وقتی تابعیت دوگانه برای فرار وطن‌ فروشان از محاکمه بی‌اعتبار می‌شود

هورنیوز – تابعیت بخشیدن به رهبران گروه‌های تروریستی تبدیل به یک رویه ثابت در سیاست‌های مزورانه دولت‌های غربی شده است. دولت‌هایی که همواره مدعی مبارزه با تروریسم هستند، اکنون میزبانی انواع گروهک‌های تروریست از جمله سازمان منافقین و گروهک‌های تجزیه‌طلبی همچون کومله، دموکرات، الاحوازیه و… را برعهده دارند. با این حال این میزبانی محدود به سکونت رهبران این احزاب در کشور‌های غربی نیست. برگزاری انواع نشست و تجمع در خیابان‌های اروپا و آمریکا در کنار دعوت تروریست‌ها به پارلمان‌ها و سمینار‌ها نشان از یک سیاست واحد برای تقویت موضع تروریست‌ها دارد.

 

واکنش طبیعی جمهوری اسلامی در برابر این گروهک‌ها، اما همواره با سروصدای دولت‌های اروپایی همراه بوده است، تا جایی که با محاکمه و اعدام هر تروریست، جاسوس یا عنصر خائنی که دستش به خون ایرانیان آلوده بوده، یکی از دولت‌های غربی با ادعای تابعیت فرد مذکور به حمایت از آنان می‌پردازد؛ مساله‌ای که باعث شده بسیاری از مزدوران خارج‌نشین، جواسیس وابسته به دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی غربی و گروه‌های تروریستی، صرف داشتن تابعیت اروپایی یا آمریکایی را برای خود به مثابه یک حصار امن در نظر بگیرند. با این حال قاطعیت جمهوری اسلامی ایران در مجازات این عناصر که در سال‌های اخیر با جدیت بیشتری پی گرفته شده، گزاره امنیت در سایه تابعیت دولت‌های غربی را بی‌اعتبار کرده است.

 

۳۱ شهریور ۹۷ همزمان با سی و هشتمین سالگرد آغاز تجاوز نظامی رژیم بعث عراق به خاک کشورمان، خوزستان بار دیگر در سوگ فرزندان خود نشست. حمله تروریستی به رژه نظامی در اهواز منجر به شهادت ۲۵ نفر از جمله یک کودک و مجروح شدن ۲۴۹ نفر دیگر از هموطنان‌مان شد. گروهک حرکه‌النضال به سرکردگی حبیب فرج‌الله چعب، ملقب به «حبیب اسیود» برنامه‌ریزی و اجرای این عملیات را برعهده داشت.

 

این گروهک تروریستی و تجزیه‌طلب که با پشتیبانی رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور در خیال تحریک اعراب ایران برای مبارزه مسلحانه و خیابانی بود، برای نشان دادن اوج سنگدلی و توحش خود حتی به مجروحان نیز گلوله خلاص شلیک می‌کرد. این عملیات البته تنها اقدام تروریستی چعب و نیروهایش نبود. بمب‌گذاری در فرمانداری اهواز در سال ۸۴، بمب‌گذاری در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی(سازمان برنامه و بودجه) خوزستان در سال ۸۴، عملیات بمب‌گذاری اداره مسکن و شهرسازی اهواز در سال ۸۴، بمب‌گذاری در اداره محیط‌زیست اهواز در سال ۸۴، بمب‌گذاری در خطوط انتقال نفت خوزستان، بمب‌گذاری در محور انتقال نفت اهواز – آبادان – ماهشهر، بمب‌گذاری در فرمانداری دزفول و آبادان در سال ۸۴، برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری در دادگستری اهواز و حمله تروریستی به رژه نیرو‌های نظامی و انتظامی در ۳۱ شهریور سال ۱۳۹۷ در اهواز از جنایات گروهک تروریست حرکه‌النضال است.

