ایجاد مراکز نوآوری نفت و فولاد در استان به زودی

هورنیوز – محمد راضی‌جلالی رئیس پارک علم و فناوری خوزستان، با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی پارک علم و فناوری در راستای تحقق شعار تولید دانش بنیان اشتغال آفرین، اظهار کرد: با توجه به نامگذاری سال توسط مقام معظم رهبری، در قالب چارچوب‌های کوتاه‌مدت، میان مدت و بلندمدت فعالیت‌های خود را در مسیر توسعه زیست بوم فناوری و در بستر اقتصاد دانش بنیان خوزستان آغاز کردیم.

 

وی افزود: اولین اقدام، پیشنهاد تشکیل شورای عالی فناوری و نوآوری در استان خوزستان بود و جزو اولین استان‌ها بودیم که این شورا را برگزار کردیم و ریاست این شورا بر عهده استاندار خوزستان است. در راستای فعالیت این شورا، کارگروه‌هایی از جمله نفت و گاز و پتروشیمی، کشاورزی، آموزش و… تشکیل شد و به دنبال آن اقداماتی انجام شد. بلافاصله پس از آن ابلاغ رسمی تشکیل ستاد اقتصاد دانش بنیان در استان‌ها انجام شد که با دبیری پارک فعالیت خود را آغاز کرد.

 

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان گفت: از ابتدا تلاش شد ارتباط بین شرکت‌های فناور و دانش بنیان با صنایع استان خوزستان به عنوان بازار کار و بستر فعالیت شرکت‌ها، تسهیل شود و توسعه پیدا کند. در این راستا تفاهم‌نامه‌هایی با شرکت مناطق نفت خیز جنوب، شرکت نفت و گاز اروندان، شرکت فولاد خوزستان و پتروشیمی‌ها منعقد شد. تورهای فناوری برای شرکت‌ها برگزار شد و با چالش‌ها و مشکلات صنایع مختلف از نزدیک آشنا شدند و راهکار دادند که این اقدام، مقدمه ارتباط بیشتر شد.

 

راضی‌جلالی عنوان کرد: یکی از خلاءهایی که در پارک علم و فناوری وجود داشت، نبود محل فعالیت شرکت‌ها یا فضای کالبدی پارک بود. با پیگیری‌های انجام‌شده تلاش کردیم به جای ساخت فضای جدید و که زمان‌بر است و هزینه خواهد داشت، از فضاهای موجود استفاده کنیم. در این خصوص، قراردادی با دانشگاه آزاد خوزستان بستیم که منجر به تاسیس پردیس علم و فناوری انرژی شد و بخش عمده‌ای از نیاز شرکت‌های دانش بنیان به فضای اداری را رفع کرد. نمایندگان شرکت‌های بزرگ نفتی، آب و لوله‌سازی نیز در این مجموعه مستقر خواهند شد.

 

وی یادآور شد: با مجموعه فنی و حرفه‌ای تفاهم‌نامه‌ای منعقد شد و بنا بر آن یک سوله ۳ هزار متری دو طبقه در شهرک صنعتی شماره ۲ در اختیار شرکت‌های دارویی و زیست فناوری و محصولات بهداشتی قرار خواهد گرفت.

 

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان ادامه داد: با هماهنگی با حوزه هنری خوزستان، یک طبقه از ساختمان خانه هنرمندان در اختیار واحدهای فناور فعال در این حوزه قرار می‌گیرد. یک ساختمان نیز از سازمان تبلیغات اسلامی به فعالیت‌های فناورانه در حوزه هنری اختصاص داده خواهد شد. به دنبال زمین بزرگ‌تری نیز برای پارک علم و فناوری هستیم.

 

راضی‌جلالی گفت: سال گذشته ۸۴ شرکت دانش بنیان در خوزستان وجود داشت که در حال حاضر این تعداد، به ۱۱۷ شرکت دانش بنیان رسیده است و در مجموع ۳۶۳ شرکت را در بر می‌گیرد.

 

وی با اشاره به طرح‌های اجرا شده عنوان کرد: طرح دستیار فناور اجرایی شد و در قالب آن، دانشجویان به شرکت‌های دانش بنیان معرفی می‌شدند و به مدت شش ماه کارآموز بودند و کمک هزینه‌ای نیز از طرف پارک دریافت می‌کردند که همین روند، مقدمه‌ای برای اشتغال دانشجویان است. رویداد خوبی نیز در حوزه توسعه و ارتقای زیست بوم فناوری به نام تانا در حوزه انرژی در استان خوزستان برگزار کردیم. در این رویداد نیاز دستگاه‌ها احصا شد و بین پارک‌های کشور، پارک خوزستان توانست بیشترین نیازها را احصا و رتبه اول را کسب کند.

 

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان گفت: مجوز پردیس علم و فناوری دانشگاه خاتم الانبیا اخذ شده است و به دنبال راه‌اندازی پردیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی نیز هستیم و ایجاد کارخانه نوآوری در منطقه ویژه پتروشیمی نیز نهایی شده است که بستر بسیار خوبی برای فعالیت شرکت‌های دانش بنیان خواهد بود. مرکز نوآوری نفت و مرکز نوآوری فولاد نیز در آینده تاسیس خواهند شد.

https://hoorkhabar.ir/710951کپی شد!
87
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.