ناقوس مرگ بیماری زنگ زرد در مزارع گندم استان خوزستان

بیماری زنگ زرد گندم یکی از بیماریهای مخرب است که می تواند تا بیش از ۳۰ درصد به تولید گندم خسارت وارد کند.

هورنیوز – کارشناسان حوزه کشاورزی در گزارشی به این رسانه عنوان کرده اند: متأسفانه در سال جاری به دلیل ضعف سازمان جهاد کشاورزی در ترویج و ترغیب کشاورزان به استفاده از بذر اصلاح شده و مقاوم به زنگ گندم و همچنین عدم اجرای کشت قراردادی به شیوه سال قبل که بذر گندم بصورت قرضی تا موقع برداشت به کشاورز داده می شد، باعث شدند بخش مهمی از اراضی خوزستان با گندم های غیر استاندارد و خودمصرفی که در مقابل آفت زنگ گندم حساسند به زیر کشت برود.

همچنین آورده اند: رئیس سازمان جهاد کشاورزی به اقدامات پیشگیرانه از جمله سمپاشی حفاظتی علی الرغم تجربیات چندین ساله بخش اجرا و مراکز تحقیقات و اقدامات مشابه در کشورهای پیشرفته اعتقادی ندارد، که زوایای چرایی این مورد و عواقب آن باید توسط وی شفاف سازی شود. (بخشهایی از مزارع گندم استان از جمله بهبهان، هندیجان و قسمتی از اهواز به بیماری زنگ زرد دچار و با توجه به مساعد بودن شرایط برای توسعه این بیماری در چند روز آینده مزارع شمال استان نیز آلوده خواهند شد)

بیشتر بخوانید:

مدیر غیربومیِ پروازی برای حوزه کشاورزی خوزستان نوبر است

در بخشی دیگر از این گزارش آمده: رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان می بایست به افکار عمومی توضیح دهد که آیا صحت دارد وی در جلسات تصمیم گیری درون سازمانی از جمله مورخ ۱۴۰۱/۰۸/۱۸ که علی رغم توصیه های دلسوزانه اعضای آن جلسه مخصوصا «دکتر طبیب غفاری» مدیر مرکز تحقیقات که اصرار بر اقدامات پیشگیرانه داشت، او در اجتهادی علمی و عجیب اعلام کرد تا خسارت مشاهده و وارد نشده و به درجه زیان اقتصادی نرسیده نیاز به اقدامی پیشگیرانه خاصی نیست! که اگر یک چنین موضوعی واقعیت داشته باشد او بایستی شجاعانه و با دلایل منطقی از نظر علمی و مدیریتی خود دفاع کند، چراکه درصورت عدم تکذیب این مقام مسئول در جلسه مذکور و جلسات پس از آن، خساراتی سنگین به تولید گندم در استان وارد شده و ادامه دارد. خسارتی که کارشناسان تا ۳۰۰ هزار تن هم محتمل میدانند و اگر چنین نیست و وی مخالفتی نداشته، رسما اعلام کند چرا اقدامات پیشگیرانه و حفاظتی انجام نشده است؟

نگارنده مطلب مستقلا مطالب ارسالی به این رسانه را تایید نمی کند و منتظر پاسخگویی سید رحمت الله پریچهر رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان در خصوص موضوع مهم فوق است و حق پاسخگویی را برای او محفوظ می دارد.

https://hoorkhabar.ir/710835کپی شد!
5995
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.