تغییر سیاست‌های کلان اقتصادی، تنها راه ثبات در بازار خودرو

هورنیوز – به گزارش کارشناسان تنها راهی که می تواند در آن قیمت ها تثبیت شود تغییر در ساختار سیاست های کلان اقتصادی کشور است. چراکه افزایش قیمت خودرو معلول سیاست‌های غلط بانکی و بودجه‌ای، هزینه ای دولت و اشتباهات کشنده مجلس است.

 

از جمله مهم ترین بازارهای اقتصادی ایران، بازار خودرو است که مستقیم تحت تاثیر اتفاق های بین المللی است. در این میان اما شرایط داخلی و عدم مدیریت صحیح و تصمیمات کاربردی چندان بر التهاب این صنعت مهم بی تاثیر نیست.

 

درواقع رویکردها و روش های غلط در مدیریت و تنظیم بازار خودرو سال هاست این صنعت مهم مصرفی را با چالش های مختلفی مواجه کرده که حالا به طور کامل به بن بست رسیده است. متاسفانه منافع گروهی، جناحی و سازمانی در نبود بخش خصوصی کارآمد و مستقل این صنعت رابه جولانگاه رانت خواران و دلالان در وضعیت اقتصادی که تحریم ها نیز بر مشکلات آن افزوده، تبدیل کرده است.

 

تأثیر واردات خودرو بر قیمت خودرو 

بالاخره پس از جنجال‌های بسیار مجلس شورای اسلامی با واردات ۷۰ هزار ماشین به کشور موافقت کرد. بعد از تصویب این طرح، کارشناسان زیادی درباره آن به بحث نشستند. عده‌ای از مردم هم خرید ماشین را به تعویق انداخته‌اند. آنها منتظر دیدن نتایج طرح مذکور بر بازار خودرو هستند. در چنین موقعیتی دو سؤال اساسی پیش می‌آید. تأثیر واردات خودرو بر قیمت خودرو به چه صورت است؟ با توجه به آیین‌نامه ابلاغی دولت، آیا تأثیر واردات خودرو در بازار قابل توجه خواهد بود؟

 

در این خصوص اکثر قشرهای جامعه تمکن مالی خرید ماشین‌های خارجی وارداتی را ندارند. شرایط تورمی ناشی از تحریم‌ها نیز، مانع از پایین آمده قیمت خودروهای داخلی می‌شود. حال باید صبر کنیم تا ببینیم ورود اولین محموله از اتومبیل‌های خارجی در اواخر پاییز امسال چه تأثیری بر فضای رقابتی بازار خودرو می‌گذارد.

 

در این میان اما اسد کرمی نایب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو  معتقد است واردات خودرو تاثیری در تعادل قیمت بازار ندارد و می گوید: به نظر می‌رسد اگر وارداتی انجام شود خودرو‌های چینی و خودرو‌های یک میلیارد تومانی خواهد بود که واردات این خودرو‌ها بدون تردید در بازار تاثیری نمی‌گذارد.

 

وی همچنین در خصوص حذف قرعه کشی گفت: بعید است که ایران خودرو تا پایان سال فرآیند قرعه‌کشی را حذف کند؛ هر مدیری در ابتدای روی کار آمدن قول هایی به مردم می‌دهد، اما به مرور زمان این وعده ها را فراموش می‌کند.

 

در سویی دیگر شاید بهترین گزینه برای مدیریت قیمت ماشین در کشور، صدور مجوز واردات خودرو دست دوم از برندهای مطرح جهانی باشد. جالب است بدانید که این گزینه همیشه روی میز طرح آزادسازی واردات خودرو بوده است. اما تصمیم گیران هر بار به علتی آن را کنار گذاشته‌اند. در حالی که طبق نظر کارشناسان این طرح می‌تواند به برون‌رفت از شرایط اسفناک بازار خودرو کمک شایانی کند.

 

و اما در پایان، هنوز یک ماه از شایعه خواندن افزایش قیمت خودرو توسط وزیر صمت نگذشته که، بازار با افزایش قیمت مواجه شده و در این شرایط فاطمی امین گرانی خودرو را به گردن دولت و آشفتگی بازار ارز انداخت و گفت: قیمت خودرو هماهنگ با قیمت ارز است! این دو پهلو حرف زدن وزیر صمت پای وی را برای پاسخگویی به مجلس باز کرد و چند روز پیش از مجلس به دلیل افزایش قیمت خودرو کارت زرد گرفت. حالا باید منتظر ماند و دید با وجود دریافت این اخطار، وزیر صمت چه اقدامی برای کنترل بازار خودرو انجام می‌دهد و آیا اقدامات او تاثیری در بازار می گذارد یا خیر؟

https://hoorkhabar.ir/709474کپی شد!
134
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.