هشدار طغیان رودخانه‌ها در این ۷ استان

هورنیوز – صادق ضیائیان مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی درباره آخرین وضعیت جوی کشور اظهار داشت: روز آینده در سواحل خزر، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی، برخی مناطق شمال‌غرب، دامنه‌های زاگرس شمالی، مرکزی و جنوبی و ارتفاعات و دامنه‌های البرز مرکزی و شرقی رگبار موقت باران، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید داریم و این شرایط در خراسان‌شمالی،‌ جنوب اصفهان و غرب کشور نیز پیش‌بینی می‌شود.

 

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی ادامه داد:‌ روز آینده شدت بارش‌ها در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری،‌ غرب و جنوب اصفهان، شمال آذربایجان شرقی و اردبیل خواهد بود.

 

وی گفت: روز یک‌شنبه ۱۶ مرداد در گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی و روز دوشنبه ۱۷ مرداد در گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، شمال اردبیل و شمال آذربایجان شرقی،‌ بارش باران و رعدوبرق، وزش باد شدید و در مناطق مستعد تگرگ پیش‌بینی می‌شود، در این راستا ‌احتمال جاری شدن روان‌آب و آب‌گرفتگی معابر، سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی، صاعقه، خسارت در اثر باد شدید لحظه‌ای، ‌کاهش شعاع دید و اختلال در ناوگان حمل و نقلو خسارت به صنعت کشاورزی وجود دارد.

 

ضیائیان افزود: توصیه می‌شود اجتناب از تردد و اسکان در حاشیه و بستر رودخانه‌های فصلی، عدم تردد عشایر کوچ‌رو و دام‌ها در ارتفاعات، تسریع در برداشت مزارع برنج، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، عدم پارک خودروها در کنار درختان فرسوده، عدم پرواز با هواپیماهای سبک و بالگرد، آمادگی دستگاه‌های اجرایی مانند نیروهای امدادی، راهداری، شهرداری، وزارت نیرو و غیره جهت مقابله با بحران، در دستور کار باشد.

 

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری در نوار شمالی کشور، ارتفاعات و دامنه‌های البرز و زاگرس مرکزی رگبار موقت، گاهی رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

 

وی گفت: روز چهارشنبه بارش در مناطق یاد شده تقویت می‌شود و علاوه بر این مناطق در شمال فارس نیز ابرناکی و رگبار پراکنده خواهیم داشت.

 

ضیائیان گفت: در ۵ روز آینده با توجه به ناپایداری‌های محلی در ساعات بعدازظهر و اوایل شب احتمال رشد ابرهای همرفتی و رگبار موقت باران در ارتفاعات شرقی هرمزگان وجود دارد.

 

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی افزود: در ۵ روز آینده در نوار شرقی کشور به ویژه زابل و بخش‌هایی از مرکز کشور وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک داریم.

 

وی بیان کرد: در دو روز آینده خیزش گرد و خاک روی کشورهای همسایه غربی و انتقال آن به بخش‌هایی از نوار مرزی کشور در استان‌های غربی و جنوب‌غربی دور از انتظار نیست.

 

ضیائیان در تشریح وضعیت جوی پایتخت اظهار داشت: آسمان تهران روز آینده صاف تا قسمتی ابری در بعدازظهر افزایش ابر گاهی وزش باد پیش‌بینی می‌شود و فردا شب احتمال بارش پراکنده و وزش باد شدید در تهران وجود دارد، بیشینه و کمینه دما فردا در پایتخت ۳۷ و ۲۵ درجه خواهد بود.

 

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی اضافه کرد: روز آینده اهواز با بیشینه دمای ۴۹ درجه بالای صفر گرمترین مرکز استان و شهرکرد با کمینه دمای ۱۳ درجه بالای صفر خنک‌ترین مرکز استان خواهد بود.

https://hoorkhabar.ir/707488کپی شد!
148