هزینه های هنگفت تثبیت کانون‌های ریزگرد خوزستان نتیجه نداشت

هورنیوز – ساعدی نماینده دشت آزادگان اظهار کرد: دولت آقای رئیسی هزینه‌های بسیار زیادی را برای کنترل ریزگرد‌های کشور و خوزستان کرد، اما متأسفانه مدیریت و تقویت نهال‌کاری‌ها رها شده و نتیجه‌اش متناسب با یک هزارم بودجه خرج شده هم نیست.

 

این انتقاد در حالی مطرح شده که ۱۸ خردادماه نماینده اهواز در مجلس نیز از هزینه‌های بی‌نتیجه برای تثبیت کانون‌های گرد و غبار خوزستان انتقاد کرد. در همین زمینه مجتبی یوسفی گفت: ۱۷۰۰ میلیارد تومان برای تثبیت کانون‌های گرد و غبار به خوزستان اختصاص یافته، اما هنوز اتفاقی نیفتاده است.

 

به گفته وی، این مبلغ بخشی از ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی است که از صندوق توسعه ملی در ۳ سال گذشته برداشت شده است. یوسفی نیز هشدار داد اگر هزینه کرد این مبلغ مشخص نشود، از ابزار‌های نظارتی برای شفاف کردن آن استفاده می‌کند.

 

بر اساس گزارش‌هایی که نمایندگان مجلس هم ارائه داده‌اند، در مناطق صحرایی و کانون‌های داخلی گردوغبار خوزستان نهال‌کاری و مالچ پاشی شده، اما به نظر می‌رسد این فرآیند رها شده است.

 

در بودجه سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ برای تثبیت کانون‌های گرد و غبار خوزستان بودجه جداگانه‌ای اختصاص داده نشده؛ بر اساس قانون بودجه امسال، وزارت جهاد کشاورزی ۲ درصد از بودجه قیر رایگان را برای بیابان‌زدایی و انجام عملیات قیرابه‌پاشی و خاک‌پوش سازگار با محیط زیست دریافت می‌کند.

 

قاسم ساعدی در پایان از سیاست‌های وزارت نیرو برای احیای تالاب هورالعظیم انتقاد کرد. او گفت که مسئولان محیط زیست و مدیریت کننده نتوانستند آب را در تالاب رهاسازی کنند تا اطراف آن مرطوب بماند.

 

به گفته این نماینده مجلس، سدسازی‌ها و خشکسالی استان‌های بالادست تالاب هورالعظیم در ایران باعث کم آبی این تالاب شده است.

https://hoorkhabar.ir/706236کپی شد!
31
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.