مهر تایید مجلس بر احراز تخلفات گسترده در متروپل

هورنیوز – سی و نهمین نشست مجلس شورای اسلامی طی سال جاری صبح امروز (سه شنبه ۲۵ مردادماه) به ریاست دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی راس ساعت ۸ و ۲۰دقیقه و با حضور۲۲۴ نفر از نمایندگان آغاز شد و بر اساس دستور کار اعلام شده توسط حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس، سوال مهدی عسکری نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس و تعدادی دیگر از نمایندگان از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص سئوالات و ابهاماتی درباره واکسیناسیون اجباری، عوارض مربوطه، و روند مدیریت مقابله با بیماری کرونا؛ باتوجه به هشدار رهبر حکیم انقلاب در اسفند ۹۸ مبنی بر احتمال حمله بیولوژیک در نامه به ستادکل نیروهای مسلح اولین دستور کار نشست امروز نمایندگان در صحن علنی بود.

 

رد پای اعضای کمیته علمی کرونا در شرکت‌های تولید کننده و واردکننده واکسن مشخص شود

عسگری نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس در جریان بررسی سوال خود از وزیر بهداشت و درمان ضمن در خواست از وزیر برای ارائه گزارش از تعارض منافع کمیته علمی کرونا، گفت: باید مشخص شود که اعضای کمیته علمی کرونا در کدام یک از شرکت های تولیدکننده یا واردکننده واکسن یا تجهیزات پزشکی مرتبط با کرونا رد پا داشتند.

 

وی با بیان اینکه یکی از فرضیه ها این است که کرونا بسترساز کنترل ملت ها و دولت ها و هضم آن ها در نظام چپاول بین المللی و ایجاد یک قرنطینه دائمی و سراسری در حصار قدرت های زورگو و سلطه گر است، افزود: آیا این موضوعات در تحلیل کمیته علمی و ستاد مقابله با کرونا لحاظ شده است یا خیر.

 

واکسن موثرین ترین راه برای مصون ماندن در برابر کرونا است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به سوال طرح شده ضمن موثر دانستن واکسیناسیون برای کنترل همه‌گیری بیماری کرونا و مصون کردن افراد در برابر آن، گفت: ما باید روزهای دلهره‌آور و سختی که روح و جسممان را آزرده کرده بود را به یاد بیاوریم، روزهایی که بیش از ۷۰۰ جانباخته داشتیم و شاهد اعمال قرنطینه‌های خانگی، وضع اسفناک بیمارستان‌ها، صف‌های طولانی چند روزه برای بستری، خستگی و فشار روانی پرسنل، محدودیت در ارائه خدمات به مردم در مشاغل خدماتی، کمبود واکسن کرونا، صف‌های طولانی چند صد متری تزریق واکسن، محدودیت‌های تردد شبانه، تعطیلی رفت و آمدهای خانوادگی، ممنوعیت مسافرت‌های بین شهری، تعطیلی برخی از کسب و کارها مانند مشاغل گردشگری و تعطیلی‌های مکرر بازار و وضعیت نابسامانی که در شروع کار دولت داشتیم، بودیم.

 

اقناع مجلس از عملکرد وزارت بهداشت در موضوع واکسیناسیون

پس از ارائه توضیحات وزیر بهداشت و درمان در پاسخ به سوال نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی و عدم اقناع وی، پاسخ‌های بهرام عین اللهی به رای گذاشته شد که رای موافق ۱۵۵ نفر از نمایندگان باعث شد تا این عضو کابینه دولت سیزدهم از نمایندگان مردم در خانه ملت کارت زرد دریافت نکند.

 

مقابله با حوادث بیولوژیک نیازمند ساز وکار قانونی است

فاطمه محمدبیگی در تذکر شفاهی با استناد به موادی از آئین نامه داخلی مجلس برلزوم بهبود روش‌های نظارتی در حوزه سلامت خصوصا در زمینه حملات سایبری و تدوین قوانین برای مقابله با حوادث زیستی و بیولوژیک، گفت: اگر فقط حوزه سلامت را مسئول مقابله با حوادث بیولوژیک بدانیم خطای بزرگی است.