 

بمب‌گذاری در بانک سامان اهواز در سال ۸۴، حمله مسلحانه به تاسیسات پمپاژ آب در یکی از روستا‌های شوشتر در سال ۸۸ و ترور یکی از شهروندان در یکی از روستا‌های شوشتر در سال ۸۸ با به رگبار بستن وی و به آتش کشیدن خودروی شخصی‌اش از دیگر اقدامات تروریستی‌ای است که گروهک تروریستی حرکه‌النضال به سرکردگی چعب مرتکب آن‌ها شده است. چعب سرانجام با هوشیاری نیرو‌های حافظ امنیت مردم ایران در آبان سال ۹۹ پس از خروج از سوئد با شگرد‌های اطلاعاتی دستگیر شد و پس از برگزاری دادگاهش به حکم اعدام محکوم شد؛ حکمی که بامداد شنبه به اجرا درآمد.

 

در حالی که جنایات این جانی بر هیچ‌کس پوشیده نیست، اما دولت سوئد که تمام اهتمام خود را بر جلوگیری از محاکمه این تروریست به کار گرفته بود، پس از اجرای حکم نیز به دفاع تمام‌قد از چعب پرداخت. وزارت خارجه سوئد در بیانیه‌ای که روی وبسایت دولت این کشور منتشر شد، در حمایت از این تروریست اعلام کرد محکومیت این اقدام و اعتراض خود را به سفیر ایران منتقل کرده است. سوئد در ادامه اعلام کرد همراه سایر کشور‌های اتحادیه اروپایی استفاده از مجازات اعدام را تحت هر شرایطی محکوم می‌کند. در ادامه واکنش‌های غرب به اعدام سرکرده گروهک تروریستی و تجزیه‌طلب حرکه‌النضال، «جیمز کلورلی» وزیر خارجه انگلیس نیز در این باره بیانیه صادر و از اعدام او انتقاد کرد.

 

کلورلی در بیانیه‌ای تصریح کرد: «من از خبر اعدام حبیب چعب(تبعه) سوئدی – ایرانی دوتابعیتی از سوی رژیم ایران شوکه شدم. بریتانیا بشدت با حکم اعدام مخالف است. ما از رژیم (ایران) می‌خواهیم همین الان همه اعدام‌ها را متوقف کند».

 

هر چند حمایت دولت‌های اروپایی از تروریست‌ها امری جدید نیست و ایرانیان بخوبی از سابقه دولت‌های مزور غربی در میزبانی و تقویت منافقین و جدایی‌طلبان آگاهی دارند، اما مواضع اینچنینی را بیش از هر چیز باید اقدامی در جهت امنیت‌بخشی به تروریست‌ها دانست. دولت‌های اروپایی که خود را شاخص تعریف مفاهیمی همچون حقوق بشر، تروریسم، خشونت و… می‌دانند، با استناد به تابعیتی که خودشان به تروریست‌های خائن بخشیده‌اند، تلاش می‌کنند با فشار به دولت ایران، امنیت گروهک‌های تروریستی را تامین کنند. آن‌ها بخوبی می‌دانند در صورت تثبیت مماشات با تروریست‌ها، جواسیس و عناصر خائن دوتابعیتی از سوی نظام، این افراد با پشتوانه بهتری می‌توانند به جنایات خود ادامه دهند. به همین خاطر مواضع مزورانه دولت‌های غربی، گامی در جهت افزایش بازدارندگی محاکمه تروریست‌ها از سوی ایران است. از سوی دیگر با اجرای هر حکم در سایه فشار دولت‌های غربی، بیم ضدانقلاب و گروهک‌های تروریستی به ختم شدن سرانجام‌شان به چنین شکلی افزایش می‌یابد.

