روایت سرپرست دانشگاه شهیدچمران از یکصد روز کاری
سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز با تبیین اقدامات انجام شده در چارچوب اصول ۱۲گانه برنامه های مدیریتی خود در آستانه یکصدمین روز از تصدی این مسئولیت، اهم برنامه های در دست اقدام و آتی این دانشگاه را تشریح کرد و از بازنگری در طرح جامع دانشگاه، تأسیس دانشگاه جامع هنر خوزستان، جذب نخبگان علمی به عنوان هیأت علمی، تأسیس دانشکده فنی مسجدسلیمان و توجه به مسائل رفاهی اساتید و کارکنان دانشگاه خبرداد.
دکتر محمد رعایایی اردکانی با حضور و بازدید از تحریریه این خبرگزاری ضمن دیدار با اعضای آن، به تشریح اقدامات انجام شده از آغاز تصدی این مسئولیت تا کنون در راستای اصول دوازده گانه مدیریتی بیان شده، پرداخت و در آستانه یکصدمین روز کاری در دانشگاه شهیدچمران اهواز مهم ترین اقدامات در این بازه زمانی و سرفصل برنامه های آتی دانشگاه را تبیین کرد.
وی با بیان این که در این مدت تلاش شد فعالیت دانشگاه را در راستای اهداف بیان شده و موردنظر، تقریبأ تنظیم کنیم، این اقدام را به دلیل پیشامد مشکلات روزمره و مسائلی که آن ها را کوچک هم ندانست و ناگزیر باید در مقابل آن واکنش نشان میدادند، ” سخت ” توصیف کرد و افزود: در مجموع اگرچه کلیه فعالیت ها و برنامه های دانشگاه در چارچوب اصول دوازده گانه بیان شده بود اما نمی توان گفت که تنها در این چارچوب حرکت کردیم زیرا یا ناچار وارد مسائلی دیگر می شدیم یا ناگزیر ما را وارد می کردند؛ ولی عمده مسائلی که در این فاصله زمانی دانشگاه را درگیر کرد مشکلاتی بود که از گذشته به ما ارث رسیده بود و مجبور بودیم آن ها را متوقف کنیم و یا مسیر را تغییر دهیم.
سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز یکی از بزرگترین مشکلات دانشگاه را که از گذشته وجود داشت و در آینده نیز احتمالاً وجود خواهد داشت، “عدم نگاه منطقی و عقلایی به آموزش عالی و جایگاه آن در استان” عنوان کرد و با بیان این که این نگاه بیشتر یک دیدگاه بیرونی است، اظهار داشت: انتظار داریم با توجه به تغییر و تحول نگاه دولت این دیدگاه نیز تصحیح شود و البته انتظار نا به جائی هم نیست که از مقامات استانی بخواهیم دانشگاه، جایگاه واقعی خود را در اذهان آنان و سطح جامعه پیدا کند.
رعایایی با ذکر این که دانشگاه پیش از انقلاب اسلامی در اذهان عموم و حتی اکنون در بسیاری از استان ها یک نهاد مقدس و کاملا عام المنفعه همچون مسجد، حسینیه و حوزه علمیه تلقی می شود، خاطرنشان کرد: این دیدگاه و باور عمومی در خوزستان در رابطه با دانشگاه و در سال های گذشته نزدیک مورد خدشه واقع شده است تا آنجا که باعث شد دانشگاه توسط افراد، سازمان ها یا تشکیلات مختلف مورد تعرض قرار بگیرد و این تعرض هم به اشکال مختلف فیزیکی، در حوزه مدیریتی، عزل و نصب ها و حتی در حوزه ی علمی و آموزشی بوده است.
وی با اشاره به حادثه تخریب دیوار خوابگاه و کوی استادان این دانشگاه در بامداد ۲۸ اسفند گذشته از سوی افرادی با سابقه کیفری و ایجاد مسائلی این چنین،همزمان با آغاز تصدی او در دانشگاه، تصریح کرد: این حادثه بُعد دیگری هم داشت و هیچ مقام مسئول یا سازمانی در استان، عکس العمل مناسب در مقابل این تعرض نشان نداد به گونه ای که حتی انعکاس اخبار آن در سطح جامعه نیز مسکوت ماند و با وجود آن که صدا و سیمای خوزستان از محل وقوع حادثه فیلمبرداری و اقدام به تهیه گزارش کرد که متاسفانه این گزارش هیچ گاه پخش نشد که نشان می دهد این دیدگاه در سطح استان وجود دارد و جایگاه آموزش عالی در اذهان مدیران، مسئولان و شخصیت های مهم استان، در جایگاه واقعی آن نیست و با آن فاصله دارد.
سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز اولین هدف و اقدام خود را با توجه به این حادثه ، حفظ و صیانت دانشگاه از دستبرد متعرضان و دخالت هایی که معمولأ “عادی” شده بود، عنوان کرد و افزود: در این راستا بسیار تلاش شد و یکی از اقداماتی که بسیار فوری و به محض آغاز کار در ایام تعطیل دانشگاه انجام شد، تقویت دفتر حقوقی دانشگاه با به کارگیری نیروهایی بسیار کارآزموده و علمی بود؛ در همین جهت بررسی و بازنگری در همه پرونده ها و قراردادهای دانشگاه با سازمان های بیرونی و هم چنین، اشخاص آغاز شد.
رعایایی ادامه داد: در واقع تجدیدنظر در بسیاری از قراردادها و حتی برخی از قراردادهایی که غیرمنصفانه و به ناحق و شاید بدون آگاهی کامل منعقد شده بود؛ در دستور کار قرار گرفت، برای مثال قراردادی که با شرکت آب و فاضلاب در ارتباط با واگذاری زمین های جنب پل پنجم جهت پمپاژ تخلیه فاضلاب منعقد شده بود، باعث ایجاد یک فضای آلوده کاملاً غیرقابل استفاده در شعاع ۱۰۰ تا ۱۵۰ متری و به تبع آن منجر به ایجاد مشکل زیست محیطی و تهدید سلامت در فاصله نزدیک به دانشگاه می شد. این قرارداد پیگیری شد و درحال لغو آن هستیم.
وی همچنین به قرارداد واگذاری ساختمان دانشکده ادبیات سابق در محل میدان مولوی اشاره و خاطرنشان کرد: وقتی به وجود چنین قراردادی پی بردیم، شوکه شدیم و بعد آن را پیگیری کردیم که اکنون از سازمان میراث فرهنگی بازپس گرفته و مجددأ در اختیار دانشگاه قرار داده شد؛ در حال حاضر مشغول مرمت، بازسازی و به کارگیری آن به عنوان مرکز پژوهش های معماری و هنر اسلامی دانشگاه جامع هنر خوزستان که در حال تأسیس است، هستیم. سازمان میراث فرهنگی نیز البته می تواند از بخش هایی از آن در راستای وظایف خود بهره ببرد.
سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز قرارداد در حال بازبینی دیگر را موضوع واگذاری تسهیلات رفاهی اساتید و کارکنان بدون لحاظ سهم رفاهی دانشگاهیان و صرفأ به منظور درآمدزایی و ایجاد درآمد اختصاصی برای دانشگاه عنوان کرد و افزود: در برخی از واگذاری ها مانند باشگاه یا اقامتگاه اساتید و حتی رستوران ها، برخی بی دقتی ها انجام شد و سهم رفاهی اساتید و کارکنان لحاظ نشده بود. این واگذاری ها به صرف درآمدزایی و ایجاد درآمد اختصاصی و حتی گاهی به قیمت هایی پایین تر از قیمت واقعی که شاید بر اثر بی اطلاعی بوده باشد، انجام شده است و در هر حال هم اکنون در حال تجدیدنظر است.
رعایایی همچنین به پیگیری برخی پرونده های جرائم به ناحق تحمیل شده بر دانشگاه اشاره و تصریح کرد: برای مثال شهرداری اهواز حدود دومیلیارد تومان هزینه عوارض و نوسازی و مسائل مربوط به اخذ پروانه ساخت به دانشگاه ابلاغ کرده بود که همه این موارد در حال پیگیری است که یا تقلیل پیدا کنند یا به طور کامل ملغی شوند.
وی با بیان این که اخیرأ نیز فرد دیگری علیه دانشگاه شکایت کرده است، با اشاره به جزئیات این مدعا تصریح کرد: این فرد سند حدود هزار متر از زمین های دانشگاه در محل خوابگاه ها را که اکنون ساختمان خوابگاه ها در آن احداث و مستقر شده است را بدون هماهنگی با دانشگاه باطل و سند خود را به اجرا گذاشته است. پیگیری کردن این موارد و درگیر شدن با آن، به دانشگاه صرف وقت بسیار زیاد و هزینه بالایی تحمیل می کند و نیروهای قوی می طلبد؛ زیرا این چنین اشخاصی اغلب انواع راه ها را برای رسیدن به هدف خود بلد هستند، مشاور و وکیل می گیرند و بسیار پیگیری می کنند.
سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: دانشگاه یک سیستم دولتی است و تحرک و چابکی بخش خصوصی را ندارد و در نتیجه باید بخشی از وقت مدیران صرف این قضایا شود؛ جلسات متعددی با اشخاص مختلف، شهرداری و مسئولان مختلف آن برگزار کردیم تا بعضی از این مسائل را بتوانیم حل کنیم.
رعایایی با تاکید بر این که اولین اقدام اجبارأ حفظ و صیانت دانشگاه در مقابل تعرض ها بود، خاطرنشان کرد: دومین مسئله حائز اهمیت، پرداختن به آسیب شناسی دانشگاه بود که مشخص شود دانشگاه اصلأ در چه موقعیتی قراردارد، دارای چه مشکلاتی است و چه اقداماتی در کوتاه مدت و دراز مدت باید انجام شود که هم رشد این مشکلات متوقف و هم بتوان آن ها را رفع کرد.
وی با تاکید بر این که بیشترین تمرکز مدیران دانشگاه بر توقف این مشکلات معطوف شد، تصریح کرد: برای این منظور جلسات متعددی با اعضای هیأت علمی و حتی کارکنان دانشگاه در سطوح و گروه های مختلف تشکیل شد؛ به طور مثال جلسه ای با اساتید پیشکسوت، یک جلسه با نیروهای سیاسی و اجرایی سابق و فعلی و یک جلسه نیز با هیأت علمی جوان دانشگاه برگزار شد که هرکس دیدگاه های خود نسبت به مسائل و مشکلات دانشگاه و راهکارهای پیشگیری و رفع آن ها را ارائه کند؛ همچنین یک جلسه با کارکنان دانشگاه در سطح کاشناسان ارشد تشکیل شد.
سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان این که این جلسات از مهرماه با دیگر گروه ها ادامه خواهد داشت و تکرار هم می شود، خاطرنشان کرد: می توان گفت کم و بیش یک اتاق فکر هم در رابطه با حل مشکلات و توسعه آینده دانشگاه تشکیل شده است که نظرات و دیدگاه های مطرح شده در جلسات، دسته بندی و مستند و سپس به مدیریت دانشگاه ارائه می شود که البته این کار در مسیر آغاز اولیه است.
رعایایی به اقدام برای تهیه برنامه ۵ ساله دانشگاه اشاره کرد و افزود: به این منظور به دانشکده ها ابلاغ شد که برنامه ۵ ساله خود را ارائه دهند که اخیرأً برخی از دانشکده ها برنامه خود را تقریبأً آماده و ارسال کرده اند و تعدادی نیز طی روزهای آتی ارسال می کنند. در این فکر هستیم که اگر هر گروه دیگری نیز در رأس مدیریت دانشگاه قرار گرفت برنامه مشخص کاملا منطقی و واقعی را برای ۵ سال آینده دانشگاه پیش بینی کنیم که همه ارکان در این چارچوب فعالیت کنند و از پراکنده کاری، فعالیت های موازی و برنامه بی سرانجام جلوگیری شود تا مشکلاتی همانند مشکلات اکنون که کم و بیش با آن مواجه هستیم، ایجاد نشود.
وی برنامه سازی و هدفمند کردن کار با آسیب شناسی و حل مشکلات را برنامه دوم عنوان کرد و افزود: سومین کاری که به نظر می رسید باید انجام شود و دنبال شد توجه به مسائل رفاهی کلیه کارکنان دانشگاه در قالب تشکیل ستاد رفاهی دانشگاه بود که در این مدت مورد غفلت واقع شده بود و ظاهرأ به آن توجهی نمی شد. همچنین فعال سازی تعاونی مسکن دانشگاه که در سال های ۷۸ به بعد تشکیل و در هفت، هشت سال گذشته دچار وقفه شده بود، پیگیری و انجام شد.
سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز دیگر اقدام انجام شده در این زمینه را ایجاد شرکت چندمنظوره در منطقه آزاد اروند به منظور به کارگیری پتانسیل هیأت علمی دانشگاه در جهت ارائه خدمات مشاوره یا اجرای طرح های پژوهشی در استان یا منطقه آزاد بیان کرد و اظهار داشت: با رایزنی های انجام شده با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، این برنامه در حال پیگیری است و در این راستا نیز یک نمایشگاه خودروهای پلاک اروند در دانشگاه برپا شد و به انعقاد قرارداد حدود ۳۰۰ نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه با این شرکت ها منتهی شد.
رعایایی با بیان این که این اقدام با فراهم کردن تسهیلاتی برای اساتید جهت خرید این خودروها باعث ایجاد یک دلگرمی و انگیزه برای ماندگاری هیأت علمی متخصص در استان می شود، تصریح کرد: همچنین به منظور تهیه زمین برای مسکن و بازگرداندن بخشی از امکانات رفاهی قبلی مانند باشگاه دانشگاه، اقامتگاه اساتید، رستوران ها و … برای استفاده اساتید و کارکنان به صورت های مختلف ازجمله استفاده از غذا با قیمت پایین در طول سال، استفاده از پارکینگ باشگاه یا هتل دانشگاه برای مهمانان آن ها در ایام عید و از این قبیل مسائل در حال رایزنی هستیم و به گونه ای برنامه ریزی می کنیم که حداقل بخشی از امکانات در اختیار اساتید و کارکنان دانشگاه قرار گیرد و بخشی نیز به صورت آزاد برای درآمدزایی واگذار می شود.
