‌ویژگی‌ های منحصر به فرد ابرپروژه فاز ۲ پالایشگاه آبادان

هورنیوز – پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی، سیزدهمین پالایشگاه میدان مشترک گازی پارس جنوبی است و با تکمیل آن دیگر پالایشگاهی برای این میدان مشترک ساخته نخواهد شد.

 

سکوهای این فاز پیش‌تر در موقعیت خود نصب شده بودند و چهار ردیف شیرین‌سازی گاز این پالایشگاه از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ هم‌زمان با آغاز به‌کار دولت سیزدهم عملیاتی شدند.

 

اعتبار اجرای مگاپروژه فاز ۱۴ پارس جنوبی برای حفاری، ساخت و نصب سکوهای دریایی، تأمین و اجرای خطوط لوله دریایی و تأسیسات دریایی برابر با ۵٫۲ میلیارد دلار بود که بازگشت سرمایه ساخت پالایشگاه آن با سرمایه‌گذاری ۲٫۷ میلیارد دلار در کمتر از یک سال رقم خواهد خورد.

 

طبق اعلام شرکت ملی نفت ایران، با بهره‌برداری از این فاز روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز شهری (متان) و ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد، همچنین سالانه یک میلیون تن گاز مایع (ال‌پی‌جی) و یک میلیون تن اتان به‌منظور تأمین خوراک واحدهای پتروشیمی تولید می‌شود.

 

۷۰ درصد تجهیزات پالایشگاه فاز ۱۴ ساخت داخل است

این فاز که ایرانی‌ترین فاز پارس‌جنوبی نیز لقب گرفت با استفاده ۷۰ درصدی از تجهیزات ایرانی، رکورد استفاده از تجهیزات ایرانی در پروژه‌های مشابه خود را شکست.

 

محمدحسین متجلی، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، درباره ویژگی‌های این طرح می‌گوید: بیش از ۷۰ درصد از طراحی و ساخت فاز ۱۴ داخلی است و به عنوان ایرانی‌ترین پالایشگاه شناخته شده است. فاز ۱۴ پارس جنوبی به‌عنوان آخرین پالایشگاه بخش خشکی در میدان مشترک گازی پارس جنوبی شناخته می‌شود. این فاز ۴۴ حلقه چاه دارد که گاز تولیدی از آن با استفاده از دو خط لوله دریایی به طول ۲۱۰ کیلومتر به سمت پالایشگاه فاز ۱۴ منتقل می‌شود.

 

پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی که ساخت آن سال‌های متمادی به تعویق افتاده بود، با آغاز به‌کار دولت سیزدهم از سال ۱۴۰۰ نخستین ردیف شیرین‌سازی گاز این پالایشگاه راه‌اندازی شد. در آبان‌ماه ۱۴۰۱ نیز دومین ردیف شیرین‌سازی و اکنون سومین ردیف آن عملیاتی شده است.

 

ویژگی‌های منحصر به فرد ایرانی‌ترین پالایشگاه گازی کشور

این پالایشگاه در فاصله ۱۰۵ کیلومتری از بخش دریایی و در ساحل کنگان استان بوشهر واقع شده است و وظیفه شیرین‌سازی گاز ترش استحصال‌شده از سکوهای دریایی این فاز را به‌عهده دارد.

 

برای ساخت این پالایشگاه در مساحت ۱۷۰ هکتار ۴۰ هزار تن سازه فلزی به‌کار رفته و ۶ هزار کیلومتر کابل‌اندازی انجام شده که این مقدار کابل‌ برابر مسافت ایران تا کشور آلمان است، همچنین ۳ میلیون اینچ‌قطر لوله‌کشی برای ساخت این پالایشگاه انجام شده است. بتن‌ریزی انجام‌شده برای این سازه عظیم نیز ۶ برابر سازه بتنی برج میلاد تهران و معادل ۳۶۰ هزار مترمکعب بوده است.

 

برای ساخت این پالایشگاه پارس‌جنوبی به‌ فراخور عملیات تعداد نیروی انسانی به‌صورت متغیر مشغول فعالیت بوده‌اند، اما در اوج عملیات حدود ۹ هزار نفر در این مگاپروژه فعالیت داشتند، اما انتظار می‌رود با بهره‌برداری و تکمیل عملیات توسعه تعداد نیروها به هزار و ۱۰۰ نفر برسد که میزان نیروی استاندارد برای راهبری پالایشگاه‌های مشابه به‌شمار می‌رود.

https://hoorkhabar.ir/711334کپی شد!
67
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.