 

مدعیان حقوق بشر، حافظان امنیت تروریست‌ها

در سال‌های گذشته دولت‌های غربی به بهانه تابعیت مضاعف جنایتکاران، سعی داشتند با فشار به ایران مانع اجرای برخی احکام متهمان امنیتی شوند. سال ۹۸ پس از عملیات دقیق دستگاه‌های امنیتی – اطلاعاتی کشورمان در دستگیری «روح‌الله زم» مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز بود که دولت فرانسه با استناد به تابعیت فرانسوی وی تلاش کرد در روند بررسی قضایی پرونده وی مداخله کند. آذر ۹۹ همزمان با اعدام زم، اتحادیه اروپایی و دولت فرانسه در بیانیه‌هایی جداگانه اعدام این مجرم امنیتی را محکوم کردند.

 

اما بیشترین نمود از این رویه را در جریان دستگیری و محاکمه شاه‌مهره دستگاه جاسوسی انگلیس یعنی علیرضا اکبری می‌توان پیدا کرد. اکبری که اطلاعات امنیتی و نظامی زیادی را به انگلیس منتقل کرده بود سال ۹۹ بازداشت شد. نکته قابل توجه در این پرونده این بود که علیرضا اکبری با همکاری سرویس اطلاعات خارجی انگلیس به صورت ویژه تابعیت این کشور را به دست آورده بود. او سال ۹۰ پس از اسپانیا به انگلیس می‌رود و به صورت کاملا سفارشی و استثنایی برای وی پاسپورت انگلیسی صادر می‌شود. برای تابعیت اکبری، تشریفات و روال قانونی انگلیس کنار گذاشته شد. حتی به گفته خودش آزمون ویژه اقامت انگلیس به نام life in the uk test را نیز پشت سر نگذاشت، اما در فرم وی آمده بود وی این آزمون را انجام داده است و علیرضا اکبری در شرایطی کاملا ویژه صرفا در مراسم اعلام وفاداری به ملکه انگلیس شرکت کرده است.

 

وی در اعترافات صریح خود درباره این مراسم گفته است: «جسیکا، افسر اطلاعاتی از من خواست در یک جلسه شرکت کنم که فقط چند سوال ساده از من می‌شود و من باید صرفا یک عبارت را تکرار کنم. روز موعود به لندن رفتم و با جسیکا به ساختمان اداری کوچکی در مرکز لندن رفتیم. در اتاق چند پرچم انگلیس و عکس ملکه قرار داشت. از من سوالاتی پرسیده شد. از جسیکا پرسیدم چه باید بگویم. جسیکا گفت نام ملکه انگلیس را باید بگویی. نام کامل وی را بلند ادا کن و من هم ادا کردم». در روند اخذ تابعیت اکبری، به وی ویزای معروف ILR یا کارت اقامت دائم اعطا می‌شود. کارت ILR در زمان صدور پاسپورت باطل می‌شود، اما برخلاف قوانین انگلیس، اکبری بعد از دریافت پاسپورت، به توصیه MI۶ توانسته بود از این کارت استفاده کند. استفاده از پاسپورت انگلیسی برای اکبری اکیدا ممنوع بود. اعطای تابعیت یکی از رویه‌های حمایتی و انگیزشی MI۶ در سالیان اخیر بوده است. در این مورد علاوه بر گذرنامه انگلیسی، افسران سرویس جاسوسی با اعطای کارت اقامت دائم به مشارالیه به عنوان یک رویکرد حفاظتی خاص و پیچیده به وی توصیه کردند در سفر به ایران گذرنامه انگلیسی خود را همراه نداشته باشد.

 

اکبری در بخشی از اعترافات خود گفته است: علت اعطای این مجوز‌ها این بوده است که از آن در سفر استفاده کنم، اگر از گذرنامه انگلیسی استفاده کنم گذرنامه من از سیستم امنیتی ایران قابل دسترسی است و از سفارت انگلیس در تهران نیز قابل شناسایی و خطرناک است.

 

وی گفته بود: به من تاکید کردند هیچگاه از پاسپورت انگلیسی خود حتی در سفر به کشور‌های اروپایی استفاده نکنم و از ویزای ILR و پاسپورت ایرانی خود استفاده کنم. حتی نباید داشتن پاسپورت انگلیسی را به خانواده خود اعلام کنم، چون بسیار خطرناک است. اعدام علیرضا اکبری ابرجاسوس انگلیس، واکنش انگلیسی‌ها را در پی داشت.