وی بحث جدی دانشگاه را تقویت کیفیت آموزش و پژوهش و جلوگیری از رشد بی رویه کمی در پذیرش دانشجو به ویژه در مقاطع کارشناسی ارشد و حتی دکتری عنوان و خاطرنشان کرد: رشد بی رویه تحصیلات تکمیلی به معضلی برای دانشگاه تبدیل شده بود و در بعضی دوره ها تراکم بیش از حد دانشجوی ارشد و حتی دکتری در دانشگاه وجود دارد که این موضوع به کیفیت آموزشی فوق العاده آسیب وارد می کند که تا حدی نیز آسیب وارد کرده است. به همین دلیل درصدد هستیم پذیرش دانشجو را با توجه به تعداد اعضای هیأت علمی دانشگاه منطقی کنیم و از سوی دیگر نیز به جذب هیئت علمی توجه کنیم.
سرپرست دانشگاه شهیدچمران اهواز با بیان این که برای حفظ و همچنین ارتقای کیفیت آموزشی و پژوهشی دانشگاه باید بتوانیم طی چهار سال آینده سالانه ۱۰۰ عضو هیأت علمی جدید جذب کنیم، اظهار داشت: همچنین این موضوع از لحاظ توسعه کمی و کیفی پذیرش دانشجو حائز اهمیت است و برنامه مدیراندانشگاه متوقف کردن این توسعه نیست ولی باید آن را منطقی و محدود کرد.
رعایایی در خصوص امکان دعوت به کار اساتید بازنشسته دانشگاه، با بیان این که خوشبختانه دانشگاه شهیدچمران زیاد استاد بازنشسته نداشته است، افزود: البته می توان آن اساتیدی را که به شیوه ناحق بازنشسته شدند که البته تعداد آن ها نیز بسیار محدود است را مجددأ دعوت به کار کرد اما خیلی مایل به بازگشت اساتیدی نیستیم که خود درخواست بازنشستگی دادند و به صورت کاملأ آزاد بازنشسته شدند که مجددأ روند ورود به سیستم آموزش عالی را طی کنند اما سعی بر این است از این پس افرادی که تقاضای بازنشستگی دارند به طریقی دعوت به ادامه همکاری شوند مگر آن که واقعأ بر این امر اصرار داشته باشند که دیگر کاری نمی توان کرد.
وی با توضیح علت نیاز دانشگاه به جذب ۴۰۰ عضو هیأت علمی جدید در چهار سال آینده، به وجود ۲ طیف هیأت علمی بزرگسال و پیشکسوت و جوان در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: در واقع طیف هیأت علمی میانه در دانشگاه وجود ندارد که علت آن توقف جذب هیأت علمی در سال های مدید به خاطر وقوع جنگ تحمیلی و مسائل پس از جنگ بود به گونه ای که دانشگاه اصلأ جذب هیأت علمی نداشت و آن هایی هم که ماندند اکنون در سنین بالا هستند.
سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: طیف بعدی اساتید جوان هستند و میان این دو، فاصله ای وجود دارد که باید بتوان آن را با جذب جدید پوشش داد زیرا اگر طیف اساتید سالخورده به بازنشستگی برسند کیفیت دانشگاه دچار افت می شود. همان طور که در گذشته نیز این اتفاق رخ داده است؛ به طور مثال در رشته ادبیات که دانشگاه شهیدچمران قطب علمی کشور بود با بازنشستگی همزمان چهار، پنج استاد، نه تنها از قطبیت افتاد حتی در تحصیلات تکمیلی نیز دچار مشکل شد.
رعایایی در ادامه با بیان این که در راستای تقویت و توسعه کیفی مسائلی وجود دارد که بیشتر منشا آن ساختاری است، خاطرنشان کرد: خیلی نمی توان گفت که این مسائل دارای ریشه و علل مدیریتی است البته موارد مدیریتی هم می تواند تأثیرگذار باشد اما این مشکلات ساختاری است؛ به طور مثال در سال های گذشته جذب دانشگاه بسیار ضعیف عمل کرده است و فکر می کنم کارکنان و هیأت علمی جوان از روند جذب و روندهای پس از جذب بسیار ناراضی هستند زیرا جذب یک مرحله است و مراحل بعدی تبدیل وضعیت و سپس ارتقا اساتید است.
وی این روند را در گذشته بسیار کُند توصیف کرد و ادامه داد: علت آن ساختاری است به همین دلیل پیشنهاد کردیم با کمک همه دانشگاه ها و وزارتخانه و باتصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی که خود در واقع این ساختار را ایجاد کرده است، یک بازنگری در این روند و افراد دخیل در جذب هیأت علمی در کمیته های مختلف اعم از هیأت جذب مرکزی، هیأت جذب استانی یا دانشگاهی و هیأت ها یا کمیته های دخیل دیگر انجام شود.
سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز تغییر دیدگاه افراد دخیل در این تشکیلات را هم بسیار مهم خواند و خاطرنشان کرد: با جایگزینی و تغییر این افراد که البته به تنهائی در دست دانشگاه نیست و وزارتخانه نیز باید همکاری کند و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای این افراد حکم دهد، باید این ساختار را تا حدودی تعدیل کنیم تا سرعت جذب هیأت علمی افزایش یابد و ایرادات بعضا بی مورد کمیته ها و رد صلاحیت بعضی افراد تقلیل پیدا کند.
رعایایی با بیان این که در این مدت بیش از ۱۰۰ پرونده مورد بررسی قرار گرفت و بدون آن که مشکلی در کل این پرونده ها ایجاد شود مراحل آن در حال طی شدن است، ادامه داد: شاید در این تعداد پرونده تنها پرونده ۲ یا ۳ نفر دارای مشکل بود که متوقف شدند یا درحال بازنگری هستند. چندان مشکلی در صلاحیت یا سوابق علمی افراد وجود ندارد و عمده مشکل در کند بودن روند تشکیلات جذب است که سابق بر این وجود نداشته است ولی در دوره مدیریت قبلی از طریق وزارتخانه به نوعی می توان گفت به دانشگاه تحمیل شد زیرا یک روند منطقی و واقعی نیست.
وی افزود: به طور مثال یک مرحله ورود، سپس مراحل دیگر قرار دادی به پیمانی، پیمانی به رسمی آزمایشی و رسمی آزمایشی به رسمی قطعی است؛ در انتقال افراد نیز این مراحل باید طی شود و به عبارتی صلاحیت عمومی این فرد دوباره مورد تایید قرار گیرد در مورد مأموریت نیز همین گونه است و استاد تمامی که بخواهد به طور مثال از دانشگاه رامین در ملاثانی به اهواز بیاید باید دوباره در پرونده ای همه این مراحل را طی کند که این روند غیرمنطقی به نظر می رسد و البته مشکل آن ساختاری است.
سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز مشکل ساختاری را ناشی از دیدگاه افرادی دانست که این روند را ایجاد کرده اند و با بیان این که درصدد اصلاح و تغییر این دیدگاه ها هستیم که اگر بتوانیم سازوکار جذب را اصلاح کنیم، اظهار داشت: حداقل کاری که انجام شد تصحیح این روند در یک مدت زمان کوتاه بود که نوعی رضایتمندی در هیأت علمی و یک اعتماد ایجاد کرده است زیرا این افراد واقعأ قصد استخدام دارند و مقصود آنان آسیب، اذیت و ایراد گرفتن نیست.
