مدیریت مصرف انرژی با ایجاد تنوع در سبد سوخت و استفاده از پالایشگاه‌های فراسرزمینی

هورنیوز – سید هاشم اورعی امروز در نشستی خبری با اشاره به اینکه انرژی در دنیا به ویژه در کشورهایی مانند ایران، نقش به سزایی دارد، افزود: بخش مهمی از اقتصاد ایران وابسته به انرژی است و انرژی با اقتصاد به شدت درآمیخته است.

 

وی ادامه داد: اگر به مسائل مربوط به انرژی توجه نشود، این مسائل به سمت مسائل اجتماعی کشیده خواهد شد.

 

اورعی با بیان اینکه سیستم انرژی ایران ۲ ویژگی مشخص شامل آشفتگی و ناپایداری دارد، گفت: بنزین تنها یکی از حامل‌های انرژی است و باید به سایر حامل‌ها نیز توجه داشته باشیم.

 

افزایش ۷ درصدی مصرف بنزین به صورت سالانه

رییس اتحادیه انجمن‌های انرژی ایران با اشاره به وضعیت مصرف بنزین در کشور، گفت: بر اساس آمار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی میانگین مصرف بنزین ایران در سال جاری ۱۰۰ میلیون لیتر است و در ۷ سال گذشته شاهد این بودیم که هر سال بین ۵ تا ۷ درصد افزایش مصرف بنزین به ثبت رسیده است.

 

استاد برق دانشگاه صنعتی شریف افزایش مصرف بنزین را به ۲ دلیل افزایش تعداد خودرو و فرسودگی خودرو عنوان کرد و ادامه داد: خودروسازان هر سال بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون خودرو به حمل و نقل یاران اضافه می‌شود و خودروهای فرسوده اسقاط نمی‌شوند.

 

خودروهای ایرانی دو برابر خودروها در اروپا بنزین مصرف می‌کنند

وی با بیان اینکه میانگین میزان مصرف بنزین در خودروهای کشور برای پیمایش ۱۰۰ کیلومتر ۸.۹ لیتر است، گفت: با توجه به تکنولوژی امروز این رقم در اروپا حدود ۴ لیتر است.

 

اورعی تاکید کرد: اکتان بنزین تولیدی ایران بین ۸۹ تا ۹۲ است بنابراین با توجه به این موضوع مصرف بیشتر، به آلایندگی بالاتر منجر خواهد شد.

 

رییس اتحادیه انجمن‌های انرژی ایران با بیان اینکه متوسط تولید فعلی بنزین در کشور ۹۳ میلیون لیتر است، بیان کرد: در سال ۹۹ متوسط مصرف بنزین ۷۶ میلیون لیتر بوده و ظرفیت صادرات ۲۷ میلیون لیتر بنزین در کشور وجود داشت. ظرفیت تولید بین سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ حدود ۱۰۳ میلیون لیتر در روز بوده است.

 

این استاد دانشگاه گفت: برای جبران کسری بنزین یکی از اقدامات استفاده از ذخایر استراتژیک است که این میزان ۴ میلیارد لیتر است.

 

اورعی با بیان اینکه عدم سرمایه‌گذاری در صنعت پالایش ظرفیت تولید به‌تدریج کم می‌شود، گفت: افزایش ظرفیت پالایشگاه آبادان تا سال آینده به نتیجه خواهد رسید.

 

وی با تاکید بر اینکه پتروپالایشگاه‌هایی که جدیداً تفاهم‌نامه آن به امضا رسید، افزود: این طرح‌ها تا ۵ سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

 

رییس اتحادیه انجمن‌های انرژی ایران با اشاره به اینکه قیمت بنزین در ایران بسیار پایین است، ادامه داد: تمام تمرکز در انرژی در کشور در طرف عرضه است.

 

به گفته اورعی، در ایران کاری برای افزایش بهره‌وری انرژی صورت نگرفته و تنها بر عرضه متمرکز هستیم.

 

برق ۲۱ درصد از انرژی مصرفی دنیا را تشکیل می‌دهد

وی با اشاره به اینکه در گذار انرژی قرار داریم، گفت: اولین اولویت در این راه کربن‌زدایی و توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر است. همچنین افزایش عمق نفوذ برق نیز در اولویت قرار دارد و سهم برق از انرژی دنیا به طور دایمی افزایشی خواهد بود.

 

رییس اتحادیه انجمن‌های انرژی ایران ادامه داد: اکنون برق ۲۱ درصد از انرژی دنیا را تشکیل می‌دهد که تا سال ۲۰۵۰ به ۴۹ درصد افزایش پیدا می‌کند. ویژگی دیگر افزایش بهره‌وری انرژی است.

 

اورعی با تاکید بر اینکه تعریف ما از مدیریت مصرف انرژی غلط است، ادامه داد: مدیریت مصرف باید با ادامه روند کار و کاهش مصرف انرژی محقق شود. باید با استفاده از تکنولوژی روز و بدون کاهش تولید ناخالص داخلی، بتوانیم انرژی کمتری مصرف کنیم. ارزش انرژی در کشور فدای بهینه‌سازی شده است.

 

استفاده از سی‌ان‌جی، مصرف بنزین را ۱۵ میلیون لیتر کاهش می‌دهد

وی ادامه داد: تا زمانی که قیمت انرژی تا این حد پایین باشد، صحبت از بهره‌وری بی‌معنا است، زیرا قیمت ارزش را تعیین می‌کند و این باعث می‌شود انرژی در ایران هدر رود.

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه واردات حامل‌های انرژی راهکار کوتاه‌مدت است، گفت: یکی از راه‌ها که می‌تواند به عنوان یک راهکار میانی کمک کند، تنوع در سبد سوخت و توجه به سی‌ان‌جی است که بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون لیتر مصرف بنزین را کاهش دهد و در گازوییل نیز تا ۱۰ درصد تقاضا را کاهش دهد.

 

رییس اتحادیه انجمن‌های انرژی ایران گفت: تولید گاز کشور در روز ۸۴۰ میلیون مترمکعب است.

 

وی راهکار میانی دیگر را استفاده از پالایشگاه‌های فراسرزمینی عنوان کرد و افزود: با این کار بخشی از تقاضا پاسخ داده می‌شود.

 

خودروسازان حاضر نیستند از تکنولوژی روز استفاده کنند

اورعی، توجه به افزایش کیفیت خودرو را یکی از مهم‌ترین اقدامات در کاهش مصرف انرژی دانست و ادامه داد: خودروسازان باید ۳۰ درصد از تولیدات خود را به‌صورت دوگانه‌سوز عرضه کنند، اما در عمل این کار انجام نشده است. خودروسازان حاضر نیستند در تولید خودرو از تکنولوژی روز استفاده کنند؛ زیرا متکی به رانت و نفوذ سیاسی هستند.

 

رییس اتحادیه انجمن‌های انرژی ایران تاکید کرد: یکی از مشکلات اساسی در انرژی کشور بحث سرمایه‌گذاری است. سرمایه‌گذاری‌های بزرگ از طرق شرکت‌های بزرگ نفتی دنیا و موسسات بزرگ مالی دنیا انجام می‌شود.

 

استاد دانشگاه شریف گفت: باید برای مدیریت مصرف انرژی باید به‌سرعت فرهنگ‌سازی گسترده انجام شود.

https://hoorkhabar.ir/707776کپی شد!
79