پتروشیمی آسیا با افزایش ترس از رکود در منجلاب روند کاهشی گیر افتاده است

هورنیوز – همزمان با تداوم افزایش ریسک‌های رکود، بازارهای پتروشیمی آسیا در میان کاهش قیمت در سراسر منطقه در وضعیت دشواری قرار دارند.

 

افزایش نگرانی‌ها در رابطه با اقتصاد، از درگیری روسیه و اوکراین و تحریم‌های روسیه تا نگرانی‌ها از سیر صعودی تورم، همچنان جو بازار را تحت فشار قرار می‌دهند.

 

افزایش نرخ بهره از بانک‌های مرکزی برای مبارزه با فشارهای تورمی در سراسر جهان، به نگرانی حرکت جهان به سمت رکود دامن زده است.

 

علاوه بر این، احتمال حمایت چین (دومین اقتصاد بزرگ جهان) از بازارها بسیار پایین است.

 

بهبود عرضه در کنار بهبود کند تقاضا، مجموعاً موجب افت بازارهای پتروشیمی چین در ژوئن شد.

 

بازار در اوایل ژوئن به پشتوانه سیاست‌های حمایتی صعود پرشتابی داشت، اما از آن موقع به بعد در حال عقب‌نشینی بوده است.

 

شاخص قیمت‌های پتروشیمی چین آیسیس در مقایسه با اواخر مه ۳٫۸ درصد افت کرد و در اواخر ژوئن در میزان ۱۳۷۴٫۹۹ قرار گرفت.

 

همزمان با افت قیمت‌های نفت خام و فشار نزولی تقاضای پایین‌دستی ضعیف بر مذاکرات نقدی، بازار مونواتیلن گلیکول آسیا در هفته گذشته به کمترین سطوح خود از اواخر ۲۰۲۰ نزول کرد.

 

به دنبال تداوم ضعف تقاضای نهایی در میان تورم جهانی و نگرانی‌ها از رکود، تولیدکنندگان پلی‌استر بعد از کم کردن نرخ بهره‌برداری خود در آوریل به دلیل قرنطینه‌های کووید در شانگهای، دور جدیدی از کاهش تولیدات را آغاز کردند.

 

از آنجایی که وزن تقاضای راکد از کاهش عرضه بالاتر بوده، کاهش نرخ بهره‌برداری کنونی نیز قادر به جلوگیری از روند کاهشی اخیر قیمت‌ها نیست.

 

در این میان، میل به فروش کربنات سدیم سبک به دنبال میل به خرید ضعیف، در سطوح پایین‌تری قرار گرفت.

 

جو خریدار در آسیا با ترکیبی از فاکتورها شامل افزایش هزینه‌های وارداتی به دلیل افت ارزش ارزهای آسیا اعم از وون کره و بات تایلند در برابر دلار آمریکا، تضعیف شد.

 

نگرانی‌ها در رابطه با این که اوج‌گیری نرخ بهره و فشار بر سرمایه در گردش می‌تواند تقاضای پایین‌دستی در سه ماهه سوم را بیش از پیش نزولی کند، بازذخیره‌سازی در آسیا را تحت فشار قرار داد.

 

از آنجایی که افزایش ظرفیت‌های جدید در هند می‌تواند سریعاً آن‌ها را به یک کشور صادرکننده تبدیل کند، بازار متیلن کلرید آسیا تحت فشار فراوانی عرضه خواهد بود.

 

قیمت‌های نقدی متیلن کلرید در سه ماه دوم ۲۰۲۲، بعد از روند صعودی طولانی‌مدتی که از سه ماه چهارم ۲۰۲۱ آغاز شد، با افتی سریع به کمترین سطوح خود در بیش از یک سال گذشته نزول کردند.

 

همزمان با قرنطینه‌های دو ماهه کووید در چندین شهر چین، مصرف داخلی به میزان قابل توجهی کاهش یافت، و این امر میل به صادرات را به طور چشم‌گیری افزایش داد.

 

احتمال می‌رود روند بازار نقدی دی‌ان مونومر اتیلن پروپیلن کاهشی باقی بماند، زیرا تقاضا همچنان کند بوده و جا برای رشد دارد.

 

داده‌های آیسیس نشان داد، از نیمه دوم مه تا اواخر ژوئن، قیمت‌ها در بازارهای جنوب شرق آسیا و هند متکی به واردات، ۱۰ تا ۱۲ درصد افت کرده‌اند.

 

همزمان با افت تقاضای مصرف‌کننده نهایی به واسطه تورم در سراسر کشورها، تولیدکنندگان پلی‌اتیلن ترفتالات بازیافتی مذاکرات برای محموله‌های تحویل ژوئیه را با موضع کاهشی آغاز کردند.

 

از آنجایی که تبدیل‌کنندگان، پلی‌اتیلن ترفتالات خام را با قیمت‌های رقابتی‌تری تهیه کردند، خرید پلی‌اتیلن ترفتالات بازیافتی پلت و پرک شفاف گرید فیبر برای کاربردهای ارزان به میزان قابل توجهی تحت تاثیر قرار گرفت.

 

پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای محموله‌های پلی‌اتیلن ترفتالات بازیافتی برای استفاده در فیبر همزمان با کشمکش برای رقابت با محموله‌های ارزان‌تر پلی‌اتیلن ترفتالات، بیش از پیش کاهش یابد.

 

به نظر می‌رسد بازارهای اتانول‌آمین شرق و جنوب آسیا همزمان با تقاضای ضعیف بر رویه نزولی باقی بمانند.

 

خریداران برای خرید حجم بالا همچنان مرددند، زیرا بسیاری از آن‌ها تداوم روند ضعف بازار را پیش‌بینی می‌کنند.

https://hoorkhabar.ir/706593کپی شد!
60
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.