 

در همین رابطه ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس در پیامی ضمن ابراز ناراحتی از اعدام این جاسوس انگلیسی اعلام کرد: «از اعدام علیرضا اکبری شهروند بریتانیایی- ایرانی در ایران متحیر شدم. این اقدامی بی‌رحمانه و بزدلانه توسط یک رژیم وحشی بود که احترامی برای حقوق بشر مردم خود قائل نیست». او در پایان این پیام، با خانواده و دوستان عامل سرویس جاسوسی لندن که به دار مجازات آویخته شد، ابراز همدردی کرد.

 

پیش‌تر نیز روزنامه دیلی‌تلگراف از واکنش وزارت خارجه انگلیس در پی بیانیه وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی که از صدور حکم اعدام برای علیرضا اکبری خبر داده بود، خبر داده و به نقل از یک سخنگوی وزارت خارجه انگلیس نوشته بود: ما از خانواده آقای اکبری حمایت می‌کنیم و بار‌ها پرونده او را با مسؤولان ایرانی مطرح کرده‌ایم. اولویت ما آزادی سریع او است و بر درخواست خودمان برای دسترسی فوری کنسولی تأکید کرده‌ایم.

 

جیمز کلورلی، وزیر خارجه انگلیس نیز گفته بود: ایران باید اعدام علیرضا اکبری، شهروند انگلیسی – ایرانی را متوقف کرده و فورا او را آزاد کند.

 

جمشید شارمهد، سرکرده گروهک تروریستی تندر نیز که سال ۹۹ توسط وزارت اطلاعات دستگیر شد، داستان مشابهی دارد. شارمهد سال ۱۳۸۷ عملیات انفجار در حسینیه سیدالشهدای شیراز را طراحی و هدایت کرد. در آن اقدام تروریستی، ۱۴ نفر شهید و ۲۱۵ نفر از عزاداران حسینی زخمی شدند. گروهک تروریستی تندر در سال‌های اخیر نیز قصد اجرای چند عملیات بزرگ را داشت.

 

منفجر کردن سد سیوند شیراز، انفجار بمب‌های سیانوری در نمایشگاه کتاب تهران و منفجر کردن حرم حضرت امام خمینی(ره) هنگام برگزاری مراسم عمومی از جمله این عملیات بود. نهایتا بعد از دستگیری سرکرده گروهک تروریستی تندر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ایران به قوانین و معیار‌های بین‌المللی احترام بگذارد.

 

وی افزود: اخبار مربوط به جمشید شارمهد، رهبر گروه تندر را که به دنبال ساقط کردن نظام جمهوری اسلامی ایران است، دریافت کردیم. ۲ هفته پیش و پس از تایید حکم اعدام شارمهد نیز، دولت‌های غربی با اظهاراتی مداخله‌جویانه به حمایت از این عنصر تروریست پرداختند. وزارت خارجه آلمان در همین زمینه به حکم اعدام جمشید شارمهد سرکرده گروهک تروریستی تندر واکنش نشان داد و با اتخاذ یک رویکرد تکراری و مداخله‌جویانه آن را غیرقابل قبول خواند. آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان هم با مداخله در این مساله گفت سفیر آلمان در ایران که در یک سفر کاری بوده، در حال بازگشت به تهران است تا در مساله شارمهد ورود کند.

 

سکه بی‌اعتبار تابعیت مضاعف

به‌رغم تلاش دولت‌های غربی، اما جمهوری اسلامی ایران با برخورد قاطع علیه افرادی که هر کدام به طریقی امنیت و جان ایرانیان را به خطر انداخته‌اند، پیامی مهم را برای دیگر تروریست‌های مستقر در اروپا مخابره کرد: داشتن هرگونه تابعیت دوگانه و استقرار در هر جغرافیایی به معنای امنیت یافتن مخلان امنیت ایران نیست.