رعایایی به اقدامات انجام شده در راستای تسریع در روند بررسی پرونده های ارتقا هیأت علمی اشاره و تصریح کرد: یکی از مسائلی که تا حدودی باعث جلب و تامین رضایتمندی اعضای هیأت علمی شد در رابطه با ارتقای هیأت علمی است؛ از زمان آغاز تصدی مسئولیت، طی نزدیک به سه ماه تمام پرونده های ارتقا بررسی و نتیجه آن اعلام شد به طوری که می توان گفت در طول یک سال ۱۱ یا ۱۲ جلسه هیأت ممیزه بیشتر تشکیل نمی شود اما در این مدت تنها ۱۱ جلسه فوق العاده و عادی برگزار شد و تمام پرونده های در دست اقدام، بررسی شد.
وی ادامه داد: همچنین پرونده های هیأت علمی غیر دانشگاه شهیدچمران نیز مورد بررسی قرار گرفت زیرا هیأت ممیزه دانشگاه، استانی است و در منطقه جنوب غرب کشور تنها یک هیئت ممیزه آن هم در دانشگاه شهیدچمران وجود دارد که پرونده های هیأت علمی دانشگاه های رامین خوزستان، علوم و فنون دریایی خرمشهر، صنعتی بهبهان و صنعتی دزفول را نیز بررسی می کند و حتی پرونده دانشگاه های غیرمرتبط مانند دانشگاه یاسوج نیز در حدود ۲۰ پرونده برای بررسی به این دانشگاه ارسال شد که این ۲۰ پرونده کار یک سال هیئت ممیزه است.
سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: از این تعداد نیز هشت پرونده بررسی شد؛ همچنین چهار پرونده از دانشگاه کشاورزی رامین خوزستان و ۲ پرونده از دانشگاه علوم و فنون خرمشهر به علاوه تمام پرونده های دانشگاه در این ۱۱ جلسه بررسی شد و این در حالی است که کار هیئت ممیزه بسیار سخت و نفس گیر است زیرا باید تمام مقالات، مراحل تدریس، گزارش های ارزیابی، سمینارها، کتب، طرح های پژوهشی و سوابق مدیریتی فرد را در یک جلسه ممیزی کند و به همین دلیل سقف این جلسات معمولاً بیش از چهار، پنج ساعت است. این کار پیش از این نیز انجام می شد اما کاری که در این مدت انجام شد به گونه ای بود که اکنون دیگر دانشگاه پرونده ای برای ورود به هیئت ممیزه ندارد.
رعایایی با یادآوری یکی از وعده های خود مبنی بر انتخابی کردن انتصاب مدیران دانشگاه از طریق انتخابات، تصریح کرد: معمولأ دستور کار این است که تمامی مدیران دانشگاه باید انتصابی رئیس دانشگاه باشند و می توان گفت یک نوع توصیه بر این است که مدیران انتصاب شوند. در گذشته این کار اجرا می شد که خیلی هم به ویژه از سوی اعضای هیأت علمی مورد انتقاد قرار گرفت به همین دلیل سعی شد آن را به روال بسیار منطقی به انتخابی شدن سوق دهیم.
وی ادامه داد: به این منظور اولین کاری که انجام شد تدوین یک شیوه نامه در مورد انتخاب مدیران گروه بود که اکنون ملاک کار قرار گرفته است و گروه های آموزشی در حال انجام انتخابات خود هستند و مدیر گروه هایی که یا حکم آن ها به پایان رسیده و یا به صلاحدید رئیس دانشکده لازم است تغییر کنند از طریق انتخابات، منصوب می شوند. انتخاب رؤسای دانشکده ها به دلیل فراهم نبودن زمینه ها برای انتخابات و واردکردن بعضی ایرادات از سوی اعضای هیأت علمی به نحوه انتخاب، از طریق استمزاجی با نظرخواهی شفاهی توسط نماینده رئیس و هیئت رئیسه دانشگاه انجام شد.
سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان این که در تغییراتی که تاکنون در سطوح مختلف مدیریتی دانشگاه انجام شد و حتی در انتصاب معاونان نیز رایزنی نسبی در سطح دانشگاه با اساتید و پیشکسوتان صورت گرفت، اظهار داشت: مشورت و رایزنی با افراد مختلف انجام شد تا افرادی منصوب شوند که حداقل موردقبول بدنه هیأت علمی در دانشگاه باشند و تصور نمی کنم در میان افرادی که به صورت مستقل فکر می کنند کسی به این انتخابات و انتصابات ایراد جدی وارد کرده باشند و این روند در دانشگاه مورد پذیرش واقع شد؛ همچنین سعی می کنیم اگر بتوانیم در آینده انتصاب رؤسای دانشکده ها را هم انتخابی کنیم که اعضای هیأت علمی در انتخاب مدیرانشان مشارکت کنند و مجددا بتوانند با مدیر انتخابی خود کار کنند و پاسخگو باشند. این روند هم در مورد انتخاب هیئت ممیزه دانشگاه انجام شد.
رعایایی با اشاره به این که طول احکام هیئت ممیزه نیز تقریبأ ۲ یا چهار ساله است که تاریخ احکام برای هیئت ممیزه دانشگاه در شهریور ماه به پایان می رسد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز انتخاب اعضای هیئت ممیزه را درسطح دانشگاه بین اساتید و دانشیاران انتخابی کردیم. اعضای هیئت ممیزه باید دارای برخی خصوصیات مانند تجربه و تسلط علمی بالا و پذیرش عمومی در سطح دانشگاه باشند به همین دلیل معمولاً از بین اساتید و دانشیاران انتخاب می شوند. به این منظور هر دانشکده یک یا دو نفر را انتخاب و معرفی کرد و اکنون در حال ارسال اسامی به وزارتخانه برای احکام جدید آنان هستیم.
وی همچنین از تغییر و ترمیم هیئت امنای دانشگاه خبر داد و افزود: این اقدام نیز کار نسبتا خوبی بود و افرادی را در هیئت امنای دانشگاه های منطقه جنوب غرب کشور به کار گرفتیم که افرادی تاثیرگذار باشند و بتوانند بیشترین نقش را در تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت ایفا کنند به همین دلیل کارآفرینان و مدیران صنایع در رأس کار قرار داده شدند و از بین اساتید که اجبارا باید در هیئت امنا باشند با رایزنی و نظرخواهی از دانشگاهیان، دکتر کرم زاده به عنوان هیأت علمی باسابقه و دکتر صفایی مقدم از مدیران سابق دانشگاه، انتخاب شدند.
رعایایی با اشاره به این که هیئت امنا بالاترین مرجع قانونگذاری و تصمیم گیری دانشگاه های کشور است، ادامه داد: هیئت امنای دانشگاه شهیدچمران تمام منطقه جنوب غرب از جمله دانشگاه های علوم و فنون دریایی خرمشهر، صنعتی دزفول، کشاورزی رامین خوزستان و صنعتی بهبهان را پوشش می دهد و اکنون اعضای آن تغییر کردند و از بین مدیران صنایع و مسئولان بلند پایه انتخاب شدند که می توانند فرصت و موقعیت خوبی برای حل و فصل مشکلات دانشگاه، کمک به ارتباط دانشگاه با مدیران و سازمان های بیرونی و صنعت و حل مشکلات ساختاری و زیرساخت های دانشگاه ایجاد کنند.
سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز خاطرنشان کرد: در واقع افرادی در هیئت امنا به کار گرفته شدند که بتوانند در جهت منافع دانشگاه مفید و مثمرثمر واقع شوند.
رعایایی یکی از اقداماتی را که به طور جدی پیگیری شد و همچنان در حال پیگیری است، بازنگری در طرح جامع دانشگاه بر پایه نیازها و استاندارهای جدید عنوان کرد و اظهار داشت: دانشگاه دارای یک طرح جامع است که به حدود سال های ۵۲ و ۵۳ مربوط می شود. این طرح به دلیل وجود مدیریت های متعدد در دانشگاه و سلیقه ای کار کردن مدیران پس از انقلاب و دوران جنگ، به طور دقیق اجرا نشد و اکنون تقریبا غیر قابل انجام است زیرا مکان هایی که برای ساختمان های خاصی پیش بینی شده بود توسط ساختمان های دیگر اشغال شده است و به همین دلیل به یک بازنگری در این طرح نیاز است که البته مستلزم صرف کار زیادی است تا بتوان در آینده براساس این طرح جامع کار کرد.
وی تصریح کرد: به طور مثال دانشکده علوم زمین در آستانه آغاز احداث است که باید در مکان پیش بینی شده آن ساخته شود؛ همچنین سالن های سمینارهای استانی که در طرح قدیم دانشگاه وجود دارند و هزینه های بسیار زیادی نیز می طلبد طرفیت فوق العاده بالایی ایجاد می کند که می تواند نیاز تمام استان را در برگزاری سمینارها و جشنواره های مختلف حتی در سطح بین المللی پاسخگو باشد. جانمایی این سالن ها باید مطابق با طرح جامع انجام می شد اما با توجه به این که این طرح، دست خورده و تغییر یافته است دیگر قابل انجام نیست. این بازنگری در طرح جامع در حال انجام است که طرح جامع جدیدی پیش روی مدیران قرار گیرد و مدیران بعدی نیز از این طرح پیروی کنند تا صورت ظاهری و معماری خاص دانشگاه نیز یک همخوانی بین ساختارها و ساختمان ها داشته باشد و آن را حفظ کند.
سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص توسعه کمی در جهت تأسیس رشته های نو و میان رشته ای، اظهارداشت: این کار نیز هم اکنون در دانشگاه در دستور کار قرار گرفته و آغاز شده است و پیشنهاد تأسیس دانشکده علوم و فنون نوین مورد قبول هیئت رئیسه و شورای دانشگاه نیز قرار گرفت؛ البته چنین دانشکده ای در بعضی از دانشگاه های بزرگ کشور مانند تهران و اصفهان راه اندازی شده است. این دانشکده رشته های نو و موردنیاز تکنولوژی های جدید که اکنون در دنیا بسیار مورد توجه است مانند نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، انرژی های نو و انرژی های تجدیدناپذیر را پوشش می دهد.
وی افزود: به دنبال آن هستیم که در صورت کمک مسئولان وزارتخانه این دانشکده در اسرع وقت تأسیس شود و دانشجو پذیرش کند؛ معمولأ همه دانشکده ها در ایجاد رشته های آن دخیل هستند زیرا رشته های بین رشته ای را در بر می گیرد و به طور مثال در بیوتکنولوژی، دانشکده های علوم، کشاورزی، دامپزشکی و حتی مهندسی در تأمین هیأت علمی و سرویس دهی به آن می توانند کمک کنند؛ همچنین نانوتکنولوژی هم فیزیک و رشته های مهندسی و بعضی رشته های شیمی را درگیر می کند. در انرژی های نو و انرژی های تجدیدپذیر نیز همین طور است.
سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز با یادآوری این که تأسیس دانشکده هنر شوشتر در دوره ریاست دکتر صفایی مقدم و معاونت آموزشی وی با توجه به خلاء وجود یک دانشگاه جامع هنر در خوزستان، پیگیری و آغاز شد، تصریح کرد: این دانشکده در این مدت تقویت شد و روال عادی خود را طی کرد اما به محض پذیرش این مسئولیت، مجددا پیگیر احیا روند تأسیس دانشگاه جامع هنر در استان شدم و در این جهت رایزنی هایی با استانداری، مسئولان منطقه آزاد اروند و نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی که به جد پیگیر این قضیه بود، انجام شد.
رعایایی با بیان این که با هماهنگی های انجام شده در حال تهیه طرح جامع دانشگاه هنر خوزستان هستیم، افزود: در حال حاضر دانشکده هنر شوشتر به عنوان دانشکده اول این دانشگاه، دانشکده باستان شناسی در شوش که از مهرماه با پذیرش دانشجو آغاز به کار می کند دانشکده دوم دانشکده سینما، تئاتر و موسیقی آبادان که اخیرأ در منطقه آزاد اروند پیگیر تأمین ساختمان آن هستیم، دانشکده سوم این دانشگاه خواهد بود و درصدد هستیم این سه دانشکده در قالب دانشگاه جامع هنر خوزستان به تصویب وزارتخانه برسد که مسائل فرهنگی و هنری استان نیز نظم و سامان یابد و در جهت شکوفائی فرهنگ منطقه جنوب غرب توسعه پیدا کند.
رعایایی هم چنین درباره ارزیابی از وضعیت دانشگاه صنعتی هویزه تصریح کرد: دانشگاهی به نام دانشگاه صنعتی هویزه تأسیس شده و اکنون نیز در حال فعالیت است اما چندان آینده این دانشگاه را روشن نمی بینم زیرا تأسیس یک دانشگاه صنعتی در یک شهر یا منطقه محروم از نظر جذب نیرو، جذب دانشجو و تأمین امکانات کار بسیار سختی است و از سوی دیگر فقر و محرومیت شهرستان و منطقه امکان استفاده از منابع محیطی و منطقه ای را نمی دهد و بیشتر به منابع ملی و یا استانی باید اتکا کرد به همین دلیل به نظر می رسد این بخش از کار چندان سنجیده انجام نشده است.
سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان این که دانشگاه صنعتی معمولأ در منطقه ای تاسیس می شود که جذب خوبی داشته باشد و از منابع مالی یا حمایتی بسیار خوب برخوردار و اراده استانی یا منطقه ای قوی بر ایجاد آن باشد، افزود: این موارد را در دانشگاه صنعتی هویزه ضعیف می بینم اما در هر حال این دانشگاه تأسیس و مستقل هم شده است؛ بودجه آن نیز مستقل است. همچنین هیأت علمی بسیار کمی نیز جذب کرده و در ۲ رشته برق و مکانیک نیز فعال است اما این دانشگاه مستقل است و دانشگاه شهیدچمران در واقع حامی آن است.