 

طب سنتی در مرکز توجهات وزارت بهداشت قرار بگیرد

محمدتقی نقدعلی نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی در اخطاری با استناد به قانون اساسی بر ترویج و کشت گیاهان دارویی تحت نظارت وزارت جهاد کشاورزی و نهادینه کردن طب سنتی ایرانی، گفت: وزارت بهداشت موظف است تعامل منطقی در باب روش های درمانی و طب سنتی و اسلامی برقرار کند و اصلاح سبک زندگی در عرصه تغذیه را در محور کار خود قرار دهد.

 

مجلس قدردان زحمات مدافعان عرصه سلامت است

رئیس مجلس شورای اسلامی پس از پایان یافتن رای گیری پاسخ وزیر بهداشت و درمان به سوال تعدادی از نمایندگان ضمن قدردانی از زحمات کادر درمان و مدافعان سلامت و کسانی که در دوران کرونا و ایجاد شرایط برای واکسیناسیون ۸۰درصد از مردم طی دوره ۸۰ روزه تشکر کرد.

 

دکتر قالیباف با اشاره به رأی مجلس به سوال مطرح شده، گفت: مجلس با رأی خود نشان داد نسبت به موضوع واکسیناسیون و عملکرد دولت و عزیزان مدافعان عرصه سلامت همیشه قدردان بوده و هست و وظیفه دارد در مسیر حل مشکلات آنها تلاش کند.

 

تخلفات اداری و نظامی برخی افراد در حادثه متروپل محرز است

دستور کار دوم نشست امروز نمایندگان در خانه ملت ارائه و بررسی گزارش کمیسیون عمران در خصوص فروریزش ساختمان متروپل بود که عبدالجلال ایری سخنگوی کمیسیون این گزارش را قرائت کرد. در این گزارش ضمن تاکید بر محرز بودن تخلفات اداری و نظامی برخی افراد در این حادثه برای اعضای کمیسیون متبوع خود خواسته شده تا با قید فوریت برای متخلفات پروند تشکیل شود.

 

بر اساس ارائه گزارش کمیسیون عمران مجلس در خصوص ساختمان متروپل موارد بسیار زیادی از نقض قوانین اعلام شده و در آن به لزوم اتخاذ تدابیر خاص در قوه قضائیه برای رسیدگی و اقدامات فوری پیشگیرانه در مورد تخلفات در عرصه ساخت و ساز تاکید شده است.

 

سامانه شناسایی سازه‌های ناپایدار ایجاد شده است

وزیر کشور در مورد گزارش کمیسیون عمران پیرامون فرو ریزش ساختمان متروپل آبادان ضمن قدردانی از مجلس برای پرداختن به این موضوع مهم، گفت: افراد خاطی و مجرم در حادثه متروپل باید به طور جدی مورد پیگرد قانونی قرار گیرند، همچنین از ایجاد سامانه‌ای توسط این وزارتخانه برای شناسایی سازه‌های ناپایدار در کشور خبر داد.

 

وحیدی ادامه داد: از جمله کارهای جاری دراین وزارتخانه شناسایی سازه های ناپایدار برای ایجاد چارچوب قانونی است چرا که وظیفه شهرداری‌ها است تا بعد از دریافت گزارش از این سازه‌ها به مالکان تذکر دهند و اگر در مهلت تعیین شده موارد اصلاح نشد آنها را به قوه قضائیه گزارش دهند.

 

تاکید نمایندگان بر برخورد با خاطیان حادثه متروپل آبادان

جلیل مختار، سید محمد مولوی و سیدمجتبی محفوظی نمایندگان مردم آبادان در مجلس و همچنین محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک و کمیجان و خنداب، علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان، حسن محمدیاری نماینده مردم طوالش، رضوانشهر و ماسال و علی بابائی کارنامی نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارش کمیسیون عمران مجلس درباره حادثه فروریزش متروپل بر لزوم معرفی بانیان این حادثه و برخورد جدی با آنها تاکید کردند و بخشی از دلایل وقوع اینگونه حوادث را وجود مدیران تحمیل شده ضعیف و نالایق دانستند.

