چند متروپلِ دیگر در کمین است؟

به گزارش هورنیوز؛ وقوع حادثه دلخراش متروپل در آبادان هرچند بسیار غم‌انگیز و دردآور بود اما می‌توان آن را هشدار و زنهاری جدی برای حوادثِ در کمین دیگری دانست که اینچنین وقایع فجیعی را رقم بزند. این رویداد درس سنگین و پر هزینه ای بود و نهادهای مسئول و ذیربط باید به شدت از آن بهره‌برداری مثبتی داشته باشند و از رخدادهای اینگونه جلوگیری نمایند.

 

یکی از مهمترین نهادهای موثر و تصمیم گیرنده در زمینه ساخت و ساز، اداره کل راه و شهرسازی است که طبق قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مسئولیت اصلی نظارت عالیه بر امر کنترل ساختمان را بر عهده دارد(در فصل چهارم آئین نامه اجرایی قانون مذکور چندین ماده به همین موضوع اختصاص پیدا کرده است).

 

از دیگر نهادهایی که می تواند اثرگذار باشد سازمان نظام مهندسی ساختمان است؛ سازمانی ناظر و تعیین کننده که در صورت عملکرد صحیح می تواند از بوجود آمدن سازه های غیراستاندارد تا حد زیادی جلوگیری نماید اما ظاهرا این سازمان به انحاء مختلف نتوانسته است در مسیر خود حرکت کند و به تعبیر عباس آخوندی وزیر پیشین راه و شهرسازی دچار بدکارکردی شده است.

 

پس از حادثه متروپل در آبادان، موجی از معرفی سازه های غیراستاندارد و ناایمن چه در رسانه ها و چه از سوی برخی از نهادهای مسئول مطرح شد به همین دلیل نام دو نهاد راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان بیش از هر زمان دیگری مورد توجه رسانه ها قرار گرفت.

 

همین موج رسانه ای و مطالبه عمومی باعث بسته شدن سازه هایی همچون سیتی سنتر مهزیار شد اما مطمئنا این سازه تنها ساختمان ناایمن در اهواز و خوزستان نیست بنابراین ضرورت دارد برای حفظ جان و مال شهروندان، این دو سازمان در کنار شهرداری ها وارد عمل شده و ساختمان های ناایمن را از مدار خارج نمایند. البته همانطور که گفته شد ساختمان سیتی سنتر مهزیار تنها یکی از سازه های ناایمنی است که پس از اعلام آتش نشانی اهواز بسته شد.

 

ساخت سازه های ناایمن یک اشتباه محض است و این که چنین سازه های ناایمنی چرا و چگونه ساخته شده اند و نظام مهندسی، شهرداری و راه شهرسازی چه قصوری در این خصوص داشته اند پرسش هایی است که باید مسئولین آنها پاسخگوی افکار عمومی باشند اما در حال حاضر که کار از کار گذشته و ساختمانهای ناایمن ساخته شده اند تنها راه حل موجود بستن آنهاست تا از هرگونه خسارات جانی و مالی جلوگیری شود.

 

گفتنی است پیگیری های خبرنگار هورنیوز برای طرح این پرسش‌ها از رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان یکی از متولیان امر در این خصوص بی نتیجه ماند.

https://hoorkhabar.ir/705625کپی شد!
28
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.