وی ادامه داد: همچنین مدیریت و بودجه این دانشگاه با وزارتخانه است و دانشگاه شهیدچمران تنها همیار و کمک یار آن است به طوری که مدیریت آن از دانشگاه شهیدچمران مأمور است و کارکنان آن نیز از دانشگاه شهیدچمران مأمور به خدمت هستند؛ از نظر مسائل تجهیزاتی نیز مورد حمایت دانشگاه شهیدچمران هستند اما کاملأ دانشگاه مستقلی است و وزارتخانه آن را به طور مستقل مدیریت می کند مگر این که در آینده تصمیم بگیرد که دوباره به دانشگاه شهیدچمران وابسته شود؛ البته دانشگاه در جهت توسعه آن کمک و همیاری می کند و تمایل دارد این دانشگاه رشد و توسعه یابد اما با توجه به مسائل موجود خیلی به توسعه کمی و کیفی سریع آن امیدوار نیستم مگر آن که مسئولان استان یا وزارتخانه کمک کنند.
رعایایی همچنین به تشریح برنامه های آتی دانشگاه پرداخت و خاطرنشان کرد: یکی از اقداماتی که اگر محقق شود بسیار می تواند در تقویت و توسعه کمی دانشگاه مؤثر واقع شود جذب نخبگان علمی به عنوان هیأت علمی است که درصدد هستیم با کمک هیئت امنا این کار در دانشگاه انجام شود که به ایجاد یک پویایی علمی قابل قبول در دانشگاه و شکل گیری یک رقابت علمی کمک می کند زیرا وقتی یک نخبه در یک گروه آموزشی جذب شود تمام اساتید آن گروه ناگزیر می شوند خود را در آن سطح هماهنگ کنند و خود به خود باعث رشد و ترقی می شود همان طور که یک دانشجوی نخبه می تواند باعث این کار شود و بعضی از دانشگاه ها نیز معروفیت و شهرت خود را مدیون وجود دانشجویان رتبه تک رقمی یا دو رقمی در کنکور هستند که با تحرک و پویایی خود باعث شکوفایی و شهرت این دانشگاه ها می شوند.
وی در خصوص برنامه ها برای جذب دانشجویان ممتاز نیز گفت: باید تسهیلاتی به این منظور فراهم شود که درصدد هستیم با اختصاص برخی جوایز یا ارائه خوابگاه های خاص با تسهیلات رفاهی بهتر بتوانیم در این زمینه فعال تر عمل کنیم اما چندان به جذب دانشجویان نخبه امیدوار نیستیم زیرا دانشگاه های رقیب که امکانات آن ها نیز بیش تر از دانشگاه ما است و در مناطق بهتری از لحاظ آب و هوائی واقع هستند، کم نیستند که این موضوع جذب دانشجویان نخبه را مشکل می کند اما جذب نخبگان علمی برای هیئت علمی دور از دسترس نیست.
سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز یکی از اقدامات در حال پیگیری را که قرار است در آینده نیز ادامه یابد، مستندسازی تمام ارضی پراکنده متعلق به دانشگاه عنوان و خاطرنشان کرد: بخشی از این اراضی در اهواز، بخشی در شهر الیگودرز و بخشی نیز در شمال کشور و در استان های شمالی واقع است که باید مسائل آن کاملا حل و فصل شود که بخشی از کار نیز انجام شده است.
رعایایی یکی دیگر از مسائل مدنظر را تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت برشمرد و با بیان این که در این زمینه بسیار مصر هستیم، به انتصاب معاون جدید پژوهش و فناوری دانشگاه اشاره و تصریح کرد: دکتر حاجی دولو معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پل ارتباطی دانشگاه با صنعت است.
وی با بیان این که یکی از رسالت ها و مأموریت های دانشگاه نیز کمک به صنعت در راستای تأمین نیروهای متخصص، انجام طرح های پژوهشی و ارائه خدمات علمی مورد نیاز آن ها است، افزود: این ایده به جد در حال پیگیری است و نشست هایی با مسئولان صنایع مختلف از جمله مهندس بورد مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب برگزار شد؛ همچنین درخواست برگزاری نشست با مدیرصنایع فولاد مطرح شده که درحال پیگیری است.
سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز فعال سازی دفتر ارتباط بین الملل را از دیگر اقدامات مدنظر برشمرد و تصریح کرد: تقریبأ می توان گفت این دفتر در این فاصله حالت سکون، رکود و حتی سقوطی داشته است و به هیچ وجه فعالیت لازم را انجام نداده به طوری که در گذشته تعداد فرصت های مطالعاتی خاص اساتید که یکی از راهکارهای رشد علمی دانشگاه و به روز کردن دانش اساتید است؛ دچار وقفه شده بود. سال گذشته دانشگاه فقط یک مورد فرصت مطالعاتی داشت و سال های قبل حتی این رقم صفر بوده است.
رعایایی ادامه داد: همچنین شرکت اساتید در سمینارهای خارج از کشور بسیار کم بود به طوری که می توان گفت تقریبأ این ارتباط بین دانشگاه و دانشگاه های خارج از کشور قطع بود در حالی که ارتباط با کشورهای خارجی و دانشگاه های خارج از کشور، لازمه پویایی و فعال شدن دانشگاه ها در جهت پژوهش های روز و نو است. این موضوع باید به طور جدی دنبال شود و در حال حاضر درصدد هستیم با انتصاب مدیریت جدید این دفتر و درنظر گرفتن برخی تسهیلات و تدابیری که اندیشه می شود، آن را پیگیری کنیم. همچنین درصدد ایجاد یک پردیس بین الملل در منطقه آزاد اروند هستیم که از این طریق هم در جهت تبادل استاد دانشجو و هم پذیرش دانشجوی خارجی در این پردیس با کشورهای منطقه از جمله کشورهای عربی ارتباط برقرار کنیم.
وی با بیان این که دانشگاه درصدد است در زمینه های مورد نیاز کشور قراردادهای همکاری و تفاهم نامه هایی با دانشگاه های خارج از کشور منعقد کند، افزود: در این راستا یکی از اساتید دانشگاه در آلمان در حال رایزنی برای ایجاد ارتباط با دانشگاه های این کشور است؛ هم چنین تفاهم نامه ای در حال انعقاد است که در حال پیگیری آن هستیم. البته بعضی ارتباطات از قبل ایجاد شده است که به طور مثال قرارداد هایی که با دانشگاه های خارج از کشور مانند دانشگاه کپنهاک، دانشگاه ناپ ایتالیا، دانشگاه بصره و دانشگاهی در آلمان منعقد شد از این جمله است. این ارتباطات باید دوباره فعال شوند. در واقع این قراردادها موحود هستند اما در این مدت دچار سکون شدند و درتلاش هستیم دوباره آن ها را فعال کنیم.
سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز با ذکر این نکته که رشد دانشگاه مستلزم احیا و ایجاد این ارتباطات است و در غیر این صورت در حالت رکود و سکون باقی خواهد ماند، خاطرنشان کرد: بعضی از این قرارداد ها مانند تفاهم نامه با دانشگاه بصره، اجرایی ولی بعدها متوقف شده است و یا به طور مثال در کپنهاک تفاهم نامه ای در ارتباط با ایجاد رشته GIS منعقد شد که با توجه به آن که رشته جدیدی بود و نیروی آن را نداشتیم قرار بر این بود بخشی از دوره تحصیل دانشجو در آن دانشگاه و بخشی در دانشگاه شهیدچمران طی شود و مدرک مشترک به دانشجو اعطا شود که هزینه آن نیز پیش بینی و قرارداد رسمی نیز منعقد شد اما بعد از پذیرش دانشجو تحت این عنوان، اجرای این تفاهم نامه متوقف شد.
