سرزمین فرصت ها و پروژه‌های مهم نفتی دولت سیزدهم

هورنیوز – دور دوم سفرهای استانی آیت الله رئیسی، با نگاه ویژه به استان های محروم و کم برخودار در ۲۴ آذرماه ۱۴۰۱ و با سفر به استان خراسان جنوبی کلید خورد. سفرهایی که در جهت آشنایی با مسائل، مشکلات مردم و شناخت ظرفیت‌های استان‌ها رقم می‌خورد، ظرفیت هایی که با فعال شدن آنها، زمینه های اشتغال، رونق تولید، رفع مشکلات مردم فراهم می‌شود.

 

رئیس جمهور در دور دوم سفرهای استانی خود تاکنون به سه استانِ؛ خراسان جنوبی، یزد و بوشهر سفر کرده و خوزستان چهارمین مقصد در دور دوم و اولین مقصد در سال ۱۴۰۲ برای دولت سیزدهم است.

 

نگاه ویژه دولت به آبادانی خوزستان

دولت سیزدهم همواره نشان داده که برای رفع مشکلات استان خوزستان اهتمام ویژه ای به کار گرفته و این استان از اهمیت زیادی برای رئیس دولت سیزدهم برخودار است. با هدف تمرکز ویژه بر حل مشکلات این استان، دولت مردمی در دو سال گذشته تاکنون ۶ بار به استان خوزستان سفر کرده و در این سفرها پروژه های بزرگی مانند فازدوم پالایشگاه آبادان و طرح آبرسانی غدیر را به بهره برداری رسانده است.

 

سفر استانی دور اول رئیس جمهور به خوزستان در ششم مردادماه سال ۱۴۰۰، به شهرستان اندیکا در دهم آبان سال ۱۴۰۰، شهرستان‌های آبادان و خرمشهر اسفند ماه ۱۴۰۰ و به شهرستان دزفول منطقه احمد فداله در یازدهم شهریور ۱۴۰۱ صورت گرفته است.

 

هفتمین سفر آیت الله رئیسی، هفتم اردیبهشت ماه خواهد بود و رئیس جمهور صبح پنج شنبه، عازم دیار نخل و نفت و آفتاب و ایستادگی می‌شود. در این سفر علاوه بر ملاقات مردمی، نشست با نخبگان و اهالی صنعت و معدن و تجارت در دستور کار دولت قرار دارد و پروژه‌های نیروگاهی، پالایشی، محیط زیستی و ریلی به بهره‌برداری می‌رسد که یکی از مهمترین آن‌ها مربوط به حوزه نفت و گاز است.

 

طبق گفته جواد اوجی، در این سفر ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار پروژه افتتاح خواهد شد که از مهمترین پروژه های وزارت نفت در این سفر، افتتاح و بهره برداری کارخانه گاز و گاز مایع ۳۲۰۰ است، که مرحله نخست آن، روزانه ظرفیت ۲۵۰ میلیون فوت مکعب جمع آوری گازهای مشعل میادین غرب کارون را به همراه خواهد داشت.

 

عزم دولت سیزدهم برای جمع آوری گازهای همراه

مدتهاست که طرح‌های جلوگیری از سوزاندن گازهای ارسالی به مشعل و جمع‌آوری گازهای همراه نفت همواره به‌عنوان دغدغه‌ای از سوی مسئولان و کارشناسان صنعت نفت مطرح شده و اکنون بار دیگر وزارت نفت دولت سیزدهم موفق شده یکی از این طرح‌های بزرگ را به بهره‌برداری برساند.

 

اقدامات دولت برای کاهش آلودگی هوای اهواز

سوزاندن این گازها در برج فلر افزون بر ایجاد مشکلات زیست محیطی مثل آلودگی، دود، صدا و بوی نامطبوع، هدر دادن منابع اقتصادی را به همراه دارد. لذا بررسی امکان بازیافت گازهای فلر در واحدهای صنعتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

برنامه‌ریزی‌ها بر آن است که در سال جاری روزانه ۱۸.۲ میلیون مترمکعب گاز فلر جمع‌آوری شود. این میزان در سال بعد روزانه ۱۷ میلیون مترمکعب اضافه خواهد شد و در سال ۱۴۰۴ نیز برابر ۷ میلیون مترمکعب در روز خواهد شد. در پایان افق ۱۴۰۴، باقی‌مانده این گازها نیز جمع‌آوری می‌شوند. در این راستا عزم جدی در دولت سیزدهم در پیگیری پروژه‌های مربوط به احداث واحدهای ان‌جی‌ال برای جمع آوری گازهای همراه وجود دارد.

 

اکنون اجرای هم‌زمان ۹ طرح NGL در مجموع با ظرفیت جمع‌آوری روزانه ۵.۱ میلیارد فوت مکعب گازهای همراه نفت، در دستور کار بخش‌های مختلف عملیاتی وزارت نفت است. از جمله مهم‌ترین آنها باید به واحدهای جمع‌آوری و فرآورش گاز و گاز مایع ۳۲۰۰ و ۳۱۰۰ به ترتیب در حوزه جنوب غرب و غرب کشور اشاره کرد. با اجرای این طرح‌ها تقریباً هرآنچه گاز فلر میادین نفتی خشکی قابل‌ استحصال وجود داشته باشد، جمع‌آوری و به فرآورده‌های با ارزش‌تر تبدیل خواهد شد.

