تشریح نحوه اخذ مجوز زیست محیطی در سد چمشیر

هورنیوز – محمدهادی فتحعلی، کارشناس مدیریت منابع آب ضمن اشاره به شبهات اتفاق افتاده پیرامون سدسازی در کشور گفت: هر پروژه توسعه‌ای بدون شک در محیط زیست منطقه خود تاثیر دارد اما آنچه که وظیفه سازندگان است، این بوده که هزینه ایجاد شده برای محیط زیست به حداقل برسد و از سوی دیگر انتفاع ایجاد شده از توسعه نیز حداکثر باشد.

 

این کارشناس مدیریت منابع آب گفت: مفهوم توسعه پایدار دقیقا به منظور تشریح همین مسئله مطرح شد و در کشور ما نیز چنین مفهومی دنبال می‌شود.

 

سازوکار اخذ مجوز ارزیابی زیست محیطی بسیار دشوار است

وی افزود: سازوکار ارزیابی محیط زیست در کشور ما سازوکار سختگیرانه و دقیقی است که زمینه به حداقل رساندن آسیب‌های محیط زیست را فراهم می‌کند و همین سازوکار سبب شده تا برخی از پروژه‌هایی که نمی‌توانند از پس کاهش آثار زیست محیطی بر بیایند بدون مجوز کار خود را شروع کرده و البته پس از مدتی متوقف می‌شوند.

 

فتحعلی ادامه داد: روند تایید ارزیابی زیست محیطی سد چمشیر و نظارت سازمان حفاظت محیط زیست بر این روند، یک مثال از سازوکار بسیار سختیگرانه این سازمان است.

 

این کارشناس مدیریت منابع آب گفت: در رابطه با سد چمشیر، ابتدا پیش از شروع عملیات اجرایی ساخت سد، شرکت معتمد سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به تهیه گزارش زیست محیطی اقدام کرد که این گزارش تمامی ابعاد و آثار زیست محیطی سد در شعاع تاثیر وسیعی را بررسی کرد.

 

وی ادامه داد: ابعاد زمین‌شناسی، منابع خاک، گیاهان، حیوانات و حتی آبزیان در محل شعاع تاثیر در گزارش ارزیابی سد مورد بررسی دقیق قرار گرفته و کلیه الزامات برای کمترین تاثیر ساخت و بهره‌برداری سد در نظر گرفته شده است.

 

فتحعلی تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست بر مبنای گزارش مذکور، مجوز احداث سد را صادر کرد و پس از آن در قالب بازدیدهای مستمر و البته به شکل سختگیرانه بر هر مرحله از ساخت نظارت کرده که حاصل این نظارت تاکنون ۲۵ جلد گزارش مستند است.

 

تخریب افکار عمومی در سد چمشیر با اتکا به اطلاعات غلط

این کارشناس مدیریت منابع آب گفت: وقتی سدی چنین پروسه سنگینی را برای اخذ مجوز احداث طی می‌کند، با توجه به روند دشوار اخذ این مجوز می‌توان ادعا کرد که مخاطرات زیست محیطی آن به حداقل رسیده است.

 

فتحعلی بیان کرد: وقتی برخی از فعالان رسانه‌ای محیط زیست با اطلاعات غلط بسیار زیاد زمینه تخریب سد در افکار عمومی را مهیا می‌کنند، باید متوجه ابعاد کار خود باشند.

 

وی افزود: این روزها برخی از رسانه‌ها معاند، با توجه به اطلاعات غلط برخی از فعالان رسانه‌ای داخل کشور روی مسئله سوار شدند و این یکی از ابعاد تخریب افکار عمومی است.

https://hoorkhabar.ir/709455کپی شد!
120
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.