیز در بروز این حوادث مؤثر است.

وی خاطرنشان کرد: در کشورهای صنعتی بیشترین علت فوت داخل خودرو ولی در کشورهای در حال توسعه بیشترین آمار فوتی‌ها را عابران پیاده تشکیل می‌دهند.

رئیس پلیس‌ راه خوزستان گفت: تصادفات و سوانح دغدغه همه مسئولان کشور است که در سال ۹۲ مقام معظم رهبری فرمودند یکی از دغدغه‌های من تلفات رانندگی و جاده‌ای است و مسئولان تلاش کنند که آن را به حداقل برسانند.

قدرتی ادامه داد: وجود شرکت‌ها و کارخانجات در استان، حرکت کاروان‌های راهیان نور، قطب نیشکر بودن و وجود پایانه چذابه موجب شده که این استان در زمینه حمل و نقل وسایل نقلیه سنگین، پرتردد باشد.

وی افزود: استان ما در سال قریب به ۵ میلیون زائر راهیان نور دارد که حجم بیشتر ترددها در نیمه دوم سال است ولی در تقسیم بودجه، این استان زیارتی دیده نمی‌شود لذا زیرساخت‌های استان به حد مطلوب نرسیده است.

رئیس پلیس‌راه خوزستان ادامه داد: ۱۴ هزار کیلومتر طول راه‌های استان است که تنها ۱۳۶ کیلومتر آن را آزادراه تشکیل می‌دهد و مابقی بزرگراه است؛ مسیرهای دوطرفه ۴۶ درصد کشته‌ها را به خود اختصاص داده که باید در زمینه جداسازی مسیر رفت و برگشت توجه ویژه وجود داشته باشد.

قدرتی یادآور شد: اقدامات تجهیز به سیستم کنترل هوشمند و نصب دوربین‌های نظارتی باید افزایش یابد که از حضور پلیس برای کنترل صرف‌نظر شود؛ در هوای گرم استان، پلیس نمی‌تواند کنترل کامل داشته باشد ولی با نصب دوربین تأثیرگذاری بیشتر در زمینه پیشگیری خواهیم داشت.

وی عنوان کرد: ایمن‌سازی نقاط حادثه‌آفرین در قالب اقدامات کوتاه‌مدت، تا زمانی که تأمین اعتبار شود باید مدنظر قرار گیرد؛ البته در طول سال جاری و سال گذشته اقداماتی نیز با توصیه استاندار انجام شد.

رئیس پلیس‌راه خوزستان ادامه داد: نصب حفاظ و گاردریل در پرتگاه‌ها و کانال‌های آب استان برای ایمن‌سازی باید انجام شود تا از سقوط خودروها جلوگیری شود.

قدرتی در خصوص ارتقای ایمنی راه‌های روستایی گفت: ۱۰ هزار کیلومتر راه روستایی در استان وجود دارد که ۳۹ درصد تصادفات استان در همین راه‌ها رخ می‌دهد. ایمن‌سازی مسافت صفر تا ۴۵ کیلومتری شهرها که ۸۱ درصد تصادفات در این فاصله است باید اعمال شود.

وی با اشاره به اینکه ۴۶ درصد تصادفات منجر به واژگونی خودرو، ناشی از خستگی راننده است، تصریح کرد: ‌در سال گذشته ۶۳ درصد متوفیان در صحنه تصادف، ۷ درصد در مسیر و ۳۰ درصد در مراکز درمانی فوت کرده‌اند.

https://hoorkhabar.ir/178137کپی شد!
254
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.