نقش موثر شرکت های پتروشیمی در تعادل بازار ارز

هورنیوز – صالح آبادی امروز در نشست با اعضای انجمن صنفی صنعت پتروشیمی با بیان اینکه پتروشیمی ها جزو بهترین و مهمترین صادرکنندگان غیرنفتی کشور به شمار می روند از همکاری و هماهنگی فعالان این صنعت در عرضه ارز قدردانی کرد.

 

وی افزود: حجم فروش و ارزش صادرات صنعت پتروشیمی کشور نسبت به گذشته افزایش قابل توجهی داشته و پتروشیمی ها به عنوان دارندگان ارز غیرنقتی عرضه های خوبی در سامانه نیما داشته اند و نقش آنها به عنوان پیشرو در ایجاد تعادل در بازار ارز غیرقابل انکار و موثر است.

 

صالح آبادی ادامه داد: قطعا حضور شرکت های پتروشیمی در بازار ارز به ایجاد تعادل کمک می کند و بانک مرکزی نیز حمایت ها و اقدامات لازم را در این خصوص انجام خواهد داد.

 

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: بانک مرکزی حمایت از صنعت و تولید به ویژه پتروشیمی را در دستور کار دارد و اگر مشکل تولید را حل کنیم قطعا به نفع اقتصاد کشور است.

 

شرکت های پتروشیمی خریداری برای ارز خود ندارند
دبیرکل انجمن صنفی صنعت پتروشیمی، در این نشست با بیان اینکه پتروشیمی صنعت پیشرو و مزیت اصلی کشور است گفت: شرکت های پتروشیمی از ابتدای سال ۳ میلیارد و ۲۷۰ میلیون دلار در سامانه نیما عرضه داشته اند و پیش بینی می شود امسال در مجموع حداقل ۱۵ میلیارد دلار ارز توسط پتروشیمی ها به کشور وارد شود.

 

مهدوی افزود: خوشبختانه چشم انداز صنعت پتروشیمی در کشور روشن است و رشد قابل توجه ارز آوری این صنعت صرفا به دلیل افزایش نرخ های جهانی نبوده بلکه هم میزان تولید و هم میزان صادرات محصولات پتروشمی افزایش قابل توجهی داشته و این روند افزایشی امسال با ورود واحدهای جدید به مدار تولید تداوم خواهد داشت.

 

وی با اشاره به اینکه هماهنگی خوبی میان بانک مرکزی و شرکت های پتروشیمی وجود دارد از حمایت های رییس کل بانک مرکزی تشکر کرد و افزود: در حال حاضر هیچ واردکننده ای معطل ارز نیست و در بسیاری مواقع شرکت های پتروشیمی خریداری برای ارز خود ندارند و در صف منتظر می مانند تا ارزشان را بفروشند.

 

او ادامه داد: تصمیمات روز گذشته بانک مرکزی در خصوص عرضه ارز توسط صرافی ها و صادرکنندگان یک گام رو به جلو بود و باید کاری کنیم تا موانع کمتر شده و صادرکنندگان راحت تر ارزهای خود را به بازار عرضه کنند.

 

دبیرکل انجمن صنفی صنعت پتروشیمی افزود: امیدواریم با نگاه جدید بانک مرکزی به حوزه واردات و صادرات در راستای کشف قیمت ارز بر اساس عرضه و تقاضا بزودی شاهد آثار مثبت باشیم و بازار به تعادل مناسبی برسد.

https://hoorkhabar.ir/705698کپی شد!
19