پروژه‌های عمرانی، عامل اصلی تخریب جنگل‌ها است

هورنیوز – سیدمحمد تقی سجادی مدیر کل منابع طبیعی خوزستان اظهار داشت: هفته منابع طبیعی امسال از ۱۵ تا ۲۱ اسفندماه برگزار خواهد شد و برنامه‌های مختلفی از جمله برنامه نهال‌کاری عمومی با حضور تشکل‌های مردم نهاد در عرصه‌های ملی و… در دستور کار است.

 

وی با اشاره به پویش کاشت یک میلیارد اصله درخت در کشور افزود: دولت اعتبار مشخصی برای این پویش در نظر نگرفته و قرار است با همکاری بخش‌های مختلف از جمله شرکت‌های نفتی و… این پویش در خوزستان اجرایی شود.

 

کاشت یک میلیارد نهال یک تکلیف بین المللی است

مدیر کل منابع طبیعی خوزستان با بیان اینکه کاشت یک میلیارد نهال یک تکلیف بین المللی است که باید کشت شود و باید در این زمینه پاسخگو باشیم، گفت: بحث کاشت یک میلیارد نهال نیازمند اراده فرابخشی است و استانداری خوزستان به عنوان سیاستمدار کلان استان باید این مساله را مدیریت کند و به نوعی مطالبه‌گر این موضوع باشد. این طرح برای بازه زمانی ۴ ساله از مبدا سال ۱۴۰۲ است که سالانه باید ۲۵۰ میلیون اصله نهال در کشور کاشته شود. در استان خوزستان در حال حاضر ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار اصله نهال داریم و با احتساب آنچه در اختیار شهرداری‌ها است این عدد به حدود ۲۰ میلیون نهال خواهد رسید.

امکان تولید سالانه ۷۰ میلیون اصله نهال داریم

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت آبی و دیگر منابع استان در خوزستان امکان تولید سالانه ۷۰ میلیون اصله نهال داریم اما باید تلاش کنیم که هرچه بیشتر به تولید این عدد در استان نزدیک شویم و بتوانیم در پویش کاشت یک میلیارد اصله نهال عملکرد خوبی داشته باشیم. صنایع اگر در بهبود وضعیت زیست محیطی استان و توسعه سبز مشارکت نکنند اول خودشان آسیب می‌بینند؛ این مساله یک ضرورت است که باید به آن توجه کرد.

 

میانگین سبزینگی نهال‌های کانون ریزگردهای استان ۵۰ درصد است

سجادی در خصوص وضعیت نهال‌های کشت‌شده در عرصه‌های ریزگرد خوزستان عنوان کرد: اقدامات ترکیبی مختلفی در بحث بیابان‌زدایی در استان طی یکسال گذشته انجام شده است. خوشبختانه امسال با توجه به بارندگی‌ها و شرجی‌های تابستان درصد سبزینگی نهال‌های کشت شده در کانون‌ها در مقایسه با سال‌های گذشته وضعیت مطلوب‌تری دارد. تلاش بر این است تا نهال‌ها پس از کشت رها نشوند و به نوعی متولی داشته باشند. امسال وضعیت درصد سبزینگی نهال‌های کشت شده در عرصه‌های ریزگرد به صورت میانگین بالای ۵۰ درصد است در حالی که در گذشته این عدد زیر ۳۰ درصد بود.

 

بحث خرید چوب و تولید زغال بسیار داغ است

این مقام مسئول با بیان اینکه ظرفیت و توانایی برای مقابله با متخلفین کم است و باید در این زمینه فرهنگ‌سازی افزایش یابد، گفت: در شرایط فعلی بحث خرید چوب و تولید زغال بسیار داغ است و باید در این زمینه فرهنگ‌سازی شود اما مساله اصلی در خصوص حفظ جنگل‌ها و مراتع استان بحث ایجاد ایستگاه‌های حفاظتی، مراقبت و نگهداری و همچنین پایگاه‌های پیشگیری و اطفای حریق در استان است که باید افزایش یابند و این مساله یک مطالبه جدی است.

 

سجادی با انتقاد از اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی بدون پیوست زیست محیطی در استان بیان کرد: مشکل اصلی در تخریب جنگل‌ها فقط بحث قاچاق چوب و زغال نیست بلکه عامل اصلی پروژه‌های عمرانی است که منجر به تخریب جنگل‌ها می‌شود.

 

جنگل‌ها در معرض تخریب

وی با بیان اینکه جنگل‌ها در معرض تخریب هستند و باید راهکارهایی که وجود دارد را برای حفظ آن‌ها به کار ببریم، افزود: باید بابت حفظ جنگل‌ها و مراتع هزینه کرد. به شکلی که اگر هزینه اجرای یک طرح یا پروژه عمرانی با دریافت پیوست زیست محیطی بالاتر می‌رود این هزینه را بپذیریم و برای حفظ محیط زیست هزینه کنیم. همچنین باید قوانین در حوزه زیست محیطی به اندازه‌ای بازدارنده شوند که برای متخلفان صرفه نداشته باشد و اصلا به سراغ تخلفات زیست محیطی نروند.

 

در خوزستان چقدر نگران پدیده فرونشست زمین باشیم؟

سجادی با انتقاد از کمبود نیروهای حفاظتی در عرصه‌های جنگلی و مرتع و بیابان‌ها گفت: برای ۶ میلیون هکتار اراضی در خوزستان فقط ۱۰۶ نفر نیروی حفاظتی وجود دارد که از جنگل‌ها و مراتع و… در استان حفاظت می‌کنند.

 

وی در پاسخ به این سوال که چقدر در خوزستان باید نگران پدیده فرونشست زمین بود، گفت: استان خوزستان شرایط ژئومورفولوژی متفاوتی با ایران مرکزی دارد و با توجه به اینکه عمده برداشت آب کشاورزی از آب‌های سطحی است و برداشت از سفره‌های زیر زمینی چندان رخ نمی‌دهد قاعدتا نباید در استان نگران بحث فرونشست زمین باشیم اما در این خصوص وزارت نیرو می‌تواند پاسخ دقیق‌تری بدهد.

 

پیش بینی افزایش آتش سوزی‌ها در جنگل‌ها در فصل گرم

مدیر کل منابع طبیعی خوزستان در خصوص احتمال آتش سوزی مراتع و جنگل‌های استان در روزهای گرم سال گفت: امسال با توجه به بارش‌هایی که داشتیم، خشوی شدن مراتع بسیار بیشتر رخ می‌دهد و از این رو امسال در مقایسه با سال گذشته قطعا با آتش‌سوزی‌های بیشتری در جنگل‌ها و مراتع مواجه خواهیم شد البته آمادگی لازم را برای مقابله با این وضعیت داریم.

https://hoorkhabar.ir/711046کپی شد!
99