بیانیه بسیج دانشجویی خوزستان در پی تصادف جاده‌ای مسیر شوشتر

هورنیوزدر متن بیانیه بسیج دانشجویی خوزستان خطاب به رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم آمده:

همانگونه که مطلع هستید معضلات حمل و نقل جاده‌ای در استان خوزستان یکی از مهمترین مسائل این استان محروم بوده و هست به نحوی که هزینه هرگونه کم کاری از سوی مسئولین مربوطه همواره به قیمت جان مردم و عزادار شدن خانواده‌های آن بوده است.

 

با نزدیک شدن اربعین حسینی و افزایش تردد‌های جاده‌ای، شناسایی نقاط حادثه خیز و ایمن سازی آن‌ها اهمیت بسیار بیشتری پیدا کرده است.

 

صبح روز سه شنبه بود که فاجعه تلخ و ناگوار برخورد ناگهانی یک کامیون و یک دستگاه مینی بوس در جاده شوشتر – دزفول با ۱۶ نفر کشته باعث عزادار شدن مردم غیور و شهیدپرور استان خوزستان شد.

 

علی رغم اعلام عزای عمومی دو روزه در استان و حضور سریع برخی مسئولین من جمله فرمانداری شوشتر، اعضای شورای تامین، مسئولین شهری و … و ابراز همدردی با مردم و همچنین دستور رسیدگی سریع به این مسئله از سوی مسئولین قضائی متاسفانه متهمین اصلی این مسئله که موظف به پیشگیری از آن بودند و بی کفایتی و اهمال کاری آن‌ها منجر به وقوع این فاجعه انسانی شد هیچگونه پاسخی نسبت به علت عدم پیشگیری از این موضوع نداده اند.

 

در همین راستا و با توجه به منویات حضرت آقا در رابطه با اهمیت مطالبه گری از مسئولین، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان خوزستان با ورود کارشناسی شده و دقیق به این مسئله به نتایجی رسیده است که اهمال کاری برخی مسئولین ذی ربط را به اثبات برساند.

 

۱ – طبق بررسی‌های انجام شده راننده مینی بوس فاقد گواهی نامه بوده است و این جای سوال دارد که چگونه و به چه اجازه‌ای فردی که فاقد صلاحیت رانندگی است باید راننده یک مینی بوس، آن هم در جاده بین شهری بشود و دقیقا مسئول نظارت بر مجوز رانندگان چه فردی بوده است؟ چرا تا الان مسئولین راه و شهرسازی به این موضوع اشاره نکرده اند و پنهان کاری کرده اند.

 

۲ – دقیقا بعد از وقوع حادثه طبق گزارش شواهد عینی حاضر در محل، تعدادی از کارگران به سرعت شروع به خط کشی بین جاده‌ای و همچینی نصب چراغ بین جاده‌ای و ایجاد روشنایی در محل وقوع سانحه کرده اند و حتی علائم راهنمایی هم در نواحی اطراف حادثه جدیدا نصب شده و این واقعا وقاحت مسئولین مربوطه را نشان میدهد که برای رسانه‌ای نشدن بی کفایتی خود و استاندارد نشان دادن جاده دستور به انجام چنین کار قبیحی را می‌دهند. گویا بخشی از جاده که حادثه در آن رخ داده بود فاقد هرگونه روشنایی و خط کشی و حتی علامت راهنمایی بوده، ولی بلافاصله پس از وقوع حادثه شاهد رسیدگی مسئولین به جاده بوده ایم و این جای سوال دارد که این آقایان قبل از وقوع حادثه کجا بوده اند که الان بدنبال نوشدارو بعد از مرگ سهراب افتاده اند.

