باید برای مصوبات سفر رئیس جمهور منابع قطعی مشخص شود/ حل مشکلات خوزستان به گره گشایی برخی مسائل کشور کمک می کند

مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مصاحبه با خبرنگار هورنیوز، به بررسی سفر آینده رئیس جمهور پرداخت و عنوان کرد: به دلیل اینکه اولین سفر رئیس جمهور به خوزستان بوده، و هنوز سازوکار سفرها مشخص نبود، مصوبات سفر را بعدها نوشته اند و عددهای مختلفی مطرح شد که آخرین آن حدود ۷۴ هزار میلیارد تومان است.

 

وی افزود: مصوبات سفر آقای رئیسی به استان خوزستان را باید موشکافی کرد، برخی را منابعی برایشان در نظر گرفتند بعضی را خیر، در صورتیکه این سو مصارف قطعی بوده و در آن سو منابع غیر قطعی است. مثلا یک بخش قابل توجهی فاینانس خارجی بود که ما در کشور آنقدر قابلیت نداریم که بخواهیم سرمایه گذار را بیاوریم و آن هم به خوزستان جذب کنیم. و موارد دیگر، که در نهایت میتوان گفت فقط سی و پنج هزار میلیارد تومان در سفر اول از آن ۷۴ هزار میلیارد تومان مصوباتی بود که می توان برای آن متناظری در بودجه های سنواتی در نظر گرفت.

 

این نماینده عنوان کرد: از آن سی و پنج هزار میلیارد تومان هم سیزده هزار و‌ پانصد میلیارد تومان تهاتر نفت بوده است. یعنی منابعی در بودجه برای آن از نظر تبصره ها و جداول در نظر گرفته نشده بود و این مبلغ به تهاتر نفت گره خورده بود که این هم در وزارت نیرو برایش پیش بینی شده بود و پروژه های آب و فاضلاب استان خوزستان را می بینیم که متاسفانه به دلیل عدم تحقق تهاتر نفت عملکردشان صفر است. یعنی در نهایت از این سی و پنج هزار میلیارد تومان مبلغ سیزده هزار و پانصد میلیارد تومانش را باید کم کنید، در نهایت موردی که اتفاق افتاد در سفر اول یک مبلغی غریب به نه هزار و صد میلیارد تومان بود. که در دو سال اختصاص پیدا کرد(بودجه سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱)

 

یوسفی در بخش دیگر ضمن تشکر از رئیس جمهور به دلیل شش مرتبه سفر به این استان چند نکته را عنوان کرد و افزود: شبکه های آب رسانی درون شهرها و بخشی از روستاها، بنابر نوع خاک خوزستان فرسوده هستند و باعث شده که حتی آب مطلوبی هم اگر از ایستگاه های پمپاژ و تصفیه خانه ها به شبکه های درون شهرها منتقل شود باز هم کیفیت آن پایین باشد و انتظار می رود ایشان تکمیل شبکه های آب رسانی در شمال و جنوب را اولویت قرار دهند و همچنین اصلاح شبکه های درون شهرها، نوسازی و بهسازی شبکه ها و احداث شبکه های جدید درون شهرها را هم دستور بدهند که با سرعت بیشتری صورت پذیرد.

 

این نماینده مردم در ادامه گفت: نکته بعدی توجه ویژه به زیرساخت های استان خوزستان مخصوصا در حوزه راه است. استان ما به دلیل اینکه اولین بندر فله کشور است و بیش از پانزده میلیون تن کالای اساسی از اینجا ترانزیت می شود و بین ۴۰ تا ۵۰ درصد اینها از مسیر جاده اصفهان تردد می کنند، لزوم احداث خط آهن خوزستان-اصفهان بیش از پیش احساس می شود، یعنی از خرمشهر به اهواز برسانیم تا از اهواز به رامهرمز، ایذه و باغملک و در نهایت به اصفهان مقصد آن باشد و این برای مسافرت هم استفاده بشود و دیگر اینکه در بحث آزاد راه اتوبان خوزستان به اصفهان این را هم اشاره کنیم که پیگیری هایی بسیاری در مجلس انجام شد و انتظار داریم که این پروژه های کلیدی مد نظر باشد.

