بازار فرآورده های نفتی در چنگ تزارها

هورنیوز – بازارهای ایران یکی پس از دیگری به تصاحب روس ها در می آیند. چین که پیش از این مهم ترین بازار هدف نفت های صادراتی ایران بوده حالا در چنگ روس ها است. گزارش های منتشر شده نشان می دهد که مسکو برای فرار از تحریم های اروپا، نفت خود را با تخفیف ۳۰ دلاری عرضه می کنند. آخرین آمار منتشر شده نشان می دهد واردات نفت، گاز و زغال سنگ چین از روسیه در آوریل، ۷۵ درصد رشد کرد و به بیش از شش میلیارد دلار رسید. حالا روسیه بعد از عربستان بزرگترین صادر کننده نفت به چین است.

 

البته ارزان فروشی روس ها تنها به نفت محدود نمی شود. بلومبرگ به تازگی در گزارشی اعلام کرده که سوخت دیزل و دیگر سوخت های تولید روسیه که خریداران اروپایی به دلیل واهمه از نقض تحریم ها، حاضر به دریافت آنها نیستند، به خاورمیانه سرازیر شده است. طبق آمار شرکت تحقیقاتی ورتکسا، صادرات سوخت روسیه به خاورمیانه پس از پنج ماه رشد متوالی، تا ژوئن، به ۱۵۵ هزار بشکه در روز رسید.

 

بعد از اینکه افزایش صادرات نفت مسکو و به پکن و دهلی حالا هاشمی عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی به بازار می گوید که روس ها تخفیف های سنگینی را برای فروش روغن های پایه خود ارائه می دهند و صادرات خود را به بازارهایی که در گذشته در تصاحب محصولات ایرانی بود، افزایش داده اند.

 

به گفته این فعال اقتصادی، در حال حاضر قیمت هر تن روغن پایه در بازار جهانی حدود ۱۱۷۰ دلار الی ۱۲۰۰ دلار است حال آنکه هم اکنون روغن های روس در یکی از بنادر ترکیه ۲۰۰ دلار ارزان تر از قیمت های جهانی در حال عرضه است. این مساله موجب شده که بسیاری از مشتری های ایران تمایل به خرید روغن های روس داشته باشند.

 

قیمت هر تن روغن پایه در بازار جهانی حدود ۱۱۷۰ دلار الی ۱۲۰۰ دلار است حال آنکه هم اکنون روغن های روس در یکی از بنادر ترکیه ۲۰۰ دلار ارزان تر از قیمت های جهانی در حال عرضه است. این مساله موجب شده که بسیاری از مشتری های ایران تمایل به خرید روغن های روس داشته باشند.

 

تلاش ایران برای فروش بیشتر محصولات روسی
هاشمی معتقد است که ارزان فروشی روس ها در نفت و محصولات نفتی و فرآورده های نفتی صادرات ایران را با چالش مواجه کرده اما مسئولان به جای تلاش برای حفظ بازارهای صادراتی خود، در تلاش برای فروش بیشتر محصولات روسی هستند.

 

گزارش های منتشر شده از طرف برخی منابع خبری نشان می دهد که این گفته ها خیلی هم بیراه نیست. شرکت تحلیل داده های ورتکسا به تازگی اعلام کرده که نفت کش های ایران به خدمت روس ها برای صادرات نفت درآمده اند.

 

روسیه به دلیل نداشتن ناوگان مناسب برای فروش آبی نفت و همچنین تحریم‌ ها سختی که بر آن تحمیل شده، محتاج نفت‌ کش‌هاست و چون هیچ شرکتی حاضر نیست با مسکو همکاری کند، به‌ناچار ایران را برای همکاری برگزیده است.

 

این اقدام روسیه، منجر به کاهش سهم ایران از بازار چین و همچنین افزایش اجاره نفت کشها در خلیج‌ فارس شده است. مسکو پول خوبی برای حمل نفت خود می‌ دهد و از طرفی با ارائه تخفیف‌ های جذاب به‌ واسطه‌ ها، بازار را به شکل عجیبی به‌ هم‌ ریخته‌ اند. این روند منجر به افزایش کرایه نفت‌ کش‌ ها شده به‌ طوری‌ که در برخی خطوط آسیایی، قیمت اجاره نفت‌ کش‌ها حداقل ۵۰ درصد افزایش یافته است.

 

نفت کش های ایران به خدمت روس ها برای صادرات نفت درآمده اند. اما در حالی ایران به کمک مسکو برای افزایش فروش نفت آمده که مهم ترین بازارهای هدف روس ها کشورهایی همچون چین است که در گذشته به عنوان مهم ترین بازار صادراتی بوده است.

 

روغن های ایرانی به کدام کشورها صادر می شود؟
آمارهای منتشر شده نشان می دهد که روسیه روزانه حدود ۲.۵ میلیون بشکه صادرات فراورده‌ هایی مثل گاز مایع، روغن پایه، مازوت و گازوئیل دارد که بازارهای کشورهای همسایه را تحت تأثیر قرار می‌ دهد. عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی با بیان اینکه در حال حاضر بیشترین رقابت بین ایران و روس در صادرات روغن های تصفیه اول است، ادامه داد: حدود ۹۵ درصد روغن های تصفیه دوم به بازار هند و روغن های تصفیه اول به دبی صادر می شود.

 

روغن‌ های سبک و فرآورده‌ ها جز بنزین در ۳ ماهه نخست امسال با صادرات ۳۷۶‌میلیون دلاری و سهم ۹/ ۲‌درصد از صادرات غیر نفتی در جایگاه دهم صادرات غیر نفتی ایران قرار گرفته اند. همچنین در این مدت صادرات «سایر فرآورده‌ های غیر مذکور دارای ۷۰‌درصد وزنی یا بیشتر نفت یا روغن‌ های معدنی قیری» ۳۷۳‌میلیون دلار ارزش داشته و سهم آن از کل صادرات ۹. ۲درصد بوده است.

https://hoorkhabar.ir/707123کپی شد!
103