ما از محدود کشورهایی هستیم که نوع حکمرانی را به رأی مستقیم مردم گذاشته‌ایم/ واقعیات و جزئیات انتخابات ترکیه را به مردم نگفته اند

هورنیوز – مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، درباره مواضع و اظهارات برخی چهره‌های اصلاح‌طلب نسبت به نتایج انتخابات اخیر در ترکیه، گفت: به صورت کلی انتخابات کشورهای همسایه با توجه به موقعیت جغرافیایی و تأثیرگذاری جمهوری اسلامی ایران در غرب آسیا در زمینه مراودات خارجی کشور بسیار تأثیرگذار است؛ به ویژه آنکه دولت جدید تغییر سیاست‌گذاری و دیپلماسی خارجی داشته است و نگاه ویژه‌ای به ظرفیت‌های کشورهای منطقه دارد.

 

وی یادآور شد: تفاوتی که دولت سیزدهم با دولت قبل دارد این است که این دولت علی‌رغم اینکه نگاه ویژه‌ای به دیپلماسی فرامنطقه‌ای دارد، برای دیپلماسی منطقه‌ای نیز اهمیت مخصوصی قائل است و به دنبال آن است که از ظرفیت ۱۵ کشور همسایه با بیش از ۶۰۰ میلیون نفر جمعیت استفاده کند. انعقاد پیمان‌هایی مثل شانگهای و سایر تفاهمنامه ها و قراردادهای همکاری در مدت اخیر بیانگر همین رویکرد سیاسی است. بنای دولت سیزدهم بر این نبود که همه مسائل کشور و دستاوردهای دیپلماسی را به توافق و همکاری با برخی کشورهای محدود اروپایی و غربی گره بزند.

 

یوسفی عنوان کرد: از این جهت قطعاً نوع تغییرات سیاسی که در کشورهای همسایه اتفاق می‌افتد در تقویت و تأثیر گذاری مراودات بیشتر ما نیز اثر خواهد داشت. اما برخی افراد و چهره‌های جریانات خاص داخلی که مردم در طول سال‌ها شاهد نتیجه وعده‌ها و دیدگاه‌های آنها بوده‌اند همچون گذشته بسیار ذوق زده شده‌اند و عجولانه اظهارنظر می‌کنند.

 

برخی از نتایج انتخابات ترکیه ذوق زده شدند

عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آنها ادعا می‌کردند که زبان دنیا را بلد هستیم و اگر بر مسند بنشینیم می‌توانیم مشکلات را حل کنند، اما شاهد بودیم که این اتفاق نیفتاد به نحوی که هر چقدر این وادادگی بیشتر شد، مشکلات نیز بیشتر شد. همچنین با توجه به سو تدبیر مسئولان و مدیران و وزرای دولت آنها وضع اقتصادی بدتر و بدتر شد و شاهد نتایج تفکری که همه چیز را در گرو ارتباط با کشورهای اروپایی و آمریکایی می‌داند بودیم. البته اکنون نیز انتقادات جدی به وضع اقتصادی داریم و تغییرات اخیر در سطح مدیران دولتی به خواست خود دولت یا تصمیم مجلس شورای اسلامی در راستای بهبود شرایط بوده است.

 

وی ادامه داد: فارغ از اینها، برخی افراد نسبت به موضوعاتی مثل نتیجه انتخابات ترکیه ذوق‌زدگی بسیاری دارند و فراموش می‌کنند که واقعیت را به صورت کامل به مردم منتقل کنند و جزئیات را اطلاع رسانی کنند. آنها به کنایه می‌گویند موفقیت ترکیه در میزان مشارکت را ببینید! اما کسی که ابتداییات جریانات سیاسی را بشناسد این طور به شعور و سواد مردم کشور خود توهین نمی‌کند.

 

یوسفی تصریح کرد: این موضوع از ابتداییات آن است که رأی دادن در ترکیه اجباری است و مردم مجبور هستند رأی بدهند. اینکه مشارکت در ترکیه به بالای ۹۰ درصدی رسید بر حسب اختیارات نبود. باید بدانید در کشورهایی که نقطه آمال برخی غرب‌گرایان هستند چنین سیاست‌هایی اعمال می‌شود. برخی کشورها برای عدم مشارکت سیاسی در انتخابات‌ها، جریمه‌هایی در نظر می‌گیرند، مثلاً ترکیه جریمه نقدی در نظر می‌گیرد و برخی دیگر، محدودیت‌های اجتماعی برای کسانی که در انتخابات شرکت نمی‌کنند اعمال می‌کنند؛ با همه این مسائل باز هم مشارکت سیاسی به بالای ۴۰ درصد نمی‌رسد.

