چرا استاندار و مسئولین خوزستان در خصوص مسائل کشاورزی این استان پیگیری لازم ندارند؟

هورنیوز – محمدجواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس بعدازظهر امروز(پنجشنبه ۲۱ مهر) در نشست جمع بندی نظارت میدانی یک روزه کمیسیون متبوع خود از شهرستان های ایذه، باغملک و دزپارت گفت: در حوزه کشاورزی باید در قالب نقشه راه حرکت کنیم، در بدو ورود به مجلس با همکاران برای پیشبرد قانون، تمامی مشکلات این حوزه را احصا کرده و قوانین کهنه را در قالب طرح امنیت غذایی و رفع موانع تولید به روز کردیم.

 

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه بخش کشاورزی به دلیل اینکه با سفره مردم ارتباط نزدیکی دارد، مهم است، ادامه داد: مسائل خرید تضمینی و ایجاد شورای قیمت گذاری برطرف شدند، زمانی که به ظرفیت تولید داخل توجه نمی کنیم، شاهد مشکلات فعلی در حوزه دامداری و کشاورزی می شویم.

 

وی با تاکید بر اینکه در برنامه هفتم و بودجه سال آینده مسائل حوزه کشاورزی را با جدید دنبال می کنیم، عنوان کرد: ۵۰۰ میلیون نفر جمعیت کشورهای پیرامونی علاقمند به محصولات کشاورزی ایران هستند، باید این موضوع را غنیمت بدانیم، می توانیم با توسعه صادرات محصولات کشاورزی، شیرهای صادرات نفت را ببندیم.

 

عسکری با بیان اینکه خوزستان ظرفیت قابل توجهی در حوزه آبی و خاکی دارد، اما چه کسی باید پاسخگوی کوتاهی های صورت گرفته باشد؟ تصریح کرد: در مسائل مربوط به کشاورزی استان، مسئولان استانی باید پاسخگو باشند، استاندار خوزستان سابقاً وزیر کشاورزی بوده و این استان می تواند در زمینه تولید، صادرات و صنایع تکمیلی محصولات کشاورزی الگویی برای سایر استان ها باشد.

 

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه هفته آینده با حضور استاندار و مسئولان استانی در کمیسیون کشاورزی، تمامی مسائل احصا شده را مورد بحث و بررسی قرار می دهیم، افزود: ۲۶ سال از آغاز طرح ۵۵۰ هزار هکتاری اراضی بین استان های خوزستان و ایلام می گذرد، دستگاه های متولی کجا بودند و چه کردند؟ براساس آمار ۲۷۳ هکتار از این طرح آماده شده و مابقی آن وضعیت مشخصی ندارد.

 

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در سه نقطه کشور شامل دشت های سیستان و بلوچستان، خوزستان و ایلام می توانیم ۱۰ میلیون تن نهاده دامی مورد نیاز کشور را تامین کنیم، عنوان کرد: اگر استاندار و مسئولان استانی در قالب نقشه راه حرکت نکنند، باید پاسخگو باشند.

 

عسکری با بیان اینکه تولید خوراک و غذای مردم از همه چیز اهمیت بیشتری دارد، تصریح کرد: توسعه باغات در اراضی شیب دار و اراضی حوزه کارون باید توسط وزارت جهاد کشاورزی در قالب برنامه ای منظم پیگیری شود. خوزستان باید بیش از میزان فعلی، غله تولید کند.

 

وی با اشاره به اینکه تخصیص اعتبار لازم برای لایروبی انهار را در دستور کار قرار می دهیم، ادامه داد: در زمینه تسهیل صدور مجوز برای پرورش ماهی در قفس مقرر شد بازدیدهایی از سوی مسئولان اجرایی انجام شود، مصرف ماهی این استان از سایر استان ها بیشتر بوده و باید به صادرات حوزه شیلات به کشور عراق نیز توجه داشته باشیم.

 

این نماینده مردم در مجلس با تاکید بر اینکه خوزستان به دلیل داشتن اقلیم خاص باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: بر این باوریم که آب باید به صورت عادلانه توزیع و راندمان آن افزایش یابد و این موضوع باید در استان خوزستان بیشتر مورد توجه باشد.

