آمار کودکان کار خوزستان در حال قرمز شدن است

هورنیوز – پوریا اشتری ضمن بیان موضوع کودک کار در سطح کشور توضیحات متفاوتی دارد افزود: موضوع کودک کار در استان های فارس، خوزستان و بوشهر وضعیت نا مناسب تری نسبت به استان های دیگر دارد البته وضعیت این استانها در این زمینه هنوز قرمز نشده اما مستعد قرمز شدن است.

 

وی گفت: هر کودک کار در استان روزانه پنج میلیون ریال درآمد دارد، معضل کودک کار در خوزستان بسیار متفاوت تر از استان های دیگر است چرا که کودکان کار در این استان بیشتر تبعه کشور افغانستان هستند.

 

اشتری با بیان اینکه کودک کار بیشتر به دلیل فقر اقتصادی و فرهنگی است گفت: البته مافیای کودکان کار هم وجود دارد هر چند عواملی مثل اعتیاد مادر و یا پدر عامل پدیده کودک کار است.

 

دبیر اجلاس منطقه ای کودکان کار جنوب کشور اظهار داشت: در تعریف جهانی هر انسانی که زیر ۱۸ سال کار کند کودک کار نامیده می شود اما در کشور ما کودکانی که کارهای مفید انجام نمی دهند کودک کار تلقی می شوند و هر انسانی که به لحاظ عرفی به بلوغ نرسیده باشد و کاری کند که خلاف شرع و کرامت انسانی باشد کودک کار نامیده می شود، سه فعالیت زباله گردی، خیابان گردی و فروش و یا جابه جایی مواد مخدر توسط کودکان به عنوان کودک کار شناخته می شود.

 

وی افزود: فعالیت کودکان کار آسیب های مختلفی در بخش هایی از جامعه ایجاد می کند، یکی از این آسیب ها کاهش نیروی کار مفید، رواج فساد و توسعه مافیا و نازیبا کردن چهره شهر و نا معلوم بودن وضعیت علمی و آموزشی این افراد و نامشخص بودن هویت این کودکان است.

 

مسئول قرارگاه مردمی تحول اجتماعی خوزستان با بیان اینکه کمک کردن و پول دادن به کودکان کار درست نیست افزود: در اهواز در مناطقی که نزدیک به بازار هستند کودک کار وجود دارد.

 

برگزاری همایش برای سازماندهی کودکان کار

مسئول قرارگاه مردمی تحول اجتماعی خوزستان با اشاره به اینکه ۱۳ دستگاه در رابطه با ساماندهی کودکان کار دخیل هستند ادامه داد: آیین نامه ساماندهی کودکان کار که در دولت قبل تدوین شده مبهم است، قوانین مشخص شده برای دستگاه ها روشن نیست و دستگاه ها طبق این آیین نامه نمی توانند وظایف خود را نسبت به کودکان کار انجام دهند، این آیین نامه مصوبه مجلس ندارد و ابهامات زیادی دارد.

 

اشتری افزود: به همین دلیل برای برطرف کردن این ابهامات همایشی با حضور دستگاه های دخیل در این موضوع پیش بینی شده است.

 

وی افزود: در این همایش مسائل و مشکلات دستگاه های دخیل در امر ساماندهی کودکان کار بیان می شود و از مدیران استانی و ملی برای حل این مشکلات در خواست کمک می شود همچنین سند راهبردی برای اجرای این آیین نامه تدوین خواهد شد ضمن اینکه رویکرد اصلی این رویداد تدوین سند راهبردی است.

 

ایرنا

https://hoorkhabar.ir/708829کپی شد!
33