تحریم‌ها طبقه متوسط را نابود کرد

هورنیوز – عبدالرضا داوری مشاور رسانه ای دولت احمدی نژاد با اشاره به اینکه شرایط فعلی همانند سالهای ۸۶ تا ۹۲ است با این تفاوت که شرایط اقتصادی وخیم می شود گفت: ایران از اواخر دهه ۳۰ و ابتدای دهه ۴۰ به نوعی مسیر توسعه کشور را با پروژه هایی چون اصلاحات ارضی جهت دهی کرد و در این مسیر توسعه صنعتی مورد توجه قرار گرفت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ۵۷ نیز روند با شدت و ضعف هایی ادامه یافت. در این مسیر کلان فئودال ها و مالکانی که قبل از دهه ۴۰ بر موضوع مالکیت زمین تسلط داشتند بازنده شده و به حاشیه رفتند و یا اشکال دیگری از تولید اقتصادی را دنبال کردند. در این دوران دولت تبدیل به بزرگترین زمین دار شد و ۱۷۲ میلیون هکتار بر اساس طرح کاداس، حداقل میزان مالکیت زمین هایی است که در چارچوب منابع طبیعی و سازمان زمین شهری، بنیادها و نهادهای دیگر وجود دارد.

 

داوری با اشاره به اثرات بلندمدت تحریم ها، ورود ایران به دوران قبل از دهه چهل را از جمله پیامدهای آن دانست و گفت: در این روند ساختارهای طبقاتی نیز متوجه پیامدهای شدیدی خواهند بود که در آن طبق متوسط در حال نابودی است. ضمن اینکه در این روند دولت نیز تضعیف خواهد شد و برای جبران کاهش درآمدها یا باید مالیات را به طور فزاینده ای بالا ببرد که این موضوع در حال انجام است. اما مالیات حتما سقف و حدودی دارد و همینطور نسبتی با GDP و همچنین کشش پذیری جامعه دارد. در سالهای بعد نیز با این روند دولت مجبور به فروش دارایی های خود خواهد شد که شامل زمین های پس از دهه ۴۰ نیز می شود که دولت در برنامه های خود طرح هایی نسبت به آنها داشت. باید توجه داشته باشیم که به موازات تضعیف نهاد دولت، فقیرسازی عمومی در جامعه ایران شکل می گیرد. بنابراین سلب مالکیت هم در دولت و هم در بین مردم انجام می شود و از طرف دیگر صاحبان سرمایه، تخصص و مهارت از کشور خارج شده و مهاجرت می کنند.

 

وی در ادامه گفت: با وجود چنین شرایطی در دهه آینده اوضاع به مراتب وخیم تر خواهد شد و بخش طبقه متوسط به بخش رعیت سقوط می کنند و به واسطه سلب مالکیت از دولت، اقلیتی برخوردار و سرمایه دار بر دولت مسلط می شوند و این مساله منجر به شکل گیری ساختاری نئوفئودالی در ایران طی دهه آینده خواهد شد. وجود چنین معضلاتی تمدن ایران را در معرض تهدید قرار خواهد داد و به سمتی حرکت می کنیم که در آن وضعیتی مشابه به کره شمالی خواهیم داشت. بنابراین باید مانع از ایجاد این بن بست تاریخی شد و چاره ای برای آن اندیشید.

https://hoorkhabar.ir/708467کپی شد!
75