جذب کودکان کار توسط گروه‌های تبهکاری

هورنیوز – دکتر حسین ملتفت، با اشاره به ۱۲ ژوئن روز جهانی مبارزه با کار کودکان اظهار کرد: مهمترین علل روی آوردن کودکان به کار در خیابان، شیوه زندگی و خانواده‌های این کودکان است؛ معمولا اکثر این کودکان از خانواده‌های حاشیه‌نشین و خانواده‌های از هم گسیخته هستند. مساله دیگری که موجب می‌شود کودکان به سمت کار در خیابان روی بیاورند، وضعیت اقتصادی است.

 

وی افزود: زمانی که این مشکلات دست به دست هم می‌دهند، بسیاری از خانواده‌ها زمانی که می‌بینند کودکان خانواده‌های دیگر این کار را انجام می‌دهند، این روش را یاد می‌گیرند و این مساله به یک فرهنگ تبدیل می‌شود.

 

عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: علاوه بر اینکه برخی خانواده‌ها فرزندان‌شان را برای کار به خیابان می‌فرستند، افرادی نیز وجود دارند که کودکان را به این کار وادار می‌کنند و این کودکان روزانه برای آن‌ها کار می‌کنند.

 

ملتفت با بیان اینکه اکثر کودکان کار خیابانی حدود ۱۲ تا ۱۳ سال و حتی کمتر سن دارند، عنوان کرد: کار کودکان در خیابان موجب می‌شود کودکان از تحصیل باز بمانند بنابراین مهم‌ترین اثر کوتاه مدت این پدیده، بازماندگی از تحصیل است. این کودکان به دلیل برچسبی که به آن‌ها زده می‌شود از شرایط عادی جامعه نیز دور می‌شوند و آینده شغلی‌شان به خطر می‌افتد.

 

وی با اشاره به دیگر تبعات کار کودکان در خیابان افزود: کودکان کار در مدت زمان کار در خیابان جذب گروه‌های تبهکار و خلافکار می‌شوند که این مساله علاوه بر آسیب وارد کردن به کودکان کار حتی برای جامعه تبعات بدی خواهد داشت.

 

عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: بارها این کودکان گفته‌اند افرادی به آن‌ها پیشنهاداتی داده‌اند تا کارهایی که اکثرا خلاف بوده‌اند مانند توزیع مواد مخدر را انجام دهند و با توجه به مشکلاتی که این کودکان دارند، خیلی راحت طعمه افراد خلافکار می‌شوند.

 

این جامعه‌شناس با تاکید بر لزوم مبارزه جدی با کار کودکان در خیابان تصریح کرد: برای مبارزه با کار کودکان در خیابان باید به صورت ریشه‌ای و بنیادی کار شود بنابراین ابتدا باید عوامل روی آوردن کودکان به سمت کار در خیابان از بین بروند که این کار زمان‌بر است.

 

وی افزود: می‌توان به صورت موقت این کودکان را سامان‌دهی کرد تا در موسساتی کار کنند و به آن‌ها و خانواده‌های‌شان کمک کرد تا حداقل از تحصیل بازنمانند. در صورت با سواد شدن این کودکان شاید بتوان از بسیاری از مشکلاتی که ممکن است بعدا رخ دهد، جلوگیری کرد.

 

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: حتی در صورت انجام این کار نیز باید به صورت اساسی برای حل این مشکل اقدام کرد؛ به جای اینکه به افراد ماهی بدهیم باید ماهی‌گیری را به آن‌ها آموزش بدهیم یعنی زمینه کار را برای‌شان فراهم کنیم زیرا تامین نیاز این افراد، مسکن موقتی است.

 

ایسنا

https://hoorkhabar.ir/705660کپی شد!
24
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.