عیدانه پلیس راهور برای مردم

هورنیوز – سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور از طرح عیدانه پلیس به مناسبت عید غدیر خم خبر داد و گفت: اولین عیدانه پلیس این است که افرادی که به تازگی گواهینامه می‌گیرند یا تغییر پایه در گواهینامه دارند، حداکثر ظرف ۷۲ ساعت گواهینامه آنها به درب منزلشان ارسال می‌شود.

 

وی افزود: دومین عیدانه پلیس طرح تقسیط جریمه خودرو و موتورسیکلت‌های توقیفی در پارکینگ‌ها و سومین عیدانه در نظر گرفتن تسهیلاتی برای عدم توقیف خودروهایی که خلافی بالای ۳ میلیون تومان دارند در بازه زمانی عید قربان تا عید غدیر است.

 

هادیانفر بیان کرد: آخرین عیدانه پلیس تحویل ۷۲ ساعته کارت خودرو به شرط درست بودن اطلاعات و آدرس است. همچنین افرادی که حکم مأموریت و مجوز سفر در ایام کرونا داشتند اما در آن زمان جریمه شدند، می‌توانند همچنان برای پاک کردن جرایم به مراکز اجراییات پلیس در سراسر کشور مراجعه کنند.

 

رئیس پلیس راهور گفت: تصمیم داریم در برنامه هفتم حدود ۱۷ هزار جان باخته در سال را به نصف کاهش دهیم که البته کار بزرگی است و بدون کمک دولت امکان پذیر نیست، البته اگر به کاهش فوتی‌های تصادفات دست پیدا کنیم می‌توانیم بگوییم مصدومان هم کاهش پیدا می‌کنند.

 

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ میلیون نفر در کشور گواهینامه دارند، ادامه داد: بخش زیادی از موتورسیکلت سواران گواهینامه ندارند و باید شرایط دریافت گواهینامه موتورسیکلت را آسان کنیم، هم هزینه را پایین بیاوریم و هم شرایط دیگری مانند عدم نیاز به امتحان آئین نامه برای فردی که قبلاً گواهینامه خودرو دریافت کرده است.

 

رئیس پلیس راهور گفت: ۲ میلیارد و ۱۳۱ میلیون تردد در ۳ ماهه اول امسال ثبت شده و ۳۶ درصد سفرها افزایش پیدا کرده است. ۸۷ درصد سفرها مربوط به خودروهای سبک و ۱۳ درصد سفرها مربوط به خودروهای سنگین است و میانگین سرعت ۷۸ کیلومتر در ساعت بوده است.

 

وی بیان کرد: در بحث اصلاح نقاط حادثه خیز، وزارت راه کند عمل می‌کند و باید وزارت راه و وزارت کشور برنامه جدی برای رفع نقاط حادثه خیز و اصلاح دوربین‌های جاده‌ای داشته باشند.

 

هادیانفر با اشاره به اینکه از خودروسازان برنامه جامع ارتقا کیفی و کمی خودروها را طلب کرده‌ایم، تصریح کرد: با هیچ امضای طلایی مجوز خودرو برای تردد در شهر صادر نمی‌شود و خودروی ناایمن را پلاک نمی‌کنیم.

 

رئیس پلیس راهور گفت: پلیس بر موضع خود برای شماره گذاری خودروها محکم ایستاده است و خودروی ناایمن چه داخلی و چه خارجی را شماره گذاری نمی‌کنیم. علت فوت بیش از ۳۴ درصد افراد در تصادفات، نا ایمن بودن خودرو بوده است.

 

وی گفت: با کدپستی و سامانه‌های پست سعی داریم محل سکونت مالکان خودرو را قطعی کنیم و دیگر نیاز با نوشتن قولنامه‌های صوری برای اثبات محل سکونت نیست؛ همچنین ترخیص آنلاین خودرو اجرایی شده است.

 

او با اشاره به اینکه طرح‌های پلیس برای برخورد با افرادی که پلاک مخدوش دارند همچنان ادامه دارد، گفت: فردی که شناسایی شود با او برخورد می‌شود و راننده‌ای که به اشتباه برای او جریمه رفته بود می‌تواند علیه این فرد اعلام جرم کند.

 

هادیانفر افزود: ۹۵ درصد از افسران پلیس راهور از دست افزار ایرانی سپهر استفاده می‌کنند و پانچ کردن کاملاً جمع شده است، البته در تلاش هستیم تا کروکی‌های الکترونیک را در سراسر کشور اجرایی کنیم. در جاده سرعت‌های غیرمجاز رصد می‌شود و اینگونه نیست که جلوی دوربینی سرعت را کم کنید و جریمه نشوید چراکه سرعت میانگین حساب می‌شود.

