صادرات ۱۴ میلیارد دلاری صنعت پتروشیمی در دولت سیزدهم

هورنیوز – عملکرد صنعت پتروشیمی ایران نشانگرآن است که از مردادماه سال ۱۴۰۰ همزمان با آغاز به کار دولت سیزدهم تا ابتدای خرداد ماه سال جاری از ۷۵ میلیون تن ظرفیت تولید ، رقم ۶۴ میلیون تن دربرنامه تولید قرار گرفت که در نهایت منجر به تولید ۵۶ میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی دراین بازه زمانی شد.

 

این میزان تولید، در مقایسه با مدت مشابه در سال ۱۳۹۹ در حدود ۷ میلیون تن در تولید افزایش داشته است.

 

بر اساس این گزارش، از مرداد ماه پارسال تا ابتدای خرداد ۱۴۰۱ میزان ۸٫۸ میلیون تن فروش داخلی به ارزش ۱٫۷۷۸٫۷۴۷ میلیارد ریال رقم خورد و صادرات محصولات پتروشیمی ایران نیز ۲۱٫۷ میلیون تن به ارزش حدود ۱۴ میلیارد دلاربود.

 

همچنین درزمینه توسعه صنعت پتروشیمی و در بخش طرح ها نیز ۶۸ طرح با ظرفیت ۵۱ میلیون تن و با سرمایه گذاری ۳۵ میلیارد دلار در دست اجرا هستند.

 

دو طرح نیز از آغاز فعالیت دولت سیزدهم تاکنون به بهره برداری رسیده اند، فاز نخست پتروشیمی پتروکیمیای ابن سینا با ظرفیت ۱۰۳ هزار تن در سال با سرمایه گذاری ۴۸ میلیون دلار و نیز طرح پلی پروپیلن دی آریا پلیمر با ظرفیت ۱۷۵ هزار تن و سرمایه گذاری ۱۱۸ میلیون دلار طرح هایی بوده اند که وارد مدار تولید شده اند.

 

پتروشیمی ها، حدود ۲۴ درصد نیاز ارزی کشور را تامین کردند

همچنین، در سال ۱۴۰۰ مجتمع‌های تولیدی پتروشیمی در مجموع ۱۴٫۳ میلیارد دلار فروش صادراتی داشته اند که با نظارت‌ها و پیگیریهای دقیق به عمل آمده توسط کارگروه پایش ارزی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، حدود ۹۰ درصد مبلغ فوق معادل ۱۲٫۷ میلیارد دلار مستقیما در سامانه ارزی نیما به فروش رسیده و ۱۰ درصد دیگر عمدتا به مصرف هزینه های تولید محصول، تامین تجهیزات، بازپرداخت تسهیلات ارزی دریافتی شرکت صادرکننده و بخشی از آن نیز به صورت تهاتری در اختیار سایر شرکتها و طرح‌های پتروشیمی فاقد درآمد ارزی قرار گرفته است.

 

شرکت‌های پتروشیمی ضمن بازگشت ۱۰۰ درصد درآمد صادراتی خود به چرخه اقتصاد کشور در مجموع موفق به ایفای ۱۵۴درصد تعهد ارزی سالانه و تامین حدود ۲۴ درصد نیاز ارزی کشور شده اند که تاکنون بی‌سابقه بوده است.

 

https://hoorkhabar.ir/706366کپی شد!
36
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.