مقایسه وضعیت سرانه مصرف آب در ایران و سایر کشورها

هورنیوز – بررسی آمار شاخص‌های آب و فاضلاب شهری نشان‌می دهد که سرانه مصرف آب در ایران بیش از متوسط جهانی است. درحالی‌که متوسط سرانه مصرف آب در جهان ۱۵۰ لیتر به ازای هر نفر در شبانه‌روز بوده، سرانه مصرف آب هر نفر در کشور ما در پایان اسفند ۱۴۰۰ بالغ بر ۲۰۰ لیتر در شبانه روز بود.

 

نکته جالب اینجاست که بررسی این آمار در پایان آبان‌ماه امسال نشان می‌دهد سرانه مصرف آب به ازای هر نفر در شبانه روز در ایران به ۲۰۳ لیتر رسیده، یعنی نسبت به پایان اسفند سال ۱۴۰۰، هر نفر در روز به طور متوسط در سال جاری، سه لیتر بیشتر آب مصرف کرده است.

 

این افزایش متوسط مصرف آب شهری در ایران در سال ۱۴۰۱ درحالی است که سال آبی جاری، یکی از خشک‌ترین سال‌های آبی نیم‌قرن اخیر بوده و تبعات پاییز خشک، در تأمین آب زمستان امسال و حتی بهار و تابستان سال آینده مشهود خواهد بود.

 

سرانه مصرف آب به عوامل متعددی از جمله شرایط اقلیمی و وضعیت آب و هوایی، نوع فرهنگ هر منطقه، تعرفه و قوانین بازدارنده، تجهیزات کاهنده مصرف، وضعیت بهداشتی و غیره بستگی دارد و در کشورهای مختلف دارای ارقام متفاوتی است.

 

به طور کلی در اکثر کشورهای توسعه یافته به دلیل وجود زیرساخت‌های مناسب و قوانین بازدارنده و تعرفه‌های بالای آب میزان سرانه مصرف آب از ایران کمتر است. به عنوان مثال سرانه مصرف آب در کشور دانمارک(۱۵۹ لیتر در روز)، سوئد( ۱۶۴)، پرتغال(۱۹۴)، اسپانیا(۲۰۰)، انگلستان(۱۵۳ لیتر در روز)، اتریش(۱۵۳ لیتر در روز)، ایرلند(۱۴۲ لیتر در روز)، فرانسه(۱۳۹ لیتر در روز)، آلمان(۱۲۹ لیتر در روز)، هلند(۱۲۹ لیتر در روز)، بلژیک(۱۱۲ لیتر در روز)، لهستان(۹۸ لیتر در روز)، فنلاند(۲۱۳) و ایتالیا(۲۱۳) است.

 

در تعدادی از کشورها نیز سرانه مصرف آب بالاتر از ایران است، از جمله سوئیس(۲۵۲)، استرالیا(۲۶۸)، آمریکا(۲۹۵) و کانادا(۳۲۶) لیتر به ازای هر نفر در شبانه‌روز، سرانه مصرف آب دارند.

https://hoorkhabar.ir/709763کپی شد!
80