اعتراضات مردم دعوای خانوادگی است

هورنیوز – ۴۰ روز از فوت مهسا امینی و ناآرامی‌هایی که به تبع آن در بسیاری از نقاط کشور اتفاق افتاد، می‌گذرد و به نظر، تغییر رویه خاصی در این مدت، صورت نگرفته است، لذا با قاسم ساعدی رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان در این باره گفت‌وگو کرده‌ایم.

 

ارزیابی شما از ادامه‌دارشدن اعتراضات پس از ۴۰ روز چیست؟

به نظر من، ملت شریف ایران باید ضریب هوشیاری خود را ارتقاء دهند تا گول سناریو‌های افراد خارج از کشور که به مردم وارد و القاء می‌شود را نخورند. هر چه تخریب‌ها بیشتر شود، یعنی اموال، شکسته شود یا آتش زده شود، ضرر به مردم است و این خدماتی است که باید در اختیار همه افراد جامعه باشد. حال، از طریق یک گفتمان خوب و قابل قبول است که می‌توانیم مشکلات مردم را بشنویم و با آن‌ها در تعامل باشیم. دولت عزم و اراده خوبی برای حل مشکلات مردم دارد. دولت آقای رئیسی، حرکتش در جهت محرومیت‌زدایی و بهبود معیشت مردم است.

 

گفتمان خوب و قابل قبولی که از آن یاد کردید، وظیفه کیست و چگونه به واقعیت تبدیل خواهد شد؟

ایجاد این گفتمان، باید از سمت دولت شکل بگیرد. از قرار معلوم، یک‌سری اماکن و مراکزی برای بیان انتقاد و اعتراض‌ها در جهت ایجاد این گفتمان، آماده شده است. به طور مثال، برنامه‌ای که چند هفته پیش در دانشگاه تهران برگزار شد، برای اولین بار و در همین راستا بود.

 

همه شهروندان ما در هر لباسی که باشند، بیایند و نقد خود را اعلام کنند. از این‌رو، بناست فرصت بیان نقد برای همه مردم کشور، مهیا شود. این اتفاق در قالب همان اماکنی که گفتم ایجاد خواهد شد. یعنی در این ساختار، مردم هم می‌آیند که اعتراض کنند و هم مسیر گفت‌وگو را دنبال خواهند کرد و مسئولان هم موظفند در این جلسات شرکت و پاسخگو باشند. دولت سیزدهم در حال برنامه‌ریزی برای این بستر است. ما، هم به جوانان خود حریص هستیم و هم به ارزش‌های دینی، فرهنگی و انقلابی خودمان. آن نوجوان و جوانی هم که در خیابان‌ها اعتراض می‌کند، سرمایه ملت و نظام است.

 

به نظر شما بستر گفت‌وگو نباید خیلی زودتر از این‌ها ایجاد می‌شد که کار به این نقطه نمی‌رسید؟

به هر حال مسئولان متوجه شدند که خلاء‌هایی در این رابطه وجود دارد و باید نقد مردم را هم شنید. اگر این بسترسازی‌ها، قبلاً صورت می‌گرفت، خیلی بهتر بود، ولی حالا هم برای این کار دیر نشده است؛ بالاخره باید از یک نقطه‌ای شروع کنیم.

 

همچنان شاهد بسترسازی‌های لازم برای گفت‌وگو نیستیم، به نظرتان تعلل در ایجاد این ساختار، وضع را بدتر خواهد کرد؟

جامعه ما، جامعه باز است. یکی از خصوصیات جامعه باز، شنیدن حرف مردم است. مسئولان و مجریان حکومت، از مردم هستند و دوست دارند همسو با مردم حرکت کنند تا مردم هم همسو با سیاست‌های داخلی و خارجی کشور گام بردارند. ما آرمان‌های انقلابی داریم که همه باید روی این محورها، اتفاق‌نظر کنیم و اقتدار خودمان را نشان دهیم. اکنون دعوای خانوادگی است و اگر اختلاف‌نظری هم وجود داشته باشد، باید هر دو طرف، حرف هم را بشنوند و هر کجا که قابل حل باشد، از سمت طرفین، اقدام صورت بگیرد.

 

وقتی می‌گوییم همه عضو خانواده بزرگ ایرانیم، باید نقد هم را بشنویم. مسئولان باید شنوای خوبی باشند و هر کجا نیاز به اصلاح امور است، اصلاح کنند و هر کجا ابهام دیده می‌شود، روی به ابهام‌زدایی بیاورند.

 

برخی معتقدند بحران‌های اقتصادی ایران در اعتراضات و ناآرامی‌های یک ماه و نیم گذشته که همچنان هم ادامه دارد، نقش پررنگی داشته است. شما با این موضوع موافقید؟

هیچ شعاری را در هیچ شهری در خصوص مشکلات اقتصادی کشور و معیشتی مردم ندیدم و نشنیدم. حال اگر برخی از معترضین، ناراحتی‌شان از مشکلات اقتصادی و معیشتی است، باید بگویم متاسفانه اعتراض‌شان مصادره و منحرف شد. از این جهت می‌گویم باید ضریب هوشیاری جوانان‌مان را بالا ببریم و خانواده‌ها هوشیار باشند تا گول سناریو‌های خارجی را نخورند. اگر افرادی در این بین، اعتراض به اقتصاد دارند، شعار اقتصادی دهند. البته مشکلات اقتصادی در اعتراضات اخیر، بی‌تاثیر نبوده، ولی به باور من، ۹۰ درصد تحریکاتی که صورت گرفت، منجر به گول‌زدن جوانان ما شد و آن‌ها به خیابان آمدند. از طرفی، جوانان ما در بعضی جا‌ها بدون تامل ورود کردند.

 

به نظر شما، کم‌کردن نیرو‌های امنیتی از سطح شهر‌ها می‌تواند به آرامش فضا کمک کند؟

نیرو‌ها و دستگاه‌های امنیتی، حافظ و نگهبان اموال عمومی کشور هستند و هر چه آن‌ها عقب‌نشینی کنند، تخریب‌ها بیشتر می‌شود و ضرر و زیان‌ها، دودش به چشم خود مردم می‌رود، چون در حرکت‌های صورت گرفته شده، شعار‌های داده شد که نشان از مشکل داخلی نداشت و شعارها، ضدارزش‌های اعتقادی ما بود و از مسائل سیاسی گذشته و ضددین شده است. از این‌رو، کم‌شدن نیرو‌های امنیتی را در خیابان‌ها جایز نمی‌دانم.

 

خبرنگار: محمد آیتی

https://hoorkhabar.ir/708918کپی شد!
86
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.