بررسی آمارهای سازمان جهاد کشاورزی خوزستان/ بحران نارضایتی کشاورزان استان/ تشکیک مقام معظم رهبری درصحت آمارهای وزارت جهاد کشاورزی

هورنیوز – برخی کارشناسان و فعالان بخش کشاورزی همواره از آمارهای ارایه شده از سوی سازمان جهاد کشاورزی انتقاد کرده اند و آنرا غیر واقعی دانسته اند. از سویی دیگر این آمارها بعضاً آنقدر بی اساس شده که صبح دیروز مقام معظم رهبری در بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های داخلی، در تذکر به وزیر جهاد کشاورزی خواستار آن شدند که هرچه سریعتر نسبت به یک آمار دقیق و موثق در این حوزه برای برنامه ریزی بهتر در آینده اقدام کند.

 

اما در همین زمینه و پس از اعتراض به اینگونه آمارها توسط کشاورزان در استان، برنامه گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه ۵ بهمن از اتفاقات شگفت انگیزی در بخش کشاورزی خوزستان پرده برداری کرد. فرحانی مجری برنامه که در ابتدای گفتگو باخطاب قراردادن سید رحمت الله پریچهر ریبس سازمان جهاد کشاورزی استان بابت غیبت و عدم حضورش در برنامه های شبکه خوزستان پس از چندین دعوت گلایه کرد و وی را به پاسخگویی به افکار عمومی و جامعه کشاورزان دعوت کرد. سپس از تورج نوروزی معاون اعزامی پریچهر به جلسه در مورد سطح کشت قراردادی و اینکه اصلا کشاورزی قرارداری چیست پرسید، که این مقام مسئول در پاسخ گفت: در کل کشور تقریبا یک میلیون و چهارصد هزار هکتار کشت قراردادی گندم صورت گرفته(تقریبا کمی بیشتر یا کمتر) که حدود سیصدوسی هزار هکتار در خوزستان انجام شده است.

 

او همچنین بیان کرد: در این قرارداد، پنجاه درصد هزینه کودهای فسفاته و پتاسه بعلاوه کیلویی هزار ریال یارانه حمل گندم و یارانه بیمه به موجب کشت قراردادی، به کشاورز داده میشود و در مقابل آن سفته اخذ میشود که در زمان برداشت محصول سرخرمن، هزینه های صورت گرفته از کشاورز کسر می گردد.

 

در ادامه تصاویری از گفتگو با برخی کشاورزان صورت گرفت و آنها خلاف این گفته ها را عنوان کردند و اظهار داشتند: ما کشاورزان کود مورد نیاز کشت را از بازار آزاد تهیه میکنیم و در سامانه کشت قراردادی ثبت نام کرده ایم ولی از کود فسفات و پتاس قرضی هیچ خبری نیست. و بسیاری انتقادات دیگر…

 

در ادامه این گفتگو مسعود اسدی رئیس انجمن صنفی کشاورزان استان خوزستان و مهمان دیگر برنامه بیان کرد: ۳۳۰ هزار هکتار کشت قراردادی در استان خوزستان وجود ندارد و فقط ۳۳۰ هزار نفر جهت دریافت هزینه کرایه حمل ۱۰۰ هزار تومانی به ازای هر تن گندم در سامانه ثبت نام کرده اند. مسئولین جهاد کشاورزی خوزستان می گویند ۳۳۰ هزار کشت قراردادی صورت گرفته ولی آیا واقعا این عدد واقعیت دارد؟ من اگر به فرض به شما بگویم که میزان کشت قراردادی که کامل طبق دستورالعمل اجرا شده حدود ۴ هزار هکتار است، آیا شما این عدد را تکذیب می کنید؟ آیا ۳۳۰ هزار هکتار کود فسفاته ۵۰ درصد و پتاس را به کشاورزان داده اید؟ آن چیزی که بنده اطلاع دارم به هیچ وجه این عدد نیست. وی در بخشی دیگر خطاب به معاون جهاد کشاورزی استان عنوان کرد، آقای نوروزی، کشاورزان ما در خوزستان به جز یک عده قلیلی، توسط سازمان جهاد کشاورزی و سازمان غله کود ۵۰ درصد فسفات و پتاسی که امروز آمار ۳۳۰ هزار هکتارش داده شده، دریافت نکرده اند و این باعث تعجب است!

 

رئیس خانه کشاورزان استان خوزستان ادامه داد: این آمار دادن های اشتباه، به کشاورزی خوزستان و دولت ضربه می زند. مقام معظم رهبری، رئیس جمهور تا استانداران خواهان آن هستند که مسئولین این حوزه آمار صحیح ارائه کنند.

 

اسدی همچنین افزود: قرارداد ۳۳۰ هزار هکتار به چه صورت بسته شده؟ پیامک به کشاورزان داده می شود که بیایند ثبت نام کنند که یارانه حمل به شما بدهیم، ولی هیچ کدام از سایر بندهای قرارداد صورت نگرفته است!

 

در سویی دیگر موضوع جالب و مهمی که توجه بینندگان این برنامه را به شدت جلب کرده بود اصرار رئیس انجمن صنفی کشاورزان استان بر پرسش یک سوال و تفره رفتن آشکار نماینده سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از پاسخ به آن بود! اسدی در چندین نوبت از نوروزی پرسید لطفا یک کلمه بگویید ستاد وزارت جهاد در تهران خبر دارد که آمار ۳۳۰هزار هکتار بدون تامین نصف کود فسفات و پتاس پایه برای کشاورزان بوده یا خیر؟ که نوروزی هرمرتبه از یک پاسخ ساده خودداری کرد و به موضوعات دیگر متوصل می شد، و تقریبا همه بینندگان متوجه شدند که در آمارهای سازمان جهاد کشاورزی چه میگذرد! اما این نگرانی کشاورزان خوزستان دقیقا موضوع نگرانی بود که مقام معظم رهبری در روز شنبه ۸ بهمن در مورد صحت و سقم آمارهای وزارت جهاد کشاورزی ابراز فرمودند.

 

در پایان این رسانه از وزیر جهاد کشاورزی، نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی و استاندار این استان می خواهد و تاکید دارد به جهت شفاف سازی و پاسخگویی به افکار عمومی، آمار ارائه شده از سوی مدیریت جهاد کشاورزی استان را راستی آزمایی کنند.

 

فرشاد بهمن

https://hoorkhabar.ir/710129کپی شد!
215
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.