نزدیک به ۸۰ میلیارد دلار انرژی سالانه در کشور هدر می‌رود!

هورنیوز – فریدون حسنوند در نشست علنی سه‌شنبه، ۲۶ مهرماه مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون انرژی درباره ناترازی تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور گفت: مسائلی مانند ناترازی گاز بحثی نیست که تنها در کمیسیون انرژی مطرح شده باشد، بلکه به‌عنوان اولویت کشور تعریف شده است و موارد مطرح‌ شده در برنامه‌های توسعه، تأکید‌های مقام معظم رهبری، قوانین بودجه و مصوبه‌های شورای‌ عالی امنیت ملی و سفر رئیس مجلس به استان‌های نفت‌خیز منجر به تهیه گزارش در این زمینه شده است.

 

وی افزود: نبود سرمایه‌گذاری در سال‌های گذشته و تحریم جدی حوزه صنعت نفت و نبود منابع مالی و سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی منجر شده است کشور با شرایط ناترازی روبه‌رو شود. اگر مجلس در برنامه هفتم توسعه و بودجه سال ۱۴۰۲ و پس از آن فکر جدی نکند با بحران‌های اجتماعی، سیاسی، امنیتی و اقتصادی بیش از پیش روبه‌رو خواهیم شد.

 

رئیس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: یکی از آثار موضوع ناترازی به‌طور مستقیم در حوزه نیروگاه‌های برقی است، نیروگاه‌های برقی چه در تابستان و چه در زمستان با کاهش تأمین سوخت روبه‌رو هستند. در زمستان پارسال حدود ۱۹۰ میلیون مترمکعب کاهش و ناترازی گاز داشتیم. پیش‌بینی ما افزایش ۸ درصدی این آمار در زمستان است که معادل بیش از ۲۳۰ میلیون مترمکعب کاهش گاز خواهد بود.

 

حسنوند گفت: نیروگاه‌های برق‌آبی کشور که حدود ۱۲هزار مگاوات تولید برق دارند و بیشتر در استان خوزستان فعال هستند، به‌دلیل خشکسالی‌ها تقریباً همه آن‌ها از مدار تولید برق خارج شده و امروز تعطیل هستند. یعنی مضاف بر ناترازی و نبود تأمین سوخت نیروگاه‌ها با مشکل نیروگاه‌های برق‌آبی نیز روبه‌رو هستیم. آنچه سازمان برنامه و بودجه، وزارت نفت و کمیسیون انرژی مجلس بر اساس بررسی‌ها به آن دست یافته نیاز به حدود ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بالادست و پایین‌دست است که باید در هشت سال انجام شود. در بحث بالادستی به فشارافزایی و توسعه میدان‌های گازی و جمع‌آوری گاز‌های مشعل پرداخته شده است که به ۵۷ میلیارد دلار نیاز دارد.

 

اذعان همه مسئولان به ناترازی گاز و آثارش
رئیس کمیسیون انرژی گفت: همه مسئولان کشور به ناترازی گاز و آثار منفی آن اذعان دارند. ناترازی گاز، تعطیلی کارخانه‌ها را در تابستان و زمستان به‌دنبال دارد. تعطیلی کارخانجات، بیکاری کارکنان، نبود تولید، نبود صادرات و ارزآوری را به‌دنبال دارد و در عمل زنجیره‌ای از موضوع‌های امنیتی، سیاسی و اجتماعی خود را در ناترازی‌ها نشان می‌دهد.

 

حسنوند افزود: یکی دیگر از مسائل، طرح جمع‌آوری گاز‌های همراه است. هر مشعلی که خاموش شود به مقدار دو مجتمع عسلویه برای ما تأمین گاز می‌کند که حدود ۵۰ میلیون مترمکعب می‌شود. موضوع جمع‌آوری گاز‌های مشعل در قانون برنامه ششم توسعه و بودجه آمده، اما نتایجی نداشته است.

 

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از مسائلی که باید مورد توجه قرار گیرد، اجرای سیاست‌های تشویقی برای مشترکان کم‌مصرف است، افزود: کمیسیون انرژی در این باره چند پیشنهاد دیگر نیز دارد، یکی از پیشنهاد‌ها تخصیص ۵ درصد از کل درآمد‌های نفتی به توسعه زیرساخت‌های این حوزه است، اما امروز هیچ اولویتی برای کشور

 

ضروری‌تر از جبران ناترازی گاز نیست. در برنامه هفتم توسعه و بودجه آینده نیز باید حداقل ۵درصد از درآمد‌های نفتی برای توسعه میدان‌های نفت و گاز اختصاص داده شود.

 

رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: اگر نفت و ارزآوری آن نباشد چیزی به‌عنوان صندوق توسعه نیز وجود نخواهد داشت، تنها جایی که سهمی از درآمد‌های صندوق توسعه ندارد وزارت نفت و وزارت نیروست، مجلس شورای اسلامی در بودجه آینده سهمی از این صندوق حداقل ۳۰ درصد برای مجموعه صنعت نفت و گاز اختصاص دهد.

 

حسنوند اظهار کرد: در نشست سران قوا موضوع ناترازی‌ها مطرح شود تا همه قوا بدانند ناترازی‌ها تهدید هستند و در صورت مدیریت نشدن، به بحران‌های امنیتی تبدیل می‌شوند.

 

رفع مشکل ناترازی گاز، توقع مردم از مجلس و دولت است
همچنین در بخشی دیگر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، پس از گزارش کمیسیون انرژی درباره ناترازی تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور در جمع‌بندی سخنان وزیر نفت، نمایندگان و برخی اعضای کمیسیون انرژی گفت: مردم از دولت و مجلس توقع دارند موضوع ناترازی گاز حل و فصل شود، زیرا در سال ۹۳ مجلس به این موضوع پرداخته و در قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر در ماده ۱۲ بند «الف» و «ب» به همین موضوع پرداخته و راهکار داده بود. همه کارگران زحمتکش صنعت نفت و دلسوزان انقلاب و نظام می‌دانند که سالانه ۶۰ تا ۸۰ میلیارد دلار انرژی را هدر می‌دهیم. آیا نمی‌خواهیم برای این موضوع تصمیم‌گیری کنیم؟ بی‌شک مشخص است روش‌های اجرایی ما یا قانونگذاری ما اشکال دارد که هنوز به این موضوع رسیدگی نکرده‌ایم.

 

رئیس مجلس تصریح کرد: چرا به گونه‌ای تدبیر نمی‌کنیم که مردمی که مصرف‌کننده اصلی هستند قدرت خرید آن‌ها را بالا ببریم تا وسایل گازسوز و نفت‌سوز خود را بهینه کنند.

https://hoorkhabar.ir/708853کپی شد!
114
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.