 

او در بخش دیگر از این مصاحبه به مطالبات مردم اشاره نمود و اظهار کرد: در اکثر شهرها مخصوصا اهواز، آبادان، ماهشهر، بندر امام و خرمشهر به لحاظ بحث فاضلاب دچار مشکلات جدی هستیم، زیرا پروژه ها زمانبر شده و کیفیت خدمات رسانی پایین آمده است. همچنین ما یک پیشنهادی را در بودجه سال ۱۴۰۰ در تبصره ۱۳ دادیم که مبلغ پانصد میلیارد تومان برای دفع آبهای سطحی اختصاص پیدا کند که متاسفانه با عدم پیگیری مسئولین استان در استانداری استاندار سابق این پانصد میلیارد تومان محقق نشد و البته اگر این مهم صورت بپذیرد کمک خوبی به شهرهای آبادان، خرمشهر، اهواز، بندر امام خمینی و ماهشهر خواهد بود که امیدواریم در این سفر احیا بشود.

 

یوسفی در خصوص توسعه فرودگاه اهواز عنوان کرد: باتوجه به اینکه حدودا ۳۰ پرواز در روز از این فرودگاه انجام می شود، متاسفانه رتبه چهارم کشور متعلق به ما است که انتظار می رود مجوز پروازهای اهواز به عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس و بلعکس ر با توجه به ظرفیتی که در استان وجود دارد صادر کنند. مورد دوم  هم باید به این اشاره کرد که اهواز تنها فرودگاه تک باند بین‌المللی کشور است و عدم تحویل زمین توسط هوانیروز ارتش این پروژه رو سه سال متوقف کرده که در این سفر می شود این دو بخش را هم مد نظر داشت.

 

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون افزود: گله به حق مردم استان در حوزه اشتغال است که به نظر میرسد باید در سه بخش به آن توجه بشود. اول ظرفیت مرز با عراق که مسئولین باید در حوزه دیپلماسی فعال تر ظاهر بشوند و در بحث صادرات مثل آبزیان و غیره میدان داری کنند. دوم در بخش های فولاد، پتروشیمی ها و نفت باید دو اتفاق صورت پذیرد (اولویت استخدام بومی ها و تکمیل زنجیره ارزش) و مورد سوم در حوزه کشاورزی است.

 

یوسفی در تکمیل مباحث اشتغال عنوان کرد: یکی از اشکالاتی که در حوزه اشتغال استان خوزستان داریم سهم تسهیلاتی که ما در مجلس برای تبصره ۱۶ و ۱۸ در نظر داشتیم است. یعنی تسهیلات یارانه ای در وام های خرد مثل ازدواج و اشتغال، متاسفانه در استان ما با سختگیری پرداخت می شود اما در استانهای دیگر بسیار راحت است که این را هم آقای رئیس جمهور مد نظر داشته باشند.

 

این مقام مسئول افزود: ظرفیت های بسیار مطلوبی در حوزه کشاورزی استان وجود دارد که در مبحث زیرساختی و تامین منابع مالی مشکلات فراوانی دارند که اینها هزینه در گردششان پایین است و دستشان خالی که حتما باید برای این موضوع چاره ای اندیشید تا کشاورزان استان بتواند بیشتر به کشور خدمت بکنند.

 

مجتبی یوسفی در پایان گفت: بازهم تکرار می کنم که همه مواردی که عنوان کردم باید به منابع قطعی وصل شود تا بتوانیم مشکلات این استان ثروتمند را حل کنیم. اگر مشکلات خوزستان حل بشود خیلی از مسائل مهم کشور هم حل خواهد شد.

https://hoorkhabar.ir/711919کپی شد!
78
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.