رعایایی تصریح کرد: درحال حاضر نه تنها با دانشگاه کپنهاک بلکه با دانشگاه های دیگری در استرالیا، بعضی از کشور های اروپایی و آمریکایی می توان تفاهم نامه هایی منعقد کرد. ایجاد این ارتباطات کمک می کند از وضعیت علم و پیشرفت های علمی در دنیا و دانشگاه های مختلف و سمت و سوی حرکت علمی در جهان اطلاع پیدا کنیم و در آن لبه و مرزها حرکت کنیم نه این که به شکل سنتی کار کنیم.
وی همچنین از برنامه دانشگاه برای تأسیس یک دانشکده فنی در مسجدسلیمان خبرداد و اظهار کرد: با توجه به این که مسجدسلیمان در این مدت خیلی مظلوم واقع شده است به نظر می رسد باید به مردم این منطقه کمک شود. تأسیس این دانشکده خواست مردم این شهر بود و از گذشته آن را دنبال می کردند؛ همچنین نیروهای بسیاری که در دانشگاه شهیدچمران دارند می توانند به این دانشکده کمک علمی ارائه کنند.
سرپرست دانشگاه شهیدچمران اهواز با بیان این که نامه نگاری ها انجام و جلسات لازم برگزار شده است، افزود: با فعالیت های انجام شده به نظر می رسد انجام این کار دور از دسترس نیست و احتمالا در سال آینده این دانشکده راه اندازی می شود که حداقل مرهمی بر زخم های مردم مسجدسلیمان باشد.
رعایایی اقدام دیگری را که باید انجام می شد و به نظر او برای انجام آن کمی هم دیر شده است، تعامل با نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی عنوان و تصریح کرد: در این راستا نیز با بعضی نمایندگان ملاقات و دیدار حضوری انجام و مسائل مدنظر مطرح و بیان شد. از جمله با نماینده شهرهای شوشتر، بهبهان، شوش و دکتر سودانی نماینده اهواز در مجلس، دیدارهای حضوری یا غیر رسمی انجام شد و دانشگاه نیز درخواستی مبنی بر حضور هیأت رئیسه در مجمع نمایندگان استان در تهران را مطرح کرد که رایزنی هایی انجام و از پتانسیل نمایندگان و نظرات آن ها در جهت تقویت آموزش عالی در استان به ویژه دانشگاه شهیدچمران استفاده شود.
وی افزود: به طور مثال دانشگاه امیرکبیر با سرمایه گذاری و هزینه پتروشیمی در خوزستان یک دانشکده فنی تأسیس می کند اما دانشگاه شهیدچمران که در نزدیکی این شرکت ها و صنایع است از این مسئله یا غفلت کرده است و یا آن ها غفلت کردند؛ همچنین مدیران قبلی صنایع فولاد یک دانشکده فنی در کاشان با هزینه خودشان ایجاد کردند به همین دلیل انتظار می رود صنایعی که در استان هستند برای مردم استان هم مفید واقع شوند زیرا صرف استقرار صنایع در استان ضرر دارد و سودی ندارد.
سرپرست دانشگاه شهیدچمران اهواز با تأکید بر این که صنایع باید بتوانند به مردم نفع برسانند و به افزایش سطح رفاه عمومی کمک کنند، ادامه داد: اگر برخی هزینه ها را صنایع پرداخت نکنند در واقع از جیب استان رفته است؛ به طور مثال همه مسیرها و جاده هایی که آسفالت می شود یا از منابع استان هزینه می شود و یا صنایع این کار را انجام می دهند. اگر صنایع هزینه ها را پرداخت کنند کمک صنایع است ولی اگر استان هزینه کند، ضرر استان خواهد بود زیرا آلودگی هوا را به مردم تحمیل می کنیم اما هیچ نفعی از وجود آن ها نمی رسد و یا به طور مثال آلودگی های زیست محیطی دیگر مانند آلودگی نشت گاز ناشی از حفر یک حلقه چاه نفتی از مضرات وجود صنایع است؛ این ها منافع نیست بلکه مضرات برای استان است و بنابراین صنایع باید خود آن را جبران کنند.
سرپرست دانشگاه شهیدچمران اهواز با بیان این که این مسائل در همه کشورها رایج است، ادامه داد: در برخی مناطق قوانین خاصی به این منظور وضع شده است که درصدی از درآمد این صنایع صرف تأمین زیرساخت های منطقه، افزایش رفاه و رفع مشکلاتی شود که خود آن ها مسبب آن هستند. متأسفانه این اتفاقات در استان روی می دهد که باید هم مقامات استانی و نخبگان منطقه پیگیری کنند و این طور نیست که این درخواست ها خارج از چارچوب قانون و قوانین جهانی باشد بلکه در عرف پذیرفته شده است و در قانون هم وجود دارد که با صرف بخشی از درآمدها، بخشی از آسیب ها را جبران کنند و این کار نه از سر لطف آن هاست که در واقع بخشی از آسیب هایی که ایجاد کردند را جبران می کند.
رعایایی با اشاره به وضعیت گرانی در خوزستان و رتبه نخست استان در این زمینه در کشور، تصریح کرد: از هزینه های حمل و نقل تا قیمت کلیه اجناس خوراکی، پوشاک و دیگر اقلام، خوزستان تقریبأ در رتبه نخست کشور است و بار این گرانی ها و فشار قیمت ها را مردم تحمل می کنند. این هزینه ها باید جبران شود و جبران آن با هزینه کردن در افزایش رفاهیات مردم و بالابردن سطح رضایت عمومی امکان پذیر است که مردم احساس کنند وجود این صنایع به نفع آن ها هست. ایجاد اشتغال یکی از کارهایی است که این صنایع می توانند انجام دهند که البته باز هم در راستای اهداف خودشان است آن هم اگر بومی باشد ولی کارهای دیگر را هم باید دنبال کنند.
وی با بیان این که از صنایع استان انتظار می رود این اتفاق را جامه عمل بپوشانند زیرا بسیار می توانند به استان کمک کنند، خاطرنشان کرد: ما انتظار نداریم که صنعت فقط بیاید و به دانشگاه کمک کند اما در این بین چیزی عاید آن ها نشود بلکه دانشگاه نیز از سوی دیگر در حل مشکلات علمی و پژوهشی آن ها کمک می کند.
رعایایی درخصوص برنامه ها برای تقویت پارک علم و فناوری استان و تأسیس شرکت های دانش بنیان، بیان کرد: تلاش هایی در استان در این زمینه انجام شده است اما در حد و شأن استان نیست و باید بسیار بیش از آن در این منطقه کار شود. وقتی می گوییم یک سوم آب های کشور، بیشترین میزان صنایع یا بالاترین ظرفیت و حجم کشاورزی در خوزستان است انتظار داریم همه چیزمان در کشور اول باشد و مثلا در پارک های علم و فناوری اگر اول نیستیم دوم یا سوم باشیم که البته این انتظار هم واقعا به جا است. در این زمینه دانشگاه در سال های گذشته تلاش های خوبی کرده است.
