تحقیق و تفحص از سازمان برنامه و بودجه کلید خورد/ اختلاف فاحش صفر تا ۱۳۰ درصدی تخصیص منابع در مناطق کشور!

هورنیوز – بهروز محبی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی از تصویب تحقیق و تفحص از سازمان برنامه و بودجه در جلسه اخیر این کمیسیون خبر داد.

 

وی درباره محورهای تفحص از سازمان برنامه و بودجه گفت: نحوه توزیع و تخصیص اعتبارات مربوط به سهم سه درصد مناطق محروم و نفت‌خیز، کرونا و هزینه‌کرد اعتبارات تخصیص یافته به استان خوزستان و همچنین به طور کلی تخصیص منابع از سوی این سازمان از جمله محورهای این تفحص است.

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه بازه زمانی این تفحص مربوط به چند سال اخیر است، ادامه داد: نمایندگان نسبت به نحوه تخصیص منابع از سوی سازمان برنامه و بودجه گله‌مند هستند؛ وقتی که درصد تخصیص‌ها دست این سازمان است گاهن ممکن اعمال نفوذ و قدرت و لابیگری‌هایی صورت بگیرد که درصد تخصیص را برای برخی از مناطق ناعادلانه بالا ببرد.

 

محبی گفت: در نتیجه، جمعی از نمایندگان تقاضای تحقیق و تفحص دارند تا ببینند که این سازمان بر چه اصولی حرکت می‌کند و نحوه تخصیص منابع در سال‌های گذشته در کشور به چه صورت بوده است.

 

نماینده سبزوار تصریح کرد: برخی از استان‌ها با اعتباراتی که به آنها تخصیص یافته، توانسته‌اند امکانات بهتری جذب کنند اما در مقابل برخی از استان‌ها شرایط خوبی از لحاظ امکانات ندارند که لازم است در این تفحص این اقدامات ناعادلانه رصد شود تا ما بتوانیم مسئله تخصیص اعتبارات از سوی سازمان برنامه و بودجه را حل کنیم تا یک نگاه عادلانه در این مسیر ایجاد شود.

 

وی خاطرنشان کرد: زمانی که ما با کسری بودجه مواجهیم، دولت در هنگام تخصیص بودجه بر اساس اولویت‌هایی که در سازمان برنامه و بودجه تعریف می‌شود عمل می‌کند که در سال‌های اخیر شاهدیم که در برخی از مناطق ۱۰۰ تا ۱۳۰ درصد منابع تخصیص یافته و متاسفانه در برخی از مناطق صفر درصد اختصاص یافته که سازمان برنامه و بودجه معتقد است که این تخصیص‌ها عالمانه انجام شده که باید در روند تفحص همه اینها مشخص شود.

 

نماینده سبزوار گفت: همچنین باید در روند تفحص مشخص شود چه مناطقی بیشتری جذب منابع را داشته و چرا این اتفاق افتاده است؟

https://hoorkhabar.ir/707631کپی شد!
52
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.