 

توجهی به دستور توقف پروژه متروپل نشد

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی نیز پس از قرائت گزارش کمیسیون عمران مجلس درباره حادثه فروریزش متروپل، گفت: بارها دستور توقف پروژه متروپل به طور خاص در سال ۹۶ و ۹۸ صادر شده بود اما توجهی به آن نشد.

 

وی در این نشست ادامه داد: پرونده قضایی این پروژه با پیگیری و رونوشت‌هایی که از دادستان شهرستان روی آن وجود دارد از سال ۹۵ موجود است و بعد از حادثه گروه کارشناسی به دستور قاضی تشکیل شد و کارگروه ۷ نفره‌ مسئولیت وقوع حادثه را تا ۷۵ درصد متوجه سازنده تشخیص داد.

 

قانون نظام مهندسی اصلاح شود

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان بررسی گزارش قرائت شده کمیسیون عمران مجلس درباره حادثه فروریزش متروپل و در بخشی از صحبت‌های خود حل مشکلات ساخت و ساز در کشور منوط به رفع مشکل درآمد پایدار شهرداری‌ها به صورت ریشه‌ای دانست و گفت: اگرچه مجلس یازدهم اخیراً در حوزه درآمد پایدار شهرداری‌ها یک مصوبه داشته است اما این مشکل درآمد پایدار شهرداری‌ها حل نمی‌کند و تا این مشکل به صورت ریشه‌ای حل نشود، مشکلاتی مانند ساخت و ساز و حوزه نظارت‌های مهندسی و صدور پروانه‌ها بر قوت خود باقی است.

 

وی همچنین قانون نظام مهندسی را دارای اشکلات جدی دانست و خواستار این شد تا کمیسیون عمران ضمن بررسی آن را اصلاح کند زیرا بر اساس آن می‌توان هم نظارت‌ها را دقیق کرد و هم ریشه‌هایی که سبب بروز این اتفاقات می‌شود را کشف و حل و فصل نمود.

 

گزارش تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه اصفهان به قوه قضائیه ارجاع داده شد

در ادامه نشست امروز مجلس شورای اسلامی نمایندگان موافقت کردند تا گزارش تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه اصفهان به قوه قضائیه ارجاع داده شود. زیرا بر اساس این گزارش که در صحن طرح شد ۹۰ عنوان تخلف، انحراف و تحمیل خسارت و توزیع رانت بالغ بر صدها هزار میلیارد ریال و همچنین ضعف های ساختاری و نواقص قانونی مورد رسیدگی قرار گرفته و پیشنهادهایی برای اصلاح ساختار و قوانین و مقررات موجود برای رفع مشکلات در شرکت فولاد مبارکه ارائه شده است.

 

ناطقان میان دستور

در میانه نشست علنی مجلس، طبق روال و بر اساس آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نوبت به ۵ نفر از نمایندگان رسید تا نطق میان دستور خود را قرائت کنند که به شرح زیر انجام شد:

 

محمد سبزی نماینده مردم ساوه و زرندیه: بعد از ۴۳ سال مدل حکمرانی بومی نداریم.

 

سمیه محمودی نماینده مردم شهرضا و دهاقان: آقای رئیسی؛ زخم های باقیمانده برتن مردم پس از جراحی اقتصادی قابل چشم پوشی نیست.

 

سارا فلاحی نماینده مردم ایلام، ایوان، چرداول، مهران ، ملکشاهی و سیروان: ۱۲۰ هزار نفر از جمعیت ۵۸۰ هزار نفری ایلام، تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار دارند.

 

هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور و فیروزه: چرا مصوبه مجلس برای افزایش حقوق بازنشستگان و رتبه بندی معلمان اجرایی نمی‌شود.

 

محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو: تاخیر و تعلل برای تامین اقلام مورد نیاز اقشار مختلف جایز نیست.