 

عضو کمیسیون عمران مجلس متذکر شد: اما شاهد بودیم که در بدترین شرایط اقتصادی، مردم اصیل ایران هر چند که گلایه مند باشند باز هم خود را در سرنوشت کشور سهیم می‌دانند؛ نشانگر مهم این موضوع این است که هر چند سال در حکمرانی جریانات سیاسی جایگزین می‌شوند.

 

واقعیات و جزئیات انتخابات ترکیه را به مردم نمی‌گویند

وی با انتقاد از کسانی که این روزها درباره میزان مشارکت در انتخابات ترکیه اظهار نظر می‌کنند؛ بیان کرد: متأسفانه این افراد جزئیات صحنه میدانی انتخابات ترکیه را نمی‌گویند که این انتخابات در ترکیه به دلیل وخامت بحران‌های مالی و اجتماعی زودهنگام رقم خورد. این اظهار نظرها توهین به فهم و شعور مردم و نخبگان است. بعد از مشکلات شدید اقتصادی، تورم و گرانی‌هایی که در ترکیه اتفاق افتاد و نارضایتی‌های اجتماعی که بعد از زلزله شدت گرفت، انتخابات را زودتر برگزار کردند و همین اقدام یک آلترناتیوی بود تا فضا را از شرایط بحران و التهاب خارج کنند. واقعیت صحنه انتخابات ترکیه چنین چیزی است بنابراین برخی باید دقتت کنند تا بی‌جهت ذوق زده نشوند.

 

یوسفی درباره اهمیت مشارکت در انتخابات برای نظام جمهوری اسلامی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب آرمان‌های امام خمینی، قانون اساسی و مانیفست جمهوری اسلامی بر پایه مردم‌سالاری دینی بنا شده است و نقش مردم به عنوان یکی از ارکان واقعی حکمرانی پیش بینی شده است. ما از محدود کشورهایی هستیم که نوع حکمرانی کشور را به رأی مستقیم مردم گذاشته‌ایم و از آن زمان تقریباً هر ۲ سال یا کمتر ۱ انتخابات در کشور برگزار کرده‌ایم.

 

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه افرادی که درباره دموکراسی و مشارکت در انتخابات ترکیه اظهارنظر می‌کنند باید نظرات شعارها و نظرات خودشان در زمان اوایل انقلاب را بار دیگر مطالعه کنند، اظهار کرد: همین مدعیان دموکراسی زمانی که دوره دوم ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی تمام شده بود می‌خواستند قانون اساسی را تغییر دهند تا ایشان برای سومین بار رئیس جمهور شود که در نهایت با آنها موافقت نشد. ادبیات آنها در زمان اوایل انقلاب چنین بوده و اعتقادی به رأی‌گیری نداشتند. بهتر است کسانی که امروز شعار دموکراسی می‌دهند جستجویی جزئی در اظهارنظرها و نگاه‌های خود داشته باشند.

 

دوگانه‌های مدعیان دموکراسی نخ‌نما شده است

وی یادآور شد: آنها در حالی درباره میزان مشارکت در انتخابات خود را دغدغه مند نشان می‌دهند که لیدر جریان آنها وقتی اواخر دهه هشتاد کسی که از جریان مقابل آنها در انتخاباتی با مشارکت بالا انتخاب شد، اعلام کردند کسی که منتخب شده را نماینده جمهوریت یا مردم کشور نمی‌دانیم! این‌طور نمی‌شود که وقتی کسی از جریان مقابل یا بر خلاف نظر ما بود او را نپذیریم اما اگر از جریان خودمان چهره‌ای انتخاب شده بود بگوییم عین دموکراسی اتفاق افتاده است. اینها دوگانه‌هایی نخ‌نما شده و پوسیده است.

 

یوسفی بیان کرد: البته برخی اربابان استکبار جهانی نیز به این دوگانه‌ها دچار هستند. آنها حقوق بشر را چطور تعریف می‌کنند؟ از سویی با استفاده از ابزارهای نظامی باعث کشتار مردم بی‌گناه در کشورهای آفریقایی, آسیایی و آمریکای لاتین می‌شوند و از سویی مدعی حقوق بشر هستند. در این شرایط وقتی جمهوری اسلامی از خودش در برابر داعش دفاع می‌کند، ایران را به اقدام تروریستی متهم می‌کنند.

https://hoorkhabar.ir/712411کپی شد!
54
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.