اهمیت لایروبی اروند برای ایران از منظر حاکمیتی

هورنیوز – کامبیز مالکی‌زاده مدیر کل بنادر و دریانوردی آبادان در مورد عدم تمایل عراق به لایروبی اروند رود اظهار کرد: عراق دسترسی اش به خلیج فارس مانند ایران نیست؛ ما از نقطه اروند تا بندرعباس به خلیج فارس متصل هستیم، همچنین از چابهار به آبهای آزاد می رسیم. وسعت سرزمین ساحلی کشورمان باعث تعدد بنادر شده است؛ بندر چابهار، بندر شهید رجایی، بندر بوشهر، بندر شهید باهنر و بندر خرمشهر بخشی از بندر ماست؛ این در حالی است که کشور عراق فقط یک بندر اصلی به نام فاو است و به همین دلیل تمرکز این کشور بر این بندر است و به دنبال بندری که روی رودخانه باشد نیست. عراق بخاطر سیاست های کلی کشورش تمایلی به لایروبی ندارد و بر فاو تمرکز دارد و عملا اروند رود برای عراق موضوعیت با این عنوان که به یک مجرای آبی نگاه کند ندارد.

 

این مقام مسئول گفت: در تجارت دریایی همیشه سه فرض ارزانی، سرعت و ایمنی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ این سه مورد درباره اروند رود از لحاظ تجارتی برای کشور عراق قابلیت تحقق ندارد و در نتیجه تمایلی به لایروبی اروند رود نداشته و اهمیتی به آن نمی دهند؛ این در حالی است که از منظر حاکمیتی لایربی اروند رود برای ایران مهم است؛ لایروبی اروند برای ایران از منظر تثبیت بر مرز و مجادله مرزی اهمیت دارد و عملا یک نوع قدرت نمایی سیاسی محسوب می شود.

 

با توجه به وجود ۲ شهر تجاری و صنعتی آبادان و خرمشهر در منطقه آزاد تجاری اروند این منطقه بیشترین رشد را در میان دیگر مناطق آزاد را دارا بوده است؛ این منطقه با وسعتی معادل ۷۱۹۹ متر مربع ذر کنار ۲ رودخانه قابل کشتیرانی و همجواری با ۲ کشور عراق و کویت و برخورداری از انواع مختلف حمل و نقل دریایی، جاده‌ای، ریلی و هوایی بستری مطلوب برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است.

 

بخشی از قابلیت‌ها و مزایای بندر آبادان

نزدیکی به کشورهای عراق و کویت جهت مبادلات تجاری و بازرگانی، همجواری با پالایشگاه و وجود تسهیلات صادرات نفتی، نزدیکی به بندر امام خمینی(ره) برای ترانزیت و یا ترانشیپ کالا، وجود پایانه‌ی مسافری دریایی، برخورداری از ۲ فروند یدک‌کش ملکی و ۲ فروند یدک‌کش استیجاری، انعطاف پذیری شناورها از ۶۰ تن تا ۲۰۰۰ تن، برخورداری از بزرگراه آبادان – اهواز است.

 

بندر اروند با داشتن قابلیت‌های ویژه به عنوان فرصت طلایی برای توسعه پایدار منطقه محسوب ‌می‌شود و با برخورداری از شرایط لجستیکی و موقعیت جغرافیایی ویژه که در صورت تامین زیر ساخت‌ها، می‌تواند به یکی از بنادار استراتژیک و درآمدزای خوزستان تبدیل شود.

 

از جمله مزایای اقتصادی راه‌اندازی بازارچه مرزی اروند کنار در مسیر توسعه و فراهم کردن بستر اشتغال جوانان و تعامل اقتصادی و مراودات مرزنشینان ایران و عراق می‌باشد. این بازارچه اشتغال بیش از ۲۰۰ فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم به همراه داشته و تاثیر موثری بر ایجاد بستر مناسب اشتغال جوانان و بهبود وضعیت معیشت مردم منطقه دارد.

 

بازارچه با توجه به مجاورت بندر اروندکنار به شهر فاو عراق می‌تواند رونق اقتصادی منطقه را به همراه داشته باشد و هدف از راه‌اندازی بازارچه مرزی اروندکنار آسان ‌سازی مراوده مرزی با کشور عراق بوده و شهروندان اروندکنار و شهرفاو عراق به صورت مشترک می‌توانند از امکانات این بازارچه بهره‌مند شوند.

https://hoorkhabar.ir/709820کپی شد!
99
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.