 

مسؤولان دستگاه سیاست خارجه در سال‌های گذشته بار‌ها بر موضع ایران مبنی بر به رسمیت نشناختن هرگونه تابعیت مضاعف تاکید کرده‌اند. بر این اساس داشتن شهروندی هیچ کشور غربی تبدیل به عاملی بازدارنده برای دستگیری تروریست‌ها و محاکمه‌شان از سوی ایران نمی‌شود. پس از اعدام علیرضا اکبری که از او به عنوان ابرجاسوس انگلیس یاد می‌شد، وزارت اطلاعات با انتشار بیانیه‌ای تبیینی در این باره وجود هرگونه مصونیت در سایه تابعیت غربی را باطل شمرد.

 

در بخشی از این بیانیه آمده است: وزارت اطلاعات با قاطعیت اعلام می‌نماید که از این پس، بازی با ابزار‌های کثیفی، چون ویزا و اقامت برای آلوده‌سازی و یا اعطای تابعیت برای رهاندن جواسیس از مجازات ثمری نخواهد داشت و اکنون خط بطلان دائمی بر مصونیت کاذب ایجاد شده از سوی سرویس اطلاعاتی انگلیس کشیده شده است.

 

یقینا عدم تساهل در برخورد با عناصر تروریست به‌رغم فشار‌های خارجی یک اقدام امنیت‌آفرین به حساب می‌آید. سابقه دولت‌های غربی در پشتیبانی از گروهک‌های تروریستی (چنانکه در جریان تحرکات خارج از کشور ضدانقلاب در ماه‌های اخیر نیز بار دیگر ثابت شد) شاهد مثالی روشن از یک توطئه خارجی برای ناامن‌سازی ایران است. برخورد قاطع با رهبران گروهک‌های تروریستی را که در سال‌های اخیر با جدیت دنبال شده است باید نشانه‌ای مثبت در باقی ماندن مولفه امنیت به عنوان یک خط قرمز ملی دانست. باطل کردن گزینه تابعیت به عنوان یک حصار امن برای تروریست‌ها قدمی سازنده در راستای افزایش دادن هزینه هرگونه خیانت علیه ایرانیان از سوی ضدانقلاب خارج‌نشین است.

 

واکنش ایران به مواضع مداخله‌جویانه اروپایی‌ها به دنبال اعدام «حبیب اسیود»

ناصر کنعانی روز یکشنبه در واکنش به مواضع مداخله‌جویانه برخی دولت‌های اروپایی متعاقب اعدام سرکرده یک گروهک تروریستی گفت: جای تأسف بسیار است که برخی دولت‌های اروپایی به جای مقابله با تروریست‌هایی که جان مردم بی‌گناه را هدف قرار داده و آشکارا به جنایت خود افتخار می‌کنند، در اقدامی غیرقابل توجیه و مغایر با ارزش‌های بنیادین حقوق بشر از آن‌ها حمایت می‌کنند.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: حبیب‌الله فرج‌الله چعب ملقب به حبیب اسیود به عنوان سرکرده یک گروهک تروریستی و مسؤول طراحی و اجرای عملیات‌های جنایتکارانه متعدد نظیر حمله تروریستی بزدلانه در ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ در شهر اهواز که منجر به شهادت و مجروح شدن جمعی از شهروندان مظلوم و بی‌گناه از جمله زنان و کودکان شد، فهرست سیاهی از خشونت، ترور و کشتار مردان، زنان و کودکان بی‌گناه را در کارنامه خود داشته است.

 

کنعانی تصریح کرد: این‌گونه مواضع حمایتی غرب از تروریست‌ها نه تنها تلاشی برای جلوگیری از اجرای عدالت به شمار می‌آید، بلکه عملا موجب «تشویق» و «ترویج» پدیده شوم تروریسم در سراسر جهان خواهد بود. وی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران در مسیر مقابله با تروریسم و اجرای عدالت در قبال تروریست‌ها مصمم است و از حقوق ملت ایران و تأمین امنیت آنان کوتاه نخواهد آمد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان ضمن تقبیح رویکرد مخرب ناقضان حقوق بشر تاکید کرد: مدعیان اروپایی اگر عزم و اراده جدی برای فاصله گرفتن از مقابله با تروریسم و اشکال مختلف آن ندارند، حداقل با مواضع حمایتی خود از تروریست‌ها، تشدیدکننده رنج‌های خانواده‌های قربانیان نباشند.

