لیست قدرتمندترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۲

هورنیوز – این تارنما به بهانه پایان سال ۲۰۲۲ یک فهرست از قدرتمندترین کشورهای جهان منتشر کرده که در آن آمریکا، چین و روسیه رتبه‌های بالا را به خود اختصاص دادند.

 

این رتبه بندی به اینکه کشورها از تحولات بین‌المللی چگونه تاثیر پذیرفتند و قدرت نظامی، اقتصادی و سیاسی آنها چقدر است، می پردازد و این کار پژوهشی ذیل بخشی از مطالعه سالانه «بهترین کشورها» انجام شده که ۸۵ کشور بر اساس پاسخ ۱۷ هزار نفر مورد ارزیابی قرار گرفتند.

 

ایران در این فهرست بالاتر از کشورهای اسپانیا، سوئیس و برزیل در رتبه هجدهم قرار گرفته است. نشریه یواس نیوز ایران را اینطور توصیف کرد که این کشور یکی از بزرگترین اقتصادها در خاورمیانه و یکی از بزرگترین جمعیت‌ها با ۸۶ میلیون نفر را دارد.

 

طبق این گزارش، ایران به دلیل موقعیت راهبردی خود در خاورمیانه و عرضه فراوان نفت و سایر منابع طبیعی، از دیرباز مورد توجه قدرت‌های جهانی بوده است.

 

یواس نیوز ضمن اشاره به اینکه ایران برنامه صلح آمیز هسته‌ای دارد، اضافه کرد: تهران حدود ۱۰ درصد از ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد و یکی از بنیانگذاران اوپک است. همچنین بخش‌های کشاورزی، صنعتی و خدماتی قابل توجهی دارد.

 

در این گزارش تحقیقاتی اما آمریکا، چین، روسیه، آلمان و انگلیس رتبه‌های اول تا پنجم را دارند.

 

۱. آمریکا

واشنگتن در سال ۲۰۲۲ در صدر این رتبه بندی باقی مانده و نشریه یواس نیوز از آن با عنوان «مسلط ترین قدرت نظامی و اقتصادی» یاد کرده است. در توضیح این رسانه آمده است: جایگاه فرهنگی آمریکا سراسر جهان را در بر می‌گیرد، که تا حد زیادی به دلیل فرهنگ عامه آن است که در موسیقی، فیلم و تلویزیون مطرح شده است.

 

۲. چین

در این گزارش به مساحت عظیم چین اشاره شده که دومین اقتصاد بزرگ جهان را دارد و حزب حاکم کمونیست اوضاع را اداره می‌کند. همچنین به جمعیت رو به رشد این کشور پهناور آسیایی اشاره شده که بخشی از سازمان‌های بزرگ منطقه ای و بین‌المللی و دارای سلاح های هسته‌ای است و نفوذ بسیار بالایی دارد.

 

۳. روسیه

این نشریه در تقسیم بندی خود جایگاه روسیه را اینطور تعبیر می‌کند که دیدگاه جهانی نسبت به روسیه با تهاجم این کشور به اوکراین و واکنش غرب شامل تحریم‌های جهانی علیه رهبران و مشاغل این کشور، لطمه خورده است. در این پژوهش، روسیه “بزرگترین کشور جهان از نظر مساحت” است و یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان را به لطف تولید نفت و گاز خود دارد.

 

در این رتبه بندی جایگاه روسیه به عنوان یک عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد و حضورش در دیگر گروه‌های بین‌المللی مهم از جمله G۲۰ در نظر گرفته شده است.

 

۴. آلمان

آلمان “پرجمعیت ترین کشور اتحادیه اروپا” است و “یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان را دارد و از زمان اتحاد مجدد” در سال ۱۹۹۰ شاهد رشد پیوسته نقش آن در جامعه بین المللی بوده‌ایم.

 

این کشور بزرگترین جمعیت‌های جهان را دارد و “یکی از واردکنندگان و صادرکنندگان پیشرو در جهان است” و همچنین دارای چهره های مهم فرهنگی و عضویت در نهادهای جهانی است.

 

۵. انگلیس

یو اس نیوز در گزارش خود انگلیس را به عنوان “کشوری بسیار توسعه یافته که تاثیر اقتصادی، سیاسی، علمی و فرهنگی بین المللی قابل توجهی اعمال می کند”، توصیف کرد.

 

انگلیس بخشی از اتحادهای سیاسی و تجاری جهان است، اما تصمیم آن برای خروج از اتحادیه اروپا بدین معناست که نقش این کشور در صحنه جهانی با ابهامات جدیدی همراه است. این گزارش به نقش اصلی لندن در سیستم مالی جهانی و “تاریخ طولانی کمک های بزرگ به هنر و علوم” اشاره کرده و بر این باور است که میراث امپراتوری بریتانیا همچنان نفوذ جهانی این کشور را در جهان امروزی افزایش می دهد.

https://hoorkhabar.ir/709651کپی شد!
128