 

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر اینکه در بودجه سال ۱۴۰۱ تمام درآمد سازمان جنگل ها و مراتع را در اختیار این سازمان قرار داده ایم و امسال نیز باید با استفاده از این اعتبارات اقدامات لازم را انجام دهد، تصریح کرد: استان خوزستان ظرفیت خوبی در حوزه دامپروری دارد. اعتقاد داریم باید فضای صادرات دام شکل بگیرد، در این زمینه با رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی نشست هایی داشته ایم و فضای صادرات باز شده است، خوزستان نیز به عنوان یکی از مبادی خروجی تعیین شده است.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر مسئولان استانی پیگیری لازم را نداشته باشند، اتفاق خاصی برای پیشرفت رخ نمی دهد، انتظار داریم برنامه ای برای این استان تدوین شود تا به الگویی برای سایر استان ها تبدیل گردد.

 

لازم به ذکر است امیرقلی جعفری بروجنی رئیس کمیته آب کمیسیون کشاورزی مجلس نیز در این نشست با بیان اینکه اولین مشکل منطقه تامین آب شرب و کشاورزی است، گفت: بخشی از شبکه انتقال آب از سد کارون ۳ اجرا شده و به بهره برداری رسیدن این پروژه می تواند نیاز ۷ شهرستان استان خوزستان را برطرف کند.

 

وی با اشاره به اینکه از طرح بزرگ ۵۵۰ هزار هکتاری، ۱۸ هزار هکتار آن در شهرستان های ایذه و باغملک قرار گرفته، اما هیچگونه اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است، ادامه داد: ۸۰۰ روستا در حوزه باغملک، ایذه و دزپارت با مشکل تامین آب شرب مواجه هستند که آمار بسیار بالایی محسوب می شود، حل این مشکل باید در اولویت وزارت نیرو قرار گیرد.

 

گفتنی است احد آزادیخواه رئیس کمیسیون دامپروری کمیسیون کشاورزی نیز با تاکید بر اینکه در شهرستان باغملک ۵۲ واحد گلخانه فعال هستند که عمدتاً آب مورد نیاز آنها از طریق اداره آب و فاضلاب تخصیص یافته، عنوان کرد: متاسفانه آب مصرفی این واحدهای تولیدی با تعرفه صنعتی محاسبه می شود که وزارت نیرو باید آن را با تعرفه دیگری محاسبه کند.

 

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شرکت شستا قول هایی در زمینه احداث دامداری در شهرستان باغملک را داده و ۶۰ هکتار زمین مرغوب نیز تحویل گرفته است، تصریح کرد: باید مدیرعامل شرکت شستا را به کمیسیون دعوت کنیم، زیرا در شهرستان های دیگری نیز اراضی را تحویل گرفته اند، اما هیچگونه اقدامی در آنها صورت نگرفته است.

 

وی با اشاره به اینکه در زمینه دامپروری باید راهکارهایی مدنظر قرار بگیرد تا بخشی از هزینه های دامداران جبران شود، گفت: در حال حاضر دامداران هر لیتر شیر را با ۷۰۰ تومان زیان به فروش می رسانند، با توجه به کارهای کارشناسی انجام شده در کمیته دامپروری برای رفع مشکل دامپروری، راهی به جز صادرات خصوصاً صادرات دام زنده نداریم.

 

جعفر راستی رئیس کمیته منابع طبیعی و آبخیزداری کمیسیون نیز با بیان اینکه هر چه در زمینه آبخیزداری در شهرستان های ایذه، باغملک و دزپارت هزینه شود، ۸۰ درصد نفع آن به حوزه پایین دست می رسد، به همین دلیل باید از منابع استانی هزینه شود، گفت: ای کاش درصد کمی از اعتبارات سدسازی ها در زمینه آبخیزداری و آبخوان داری هزینه می شد تا با مشکلات فعلی مواجه نبودیم.

https://hoorkhabar.ir/708825کپی شد!
149
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.