 

تقدیر خانواده شهدای ترور از اجرای حکم «حبیب اسیود»

خانواده‌های شهدای اقدامات تروریستی گروهک حرکه النضال اعدام حبیب فرج‌الله چعب را مرهمی برای داغ نبود عزیزان‌شان دانسته و از اقدام قاطع قوه‌قضائیه در برخورد با تروریست‌ها حمایت کردند.

 

سعدالله اقدامی، پدر شهید محمدطا‌ها اقدامی شهید ۴ ساله حمله تروریستی به رژه اهواز در گفتگو با خبرگزاری میزان با بیان اینکه من پدر کوچک‌ترین شهید حمله تروریستی به رژه اهواز هستم، گفت: این حمله تروریستی جنایت بسیار بزرگی بود، اما همان روز سخنگوی این گروهک در رسانه معاند از انجام این عملیات ابراز خوشحالی کرد.

 

وی گفت: یک سال بعد از جنایت، سرکرده این گروهک تروریستی دستگیر شد و بعد از آن دادگاه‌ها شروع شد. من به‌شخصه برخی از جلسات دادگاه‌ها را حضور داشتم. اوایل خیلی نگران بودیم. این شخص اعتماد به نفس خاصی داشت و همچنان تصور می‌کرد توسط سوئد و کشور‌های حامی مورد حمایت قرار می‌گیرد و این کشور‌ها تا آخر از او حمایت می‌کنند، اما این اواخر مشخص بود امید و انتظاری ندارد.

 

پدر شهید محمدطا‌ها اقدامی با ابراز خوشحالی از اجرای حکم اعدام گفت: این خبر خوشحال‌کننده‌ای بود و برای همه گروه‌های تروریستی که در خارج از ایران برنامه‌ریزی می‌کنند حامل این پیام است که با آرامش خاطر نمی‌توانند حرکات تروریستی انجام دهند. این زنگ خطری برای آنهاست که دیر یا زود به ایران و پای میز محاکمه کشیده خواهند شد.

 

همچنین کبری‌سادات موسوی همسر شهید جاسم مظری‌نژاد که ۴ بهمن۸۴ هنگام تعمیر دستگاه خودپرداز بانک سامان اهواز طی انفجار بمبی که توسط گروهک تروریستی حرکه النضال در آن محل کار گذاشته شده بود به درجه رفیع شهادت نایل آمد نیز در گفتگو با میزان با بیان اینکه خیلی منتظر خبر این اعدام بودیم و از شنیدن این خبر خیلی خوشحال شدیم، گفت: وزارت اطلاعات خیلی قوی عمل کرد و قوه‌قضائیه در این چند سال خیلی زحمت کشید. از همه کسانی که در این باره تلاش کردند کمال تشکر را دارم.

 

بهروز شفیعی‌نژاد برادر شهید اسماعیل شفیعی‌نژاد هم که در عملیات تروریستی گروهک حرکه النضال در رژه سال ۹۷ اهواز به شهادت رسید در رابطه با اجرای حکم اعدام حبیب فرج‌الله چعب به میزان گفت: اعدام این جنایتکار مرهمی بر دل داغ‌دیده خانواده‌های شهدای معزز بود.

 

برادر شهید اسماعیل شفیعی‌نژاد گفت: هیچ جای دنیا تجزیه‌طلب و تروریست را قبول ندارند. کسی که تروریست و تجزیه‌طلب است و در یک روز ۲۳ نفر را شهید کند و از این اقدام خوشحال باشد محکوم است.

 

وطن امروز

https://hoorkhabar.ir/712282کپی شد!
83