 

وی افزود: بالغ بر ۸۶ هزار نفر بانوی فرهنگیار ترافیک داریم و به زودی اپلیکیشن کاربردی بازرسان نامحسوس ایجاد می‌شود و فرهنگیاران و بازرسان نامحسوس می‌توانند از آن استفاده کنند. پویش ۱۸۱۸ در کشور آغاز شده است و تمام این پویش‌ها برای کاهش تصادفات است.

 

رئیس پلیس راهور با اشاره به وعده قرعه کشی پلیس در سفرهای نوروزی گفت: بالغ بر ۱۲ میلیون راننده داشتیم که در بازه سفرهای نوروز هیچ تخلفی نداشتند، در مجموع ۶ برنده خودرو داریم که یکی از آنها خانم و ۵ نفر آقا بودند و همچنین ۳۰ موتورسیکلت هم به قید قرعه تحویل داده شده است و به نظر ما جوایز منصفانه توزیع شد و حق به حق دار رسیده است‌.

 

وی ادامه داد: در سه ماهه اول سال یک میلیون ۸۴ هزار و ۴۶۴ نقل و انتقال خودروهای سبک و سنگین را داشته‌ایم که ۳۹ درصد افزایش داشته و ۱۵۳ هزار و ۳۵۴ دستگاه موتورسیکلت شماره گذاری شده است که افزایش ۴۱ درصدی داشته است.

 

هادیانفر افزود: بالای یک میلیون نوبت دهی اینترنتی در ۳ ماهه اول سال ارائه شده است و بالغ بر ۴۲۹ هزار و ۷۱۹ گواهینامه جدید صادر شده است که ۵۴ درصد گواهینامه‌های جدیدالصدور افزایش داشته است.

 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گفت: در گواهینامه و کارت خودرو چیپ را از رده خارج کرده‌ایم و از QR کد استفاده کرده‌ایم تا هم وابستگی ارزی نداشته باشیم و هم در صدور این کارت‌ها تسریع ایجاد شود.

 

وی افزود: از ابتدای سال تا کنون در تمامی تخلفات ۱۶ درصد افزایش داشته‌ایم، رانندگان بدانند تخلفات حادثه خط قرمز پلیس است و در برخورد با تخلفات افزایش ۳۶ درصدی داشته‌ایم.

 

هادیانفر گفت: از ابتدای سال تا کنون ۲ هزار و ۵۲۴ فقره گواهینامه توقیف شده است و ۳۵ هزار و ۳۶۰ هزار نفر مشمول ضبط گواهینامه هستند و ۸۰ هزار و ۸۳۵ گواهینامه هم در آستانه ضبط گواهینامه هستند.

 

رئیس پلیس راهور گفت: با شرکت‌های بیمه صحبت کرده‌ایم و افرادی که به دلیل تخلفات، گواهینامه آنها در توقیف پلیس است در پرداخت بیمه تصادفات با افرادی که گواهینامه آنها تخلفی ندارد، فرق می‌کند. یعنی بیمه، درصد کمتری در تصادفات به عنوان خسارت به این افراد پرداخت می‌کند. همچنان افرادی که دارای نمره منفی هستند به هیچ عنوان نمی‌توانند در کشورهای دیگر گواهینامه دریافت کنند چراکه آن کشور از ایران استعلام می‌کند و ما استعلامشان را رد می‌کنیم.

 

هادیانفر افزود: ۹۸ درصد افرادی که جریمه می‌شوند برایشان پیامک ارسال می‌شود، در برخی دوربین‌های گپ وجود دارد که در حال برطرف کردن آنها هستیم.

 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گفت: ۲۷۰ هزار خودروی رسوبی داشته‌ایم که تنها ۱۰۷ هزار خودرو در پارکینگ‌ها بعد از طرح‌هایی که برگزار کردیم باقی مانده‌اند؛ ما از اینکه برخی خودروها در زیر آفتاب مانده است ناراحتیم و دنبال شرایطی هستیم که این وسایل نقلیه ترخیص شوند، البته اغلب خودروهایی که ماندند مربوط به پرونده‌های کیفری است.

