لزوم تحقیق و تفحص نهادهای نظارتی از عملکرد دانشگاه علوم پزشکی اهواز

هورنیوزفرشاد بهمن: دانشگاه علوم پزشکی اهواز و واحدهای تابعه آن را میتوان یکی از بزرگترین نهادهای دولتی در سطح استان خوزستان دانست. دانشگاهی که متولی حوزه بهداشت و درمان ۲۲ شهرستان در استان بوده و حجم وسیعی از منابع را به خود اختصاص داده است.

 

با توجه به حجم بالای منابع مالی، تجهیزاتی و نیروی انسانی در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اهواز لازم است بویژه با توجه به انتشار برخی اخبار نگران کننده از عدم عملکرد صحیح و عادلانه در حوزه مدیریتی این دانشگاه وضعیت آن بصورت مرتب از سوی نهادهای نظارتی استان، سازمان بازرسی و وزارت بهداشت مورد رصد و پیگیری قرار گیرد.

 

نحوه انجام استخدامی های خاص در این دانشگاه از جذب نیروهای غیربومی گرفته تا استخدام و تبدیل وضعیت برخی نیروهای اداری و منشی با وجود کمبود شدید نیروی انسانی در بخش درمان و بیمارستانها که مورد اعتراض مدافعان سلامت درگیر با اپیدمی دو ساله کرونا نیز قرار گرفت از موضوعاتی است که لزوم  ورود و شفاف سازی دارد.

 

پرداختی ها و نحوه تقسیم منابع مالی در دانشگاه علوم پزشکی اهواز از دیگر موضوعات شبهه دار و سوال برانگیز است. در حالیکه پرسنل این دانشگاه چندین ماه مطالبات عقب مانده کارانه و اضافه کار دارند اما این دانشگاه اقدام به پرداخت خارج از عرف مبالغ متعددی تحت عنوان علی الحساب کارانه به برخی افراد از جمله یک مدیر وزارتی نموده است که در تهران ساکن است و عملکرد خاصی در این دانشگاه نداشته است.

 

پرداخت غیرقانونی آیتم های حقوقی به برخی افراد نزدیک به رئیس دانشگاه از جمله مسئول خوابگاه این دانشگاه در تهران و پرداخت های نجومی در دفتر محمدحسین سرمست رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز، انعقاد قراردادهای غیرشفاف از جمله قرارداد واگذاری تجهیزات تصویربرداری بیمارستان ها به یک شرکت غیربومی و جابجایی منابع مالی از ردیف های اختصاصی به محل های نامشخص از جمله جابجایی پول خرید دارو و اقلام پزشکی‌ از دیگر مواردی است که میبایست از طریق نهادهای نظارتی مورد ارزیابی قرار گیرد‌.

 

علاوه بر اینها ترک فعل و تعارض منافع برخی مدیران این دانشگاه همچون اشتغال و فعالیت رییس دانشگاه و تعدادی از معاونین در بیمارستانهای خصوصی اهواز که منجر به تضعیف و کاهش توجه به امکانات بخش دولتی شده است نیز برخلاف دستورالعمل ها و منشور انتصاب مدیران در وزارت بهداشت است.

 

رشد قارچ گونه کلینیک های زیرزمینی و غیرمجاز زیبایی در اهواز و سایر شهرستانها نیز از مسائلی است که دانشگاه علوم پزشکی اهواز میبایست به مدیریت و اصلاح آن اقدام کند اما این دانشگاه در این زمینه و بویژه در حادثه جان باختن دختر جوان اهوازی در مطب عضو هیات علمی این دانشگاه عملکرد خوبی در راستای تعطیلی این مراکز و برخورد با خاطیان انجام نداد‌ه است.

 

علاوه بر نکات پیشگفت دسترسی نامناسب مردم در نقاط مختلف استان به خدمات پزشکی که منجر به مراجعه اجباری آنها به مرکز استان میگردد، نبود تجهیزات و امکانات تشخیصی و درمانی در شهرستان ها، از شتاب افتادن سیر تکمیل و احداث پروژه های عمرانی و همچنین معایب در حوزه دانشجویی و آموزشی که شرح آنها در این مطلب نمیگجدد نیز از نقاط منفی عملکرد تیم‌مدیریتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز است که میبایست برای جلوگیری از اتلاف منابع، سرمایه انسانی و خسارت به سلامت مردم به آنها رسیدگی نمود.

 

نویسنده: فرشاد بهمن

https://hoorkhabar.ir/708430کپی شد!
52
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.