 

در ادامه نشست امروز نمایندگان موافقت کردند تا احمد امیرآبادی فراهانی به عنوان عضو ناظر مجلس در مجمع عمومی صندوق تامین خسارت بدنی، سیدکاظم موسوی به عنوان عضو ناظر مجلس در شورای مرکزی زکات، احمد نادری به عنوان عضو ناظر مجلس در شورای سنجش و پذیرش دانشجو، سیدمحمد پاک مهر به عنوان عضو ناظر مجلس در شورای عالی نظام پرستاری، حسین جلالی به عنوان عضو ناظر مجلس در هیات امنای کتابخانه های عمومی کشور، مجید نصیرائی به عنوان عضو ناظر مجلس در شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری، غلامرضا منتظری به عنوان عضو ناظر مجلس در هیات نظارت بر مطبوعات ، فتح الله توسلی عضو ناظر مجلس در هیأت نظارت بر چاپ و تحویل اوراق بهادار، امانقلیچ شادمهر عضو ناظر مجلس در شورای سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظارت مرکزی مدارس و مراکز آموزشی و پژوهشی غیردولتی، محمد صفایی عضو ناظر مجلس در کارگروه نظارت بر حسن اجرای ماده ۳۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده، امیرقلی جعفری بروجنی عضو ناظر مجلس در مجمع شورای عالی آب، ابراهیم عزیزی نماینده مردم شیراز به عنوان عضو ناظر مجلس در هیات امنای موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی انتخاب شدند.

 

اجساد کوهنوردان دماوند به خانواده‌های داغدار تحویل داده شود

عبدالرضا مصری که ریاست ادامه نشست امروز را برعهده داشت ضمن تسلیت درگذشت تعدادی از کوهنوردان در مسیر پیمایش کوه دماوند، گفت: متاسفانه هیچ دستگاهی در تحویل اجساد این عزیزان علیرغم گذشت چند روز به خانواده هایشان اقدام نکرده است لذا این خانواده ها علاوه بر داشتن داغ عزیزان از دست رفته خود منتظر هستند تا دستگاه های مسئول اجساد عزیزانشان را به آن ها تحویل دهد. در کوه ماندن و صدمه دیدن این کوهنوردان به لحاظ ذهنی و عاطفی بسیار ناراحت کننده است و ضروری است که به صورت اورژانسی تحویل اجساد به خانواده انجام شود.

 

تذکرات شفاهی نمایندگان

نمایندگان در بخش پایانی نشست علنی در قالب تذکر شفاهی نکاتی را به مسئولین اجرایی متذکر شدند:

 

صباغیان: مجلس از جزئیات مذاکرات اطلاعی ندارد.

 

غضنفرآبادی: مردم از مصوبه ایجاد استان کرمان جنوبی گلایه دارند/تاکید نمایندگان بر ایجاد ۳۰ استان یا هیچ.

 

نقدعلی: وزیر نیرو سوء مدیریت‌ها در حوزه آب استان اصفهان را خاتمه دهد.

 

زنجانی حسنلوئی: دریاچه ارومیه آخرین نفس های خود را می کشد.

 

گیلانی: مدیران استان خوزستان نسبت به ایمن سازی رودخانه کارون اقدام کنند.

 

مرادیان کوچکسرائی: لزوم صدور دستور رئیس جمهور برای پیگیری مطالبات فرهنگیان اعزام به خارج.

 

امینی: آقای رئیس جمهور در انتخاب مدیران به اصل شایسته سالاری، تعهد و تخصص توجه کنید.

 

مقتدایی: اگر امروز به مشکلات صنایع دامی ورود نشود چند ماه دیگر دچار مشکلات جدی می شویم.

 

رضوانی: اگر مردم از مذاکرات مطلع باشند بهتر همکاری می‌کنند.

 

فرزانه: آموزش و پروش از صدور دستورالعمل های هزینه ای اجتناب کند.

 

فاضلی: بازماندگی از تحصیل در انتظار ۲۰ درصد از دانش آموزان سیستان و بلوچستان است.

 

حدادی: کمبود پزشک متخصص در شهرستان نظرآباد و ساوجبلاغ جدی است.

 

پایان نشست

عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم کرمانشاه زنگ پایان نشست علنی امروز (سه‌شنبه ۲۵ مردادماه) مجلس شورای اسلامی را راس ساعت ۱۲ و ۲۸ دقیقه به صدا درآورد و با اعلام وی نشست بعدی مجلس روز چهارشنبه ۲۶ مرداد ماه رأس ساعت ۷:۴۵ خواهد بود.

https://hoorkhabar.ir/707773کپی شد!
80
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.