 

وی افزود: می‌توان گفت ۳۶ درصد از ۱۰۷ هزار خودرو مربوط به موارد کیفری و مهریه است، ۱۱ درصد این خودروها خسارت بالای ۶۰ درصد خودرو است، همچنین ۸ درصد نقص اسناد و مدارک هویتی دارند و ۵ درصد عدم تمکن مالی دارند.

 

هادیانفر گفت: ۵۰۲ هزار موتورسیکلت رسوبی داشته‌ایم که ۲۱۰ هزار عدد ترخیص و ۲۹۲ هزار و ۸۶۷ موتورسیکلت باقی مانده است، البته ۶۷ درصد این موتورسیکلت‌ها اسقاطی هستند و ۱۷ درصد پرونده کیفری دارند.

 

رئیس پلیس راهور گفت: بر اساس آمارهای فراجا در سال ۱۴۰۰ در ۳ ماهه اول، ۴ هزار و ۲۱۴ نفر در تصادفات فوت کردند، این در حالی است که در ۳ ماهه اول ۱۴۰۱ تعداد ۳ هزار و ۹۵۳ نفر در تصادفات جان باختند که ۲۶۱ نفر کاهش یعنی ۶ درصد کاهش داشته‌ایم.

 

وی ادامه داد: ۶۲ درصد جان باختگان در سن کار هستند و ۶۲ درصد تصادفات در ۱۲ استان فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان، اصفان، خراسان رضوی، خوزستان، آذربایجان شرقی و غربی، تهران بزرگ، مازندران، مرکزی و گیلان رخ داده است. ۷۳ درصد جان باختگان تصادفات در جاده‌های کشور است در حالی که ۲۵ درصد تصادفات در جاده‌ها رخ می‌دهد یعنی نسبت تصادف به جان باختگان ۳.۵ برابر است.

 

وی افزود: در تصادفات درون شهری ۶۸ درصد تصادفات در محورهای اصلی و ۱۹ درصد محورهای فرعی و در تصادفات برون شهری ۶۰ درصد محورهای اصلی، ۳۵ درصد فرعی و ۵ درصد روستایی هستند. همچنین ۳۴ تصادفات در جاده‌ها مربوط به واژگونی است.

 

رئیس پلیس راهور گفت: ۶۱.۵ درصد خودروهای سواری، ۲۵.۵ درصد موتورسیکلت‌ها و ۶.۵ درصد وانت، ۵.۵ درصد کامیون‌ها و یک درصد مسافربری ها تصادف می‌کنند.

 

وی ادامه داد: ۹۰ درصد خودروهای داخلی و مونتاژ داخلی در تصادفات فوتی و جرحی می‌دهند و ۱۰ درصد خودروهای وارداتی فوتی و جرحی می‌دهند. همچنین ۲۴ درصد فوتی‌ها در نقاط حادثه خیز اتفاق می‌افتد.

 

هادیانفر بیان کرد: سازمان ملی استاندارد شماره گذاری خودروی تیبا و سمند را متوقف کرده و تمایلی به شماره گذاری آنها نداریم چراکه ناایمن هستند. سازمان استاندارد از پلیس خواسته که شماره گذاری نکند و امیدواریم روی این حرفش بایستد.

 

وی گفت: خودروسازان به پلیس فشار می‌آوردند که تعدادی از خودروهای زانتیا و مزدا که متعلق به سال ۱۴۰۰ است را برای سال ۱۴۰۱ شماره گذاری کنیم، پلیس از همین تریبون اعلام می‌کند به هیچ عنوان این کار را نمی‌کند چراکه هم غیرقانونی است و هم غیرشرعی، ما به خودروسازان پیشنهاد می‌دهیم که تفاوت قیمت خودرو را به مردم پرداخت کنند تا برای سال ۱۴۰۱ شماره گذاری شود و گرنه ما برای همان سال ۱۴۰۰ شماره گذاری می‌کنیم.

 

رئیس پلیس راهور گفت: به هیچ عنوان خودروهای آمریکایی را شماره گذاری نمی‌کنیم، البته خودروهای لوکسی که باعث تفاخر در کشور شوند را هم نه شماره گذاری می‌کنیم و نه گذر موقت می‌دهیم.

 

او گفت: اینکه این خودروها را شماره گذاری نمی‌کنیم، قانون نیست و نظر پلیس است اما برای اجرای آن دستور داریم. به عنوان مثال لامبورگینی و مازراتی را شماره گذاری نمی‌کنیم اما آنهایی که از قبل پلاک دریافت کرده اند، برای نقل و انتقال مشکلی ندارند.

https://hoorkhabar.ir/706625کپی شد!
106
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.