تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت خشم آمریکا را برانگیخت

هورنیوز – کاخ سفید بامداد امروز(پنج‌شنبه ۶ اکتبر) در واکنش به تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت، تأکید کرد که این تصمیم برای «جو بایدن» رئیس جمهور امریکا، «دلسردکننده» بوده است.

 

این بیانیه تصمیم اوپک پلاس را «فاقد دوراندیشی» دانسته و تأکید کرده که این تصمیم در اقتصاد جهانی که خود از آثار منفی حمله روسیه به اوکراین تحت فشار است، به کشورها آسیب می‌زند.

 

در این بیانیه تأکید شده که در پرتو این تصمیم، دولت بایدن با کنگره درباره سازوکارهایی جهت کاهش سلطه کشورهای اوپک بر قیمت نفت در بازارهای جهانی همکاری خواهد کرد.

 

همچنین کاخ سفید تأکید کرد که بایدن دستور آزادسازی بخش بیشتری از ذخایر راهبردی نفت امریکا را صادر کرده است.

 

«کارین ژان پی‌یر»، سخنگوی کاخ سفید، نیز تأکید کرد که تصمیم اوپک پلاس به روشنی جانبداری از روسیه بوده و افزود که واشنگتن این تصمیم را «غلط» و به نفع مسکو می‌داند.

 

از سوی دیگر، «الکساندر نوواک»، معاون نخست‌وزیر روسیه، این تصمیم را «بی سابقه» و نتیجه نیاز به تحقق تعادل در بازارهای نفت دانست.

 

نوواک تأکید کرد که روسیه برای کاهش آثار منفی تحریم‌ها، تولید نفت خود را کاهش خواهد داد.

 

همزمان «عبدالعزیز بن سلمان»، وزیر انرژی عربستان، در کنفرانسی مطبوعاتی در حاشیه نشست وزرای نفت اوپک در وین گفت که این گروه همچنان عامل اساسی ثبات بازارهای جهانی خواهد بود.

 

او گفت که اقدامات پیشگیرانه اوپک باعث شده که بازار نفت بازاری پایدار و باثبات باشد و افزود که توافق کاهش تولید تا پایان سال ۲۰۲۳ برقرار خواهد بود.

 

همچنین «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه امریکا، در واکنش به این تحولات گفت که کشورش منافع مشترکی با عربستان دارد اما تضمین تأمین سوخت در بازارهای جهانی و پایین نگه داشتن قیمت نفت را مهم می‌داند.

 

روز گذشته، اوپک پلاس بدون توجه به درخواست‌های مکرر سازمان ملل تصمیم به کاهش ۲ میلیون بشکه‌ای تولید نفت گرفت. این بزرگ‌ترین کاهش تولید نفت از زمان شیوع کرونا در سال ۲۰۲۰ است.

 

بسیاری تحلیلگران اقتصادی این اقدام را باعث افزایش قیمت نفت و در نتیجه گران شدن سوخت در کشورهای خریدار محصولات نفتی دانسته‌اند که در نهایت به تورم در این کشورها می‌انجامد.

 

در پی این تصمیم، قیمت نفت خام در بازارهای جهانی افزایش یافت و نفت برنت به ۹۳ دلار رسید.

 

روز گذشته شبکه CNN خبر داد که کاخ سفید در نامه‌ای به وزارت خزانه‌داری امریکا تأکید کرده که چنین تصمیمی «یک فاجعه تمام‌عیار» است که می‌توان آن را «اقدامی خصمانه» به شمار آورد.

 

یک مقام در کاخ سفید نیز تأکید کرد: همه نسبت به آنچه در این جلسه خواهد گذشت در «نگرانی و وحشت» هستند.

 

«ادرین واتسون»، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا، نیز گفت که واشنگتن برای همه روشن کرده که تأمین سوخت در بازارهای جهانی باید متناسب با رشد اقتصادی و کاهش قیمت‌ها برای مصرف‌کنندگان در سطح جهان باشد و امریکا به مذاکره با متحدانش درباره جلوگیری از کاهش تولید نفت را ادامه خواهد داد.

 

این همه در حالی است که حدود یک ماه مانده به انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس امریکا، افزایش قیمت نفت و در نتیجه بنزین در این کشور نگرانی دولت دموکرات امریکا از شکست در انتخابات را افزایش داده است.

https://hoorkhabar.ir/708731کپی شد!
43