 

در همین راستا پروژه ان جی ال ۳۱۰۰ در غرب کشور از سوی شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (وابسته به صندوق‌های بازنشستگی) در دست احداث است که تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید و هم‌اینک نیز فاز نخست طرح NGL ۳۲۰۰ با سرمایه‌گذاری ۱.۳ میلیارد برای جمع‌ آوری ۶ میلیون مترمکعب گازهای مشعل میدان‌های نفتی منطقه غرب کارون به مرحله‌ی بهره‌برداری رسیده است.

 

نگاهی به پروژه‌ ان‌جی‌ال ۳۲۰۰

این پروژه به منظور جمع آوری ۵۰۰ میلیون فوت مکعب در روز گازهای همراه میدان‌های غرب کارون (آزادگان، آزادگان شمالی، یادآوران، دارخوین، یاران شمالی و جنوبی، سهراب، سپهر، جفیر، سوسنگرد و بندکرخه) روز پنج شنبه توسط رئیس جمهور به بهره‌برداری می‌رسد.

 

کارخانه گاز و گاز مایع ۳۲۰۰ یکی از طرح‌های بزرگ صنعت نفت است که با اجرای آن، گازهای همراه به ظرفیت ۵۰۰ میلیون فوت مکعب جمع‌آوری و فرآورش می‌شود.

 

این پروژه در دو حیطه‌ی عملیاتی صنعت نفت و صنعت پتروشیمی قرار گرفته و لذا این دو بخش در کنار یکدیگر تلاش‌هایی برای به‌نتیجه‌رسیدن آن داشته‌اند.

 

در مقاطع قبلی تاخیراتی در اجرای فازهای دوم توسعه میدان‌های نفتی غرب کارون وجود داشته و میزان دقیق مقادیر و زمان تولید گازهای همراه با ظرفیت کامل کارخانه گاز و گاز مایع ۳۲۰۰ به طور دقیق پیش‌بینی‌ نشده بود. اما اکنون با عادی‌شدن روند توسعه، اجرای فاز نخست این کارخانه با ظرفیت ۲۵۰ میلیون فوت مکعب در روز در اولویت اجرا قرار گرفت.

 

اکنون با بهره‌برداری از طرح ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ افزون‌ بر پایان مشعل‌سوزی در ۶ میدان نفتی غرب کارون، روزانه ۲۵۰ میلیون فوت‌مکعب خوراک به مجتمع‌های پتروشیمی منطقه ماهشهر اختصاص خواهد یافت. از آنجا که تأمین خوراک پتروشیمی‌ها، ارزش افزوده چشمگیری ایجاد می‌کند، به همین خاطر با تولیدی شدن این طرح، امکان توسعه واحدهای مختلف پتروشیمی ممکن خواهد شد. برآوردها حاکی است که با بهره‌برداری از این طرح ها تا پایان امسال ۵۰ درصد گازهای مشعل همراه نفت جمع‌آوری شود. با اجرای ردیف دوم این واحد نیز ظرفیت لازم برای جمع‌آوری همه گازهای همراه میدان‌های غرب کارون در شرایط توسعه‌ی کامل فراهم خواهد شد.

 

مزایا و دستاوردهای طرح ان‌جی‌ال ۳۲۰۰

طرح ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ از آن دسته طرح‌هایی است که دامنه‌ی انتفاع آن به حیطه‌های گوناگونی در صنعت نفت (مشتمل بر شرکت ملی نفت، شرکت پتروشیمی و شرکت گاز) کشیده می‌شود. از جمله مزایا و اهداف اجرای این طرح نیز می‌توان به کاهش آلودگی زیست محیطی، راندمان بیشتر در تصفیه نفت و گاز (به‌واسطه‌ی افزایش واحدهای جداساز و شیرین‌سازی گاز ترش)، افزایش چشمگیر ظرفیت تولید کاندنسیت و گازهای سبک و تصفیه شده نظیر پروپان، بوتان، متان و … اشاره کرد.

 

به طور ویژه با اجرای این طرح، ظرفیت استحصال یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن در سال اتان و ترکیبات سنگین‌تر از آن ایجاد خواهد شد که به‌عنوان خوراک پتروشیمی (عمدتاً در پتروشیمی بندر امام) استفاده می‌شود و در جبران کمبود خوراک کنونی و آینده این مجتمع مؤثر خواهد بود، از دیگر محصولات این مجتمع تولید روزانه ۳۴۰ میلیون فوت مکعب گاز شیرین برای مصرف نیروگاه غرب کارون و شبکه سراسری خواهد بود.

https://hoorkhabar.ir/711965کپی شد!
30
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.