 

۳- در آذر سال ۹۲ نیز شاهد حادثه‌ای مشابه برای برخی از دانشجویان در جاده شوشتر – گتوند – دزفول بوده ایم و در آن حادثه نیز ۱۲ نفر فوت کردند. بر اساس لیست متوفیان حادثه اخیر نیز از ۱۶ نفر متوفی، ۴ نفر کودک کار، ۶ مادر با میانگین ۴ فرزند و ۲ مرد که هر کدام پدر ۲ فرزند بوده داشته ایم. هزینه اهمالکاری و عدم رسیدگی مسئولین به وضعیت جاده‌های استان علی الخصوص نواحی شوشتر، دزفول و گتوند از سال ۹۲ را مردم به جان باید بخرند. این توقع از مسئولین ذی ربط دولت قبل وجود دارد که گزارشی از عملکرد خود طی این چند ساله از رسیدگی به وضعیت اسفناک جاده‌های بین شهری استان به مردم داغدار استان ارائه دهند.

 

۴- متاسفانه ما شاهد وضعیت بسیار نگران کننده‌ای در حوزه اتوبوسرانی در استان هستیم. هیچگونه مدیریتی در استان وجود ندارد و هیچگونه نظارتی به پایانه‌های اتوبوسرانی وجود ندارد. دیده شده که قیمت‌های چند برابر گرفته میشود، ولی چون مدیر مربوطه جزو شورای نظارت هم بوده دخل و تصرف صورت میگیرد و تخلفات بصورت دلبخواهی در هر پایانه بعلت عدم وجود نظارت صورت میگیرد و مواردی داشته ایم که به مسئولین بالاتر گزارش داده شده، ولی هیچگونه پاسخ و پیگیری انجام نشده بود و این احتمال وجود یک مافیا برای منفعت مالی را افزایش میدهد.

 

۵- با نزدیک شدن ایام اربعین حسینی و همزمانی آن با حوادث اخیر این نگرانی بوجود می‌آید که با توجه به وضعیت ایمنی راه و جاده‌های استان آیا بستر مناسبی برای حجم عظیم و میلیونی زواری که از طریق پایانه‌های مرزی این استان قصد سفر به عراق را دارند ایجاد شده است؟ همانطور که میدانید سهم بخش جاده‌ای در جابه‌جایی زوار اربعین بیش از ۹۰ درصد است و اصلی‌ترین استانی که در آن سفر به عراق میشود استان خوزستان است. در استان چه تعداد نقطه حادثه خیز جاده‌ای دارد و برای ایجاد امنیت برای زوار چه تعداد از آن‌ها اصلاح شده است؟ خوشبختانه بودجه قابل تاملی برای بهسازی جاده‌های منتهی به پایانه‌های مرزی تخصیص داده شده، ولی متاسفانه طبق اخباری واصله سهم خوزستان از این بودجه بسیار کمتر از بقیه استان‌های مجاور می‌باشد. ایجاد شفافیت مالی در حوزه تخصیص بودجه‌های راه و شهرسازی استان میتواند اقدام بزرگی برای کاهش فساد و تخلفات مالی باشد.

 

۶- وضع بد و بسیار نامناسب اتوبوسرانی در آن سوی مرز یعنی کشور عراق یکی از نگرانی‌های موجود است. عدم وجود نظم در نوبت دهی و جایگاه اتوبوس‌های عراقی، عدم وجود نظارت بر کرایه اتوبوس و ماشین و رفتار راننده‌ها با زوار از معضلاتی است که با مذاکره جنابعالی و مسئولین دیپلماتیک دولت فعلی با کشور عراق میتوان برطرف کرد.

 

امیدواریم با بررسی دقیق مسئولین وزارت راه و شهرسازی و همچنین ورود دستگاه قضا و برخورد سخت و قاطعانه با ترک فعل مسئولین، دیگر شاهد فوت شدن مادران سرزمینمان و یتیم شدن فزرندانشان به علت اهمال کاری برخی مسئولین دولتی و دستگاه‌های نظارتی نباشیم و انشالله که با ورود جدی جنابعالی برای رسیدگی به این معضلات و نظارت دقیق بر عملکرد مدیران راه و شهرسازی استان و برخورد با متخلفین شاهد ایجاد تغییرات مثبتی در وضعیت فعلی استان باشیم.

https://hoorkhabar.ir/708218کپی شد!
85
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.