وی با اشاره به این که در گذشته اغلب پارک ها به دانشگاه ها وابسته بودند، تصریح کرد: در حال حاضر نزدیک به ۲ سال است که پارک ها استقلال کامل پیدا کرده اند و بودجه آن ها نیز مستقل است؛ البته مسئول پارک ها معمولأ از دانشگاه انتخاب می شود اما وابستگی دیگری به دانشگاه ندارند ولی بخش شرکت های پیش رشد و رشد آن هنوز وابسته به دانشگاه است که احتمال دارد آن را نیز به پارک واگذار کنیم.
سرپرست دانشگاه شهیدچمران اهواز همچنین درباره برنامه دانشگاه برای بزرگداشت ۶۰مین سالگرد تأسیس آن، اظهار داشت: این آئین با توجه به مسائل و مشکلات مالی که برای همه سازمان ها وجود دارد به منظور صرفه جویی مالی تاحدودی سبک تر و محدودتر از مراسم بزرگداشت ۵۰مین سالگرد برنامه ریزی شده است و به کمک رئیس حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه در حال انجام است. تاکنون یک فراخوان منتشر و دبیرخانه ای برای آن راه اندازی شدهاست تا پیشنهادها را جمع آوری کند. ولی آنچه مسلم است قرار است طی یک نشست عمومی از نخبگان دانشگاهی، کارمندان نمونه و استادیاران شاخص و فعال تقدیر گردد.
رعایایی درخصوص وضعیت علمی دانشگاه و رتبه کنونی آن، خاطرنشان کرد: رتبه دانشگاه پیش از این در جایگاه نهم از نظر تولید مقاله عنوان شده بود اما تولید مقاله تنها یکی از معیارهای رتبه بندی است و سازمان ها و مؤسسات ارزیابی و رتبه بندی جهانی بسیاری فاکتورهای دیگر در آن لحاظ می کنند و این شامل کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز هست که در رتبه بندی دانشگاه ها انواع فاکتورها را لحاظ می کنند؛ به طور مثال تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی، نوآوری های دانشگاه، وجود دانشجویان خارجی یا بین المللی که وزن زیادی برای آن منظور می کنند و ما در این فاکتور صفر هستیم، برخی از این معیارها است.
وی افزود: این فاکتورها در مجموع با ضریب های اعمال شده برای هر دانشگاه محاسبه و باعث می شود که دانشگاهی مانند هاروارد یا دانشگاه های بزرگ اروپایی یا ژاپن در رتبه بندی ها در جایگاه های خاصی قرار بگیرند اما در مجموع بیشترین تعداد دانشگاه های برتر در آمریکا، تعداد محدودی در اروپا و تعداد بسیار اندکی در آسیا وجود دارد. در ایران با توجه به این وضعیت که تنها مقالات را لحاظ می کنند در این رتبه بندی جایگاه بسیار پایینی دارد به طوری که تنها یک سال یکی از دانشگاه های ایران بین ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گرفت .
سرپرست دانشگاه شهیدچمران اهواز جایگاه دانشگاه شهید چمران را در آن رتبه بندی حدود۱۱هزار بین دانشگاه های جهان عنوان و خاطرنشان کرد: در سطح منطقه نیز با توجه به اعلام ISC رتبه دانشگاه بین مجموع دانشگاه های زیرنظر وزارتخانه های علوم و بهداشت، ۳۲ بیان شده بود که البته در جلسه معارفه ام از این اعلام نظر، برداشت نادرست انجام شد. اما درهرصورت این یک واقعیت است که باید آن را پذیرفت ما نمی توانیم معیارهای دانشگاه را مانند داستان اشتغال تعریف کنیم و بگوئیم مثلاً کسی که دو ساعت کار کرده است شاغل محسوب می شود بنابراین درصد بیکاری فلان میزان است. باید ببینیم در دنیا چه می گویند و چگونه عمل می کنند نمی توان گفت کسی که این میزان درآمد دارد و این قدر به کار اشتغال داشته است براساس معیاری که خودمان می سازیم شاغل محسوب می شود و یا به طور مثال برای محاسبه تورم در سبد کالا، مسکن را که بار تورمی بالایی دارد حذف کنیم و بعد بگوییم تورم به این نرخ رسیده است و یا مثلأ ببینیم لبنیات هم باعث افزایش تورم می شود پس آن را کنار بگذاریم و بعد تورم را حساب کنیم. این شیوه از لحاظ منطقی و علمی پذیرفتنی نیست و نوعی فریب دادن مردم است.
وی با بیان این که دانشگاه در اصطلاح فرهیختگان جامعه محسوب می شوند، ادامه داد: این که معیار های خود را ملاک اعلام رتبه قرار دهیم و بعد بگوییم در رتیه بندی به این جایگاه رسیدیم درست نیست. همه دانشگاه های دنیا با یک رتبه بندی سنجش و ارزیابی می شود. ژاپن نیز در این رتبه بندی جایگاه زیادی ندارد و تنها چند دانشگاه آن در این فهرست ۵۰۰ دانشگاه برتر قرار می گیرد. در بعضی از کشورهای اروپائی نیز حتی یک دانشگاه در این فهرست قرار نمی گیرد و این گونه نیست که خاص ایران باشد بنابراین باید آن معیارها را لحاظ کنیم.
سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان این که مؤسسات رتبه بندی سازمان های مستقلی هستند که دانشگاه های دیگر نیز در آن ها هیچ نفوذی ندارند، ادامه داد: از اتفاقات عجیبی که در سال های اخیر رخ داد تجمیع دانشگاه های تهران، علوم پزشکی تهران و ایران تحت یک عنوان بود؛ برای آن که در رتبه بندی جهانی جایگاه دانشگاه تهران ارتقا یابد دهند. یکی از اتفاقات دیگر این بود که همه دانشگاه های آزاد کشور یک دانشگاه محسوب شدند و جالب است که دانشگاه آزاد در رتبه بندی جهانی و منطقه ای همیشه در ایران در رتبه اول است زیرا همه مقالات آن تحت یک عنوان آدرس دهی می شود اما آیا این کار واقعا منطقی است؟
وی با بیان این که باید معیار ها را بپذیریم و جهانی تعامل کنیم، افزود: هرچه آن ها می گویند درست نیست ولی ما نیز باید واقع نگر باشیم؛ مثلأ زمانی می گفتند رتبه دانشگاه های کشور پایین آمده است زیرا رتبه بندی از سوی دانشگاه های ترکیه انجام می شود و ترکیه هم معیارهایی را که دانشگاه های آن کشور در آن قوی هستند، را به عنوان معیارهای رتبه بندی لحاظ کرده است و معیارهایی را که دانشگاه های ما قوی بودند چندان توجهی نکرده است و در نتیجه رتبه دانشگاه های این کشور در رتبه بندی صعود کرده است.
سرپرست دانشگاه شهیدچمران اهواز تصریح کرد: به همین دلیل گفتند سال بعد هم ما می توانیم این کار را انجام دهیم تا دانشگاه های ما به صدر جدول صعود کنند اما این فریب دادن خودمان است و این گونه نمی توان کاری انجام داد. باید در مسائل شفاف و صادق باشیم که کار پیش برود اما اگر بخواهیم این گونه مسائل را لحاظ کنیم جز فریب دادن خود و مردم چیزی عایدمان نمی شود.
منبع : ایسنا