باید ها و نباید های یک پیوست رسانه ای

شیرین سالمی: وقتی صحبت از مردم سالاری دینی به میان می آید، یعنی مردم رکن اصلی و تعیین کننده یک حکومت دینی هستند و تهیه پیوست رسانه ای یکی از تجلیات احترام به مردم در زمان اجرای طرح ها و اقدامات ملی است.

 

این در حالی است که همه کارشناسان بر این نکته اتفاق نظر دارند که وقتی پای مردم در اجرای طرح های ملی در میان است، طبیعتا باید مردم از طریق رسانه ها به صورت کامل در جریان کم و کیف اجرای طرح قرار گیرند و این همان چیزی است که امروزه آن را پیوست رسانه ای می نامند.

 

به عبارت ساده تر اگر مردم در جریان اجرای یک طرحی که با معیشت و زندگی آنها  سر و کار دارد، قرار نگیرند؛ طبیعتا نمی توان انتظار داشت که در مراحل مختلف اجرای طرح همکاری و همدلی لازم را داشته باشند. به همین خاطر است که اهمیت طراحی یک پیوست رسانه ای برای یک طرح ملی چه بسا از خود طرح نیز مهم تر باشد.

 

تهیه پیوست رسانه ای در دنیای امروز با مشکلات زیادی همراه است که مهم ترین آن تنوع و تکثر زاید الوصف رسانه هاست که باعث نرسیدن تولیدات رسانه ای به  مخاطبان است.

 

از آنجایی که در این فرصت کوتاه امکان ذکر جزئیات و الزامات یک پیوست رسانه ای وجود ندارد، تنها به گزاره هایی در خصوص باید ها و نباید های پیوست رسانه ای اشاره می کنیم واز متولیان و مسئولین محترم درخواست می کنیم برای کامل تر شدن دانش خود در این زمینه به آثار مختلفی که به قلم اساتید این حوزه به رشته تحریر در آمده است، مراجعه نمایند.

 

برای تهیه یک پیوست رسانه ای باید از همه اشکال و قالب های رسانه ای موجود از جمله: تهیه موشن گرافی ، مصاحبه های تخصصی ، گفتگوهای ویژه خبری ، گزارشات تحقیقی ، کاریکاتور ، طنز ، مصاحبه های مردمی و حتی در صورت نیاز، فیلم و سریال نیز استفاده کرد.

 

در شرایط فعلی که مردم زندگی خود را در کنار گوشی های تلفن همراه  سپری می کنند و هر لحظه فضای مجازی عرصه را بر رسانه های سنتی  تنگ تر می کند، بنابر این همه تولیدات رسانه ای باید نسخه مناسب برای توزیع در فضای مجازی را داشته باشند.

 

برای تهیه یک پیوست رسانه ای تاثیر گذار باید از خبره ترین و حرفه ای ترین عوامل رسانه ای استفاده کرد و کارهای غیر حرفه ای و ضعیف نمی تواند به عنوان پیوست رسانه ای تلقی شود.

 

پیوست رسانه ای هر طرح بستگی کامل به وسعت و اهمیت طرح دارد به طوری که به هر نسبت که طرح فراگیر و مهم تر باشد به همان نسبت نیز باید پیوست رسانه ای از قوام و قدرت بیشتری برخوردار باشد.

 

برای مثال یکی از دلایل موفقیت  طرحی هم چون هدفمند کردن یارانه ها که در دولت دهم اجرا شد، مرهون همراهی و تلاش بی وقفه ی رسانه ملی بود.

 

پیوست رسانه ای باید دارای زمان بندی دقیق و مناسبی باشد و چه بسا لازم باشد، مدت ها قبل از شروع طرح و از ابتدایی ترین مراحل طرح تا پایان اجرای طرح، تولیدات مناسب رسانه ای در جامعه هدف توزیع  شود.

 

در تهیه پیوست رسانه ای باید از همه ظرفیت های موجود کشور استفاده کرد که دراین میان مشارکت شخصیت های محبوب شامل هنرمندان، ورزشکاران، شخصیت های علمی و فرهنگی و حتی مسئولین ارشد نظام در آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

همچنین در تهیه پیوست رسانه ای همیشه باید جایی برای مخالفین طرح نیز وجود داشته باشد تا از این طریق ایرادات و اشکالات طرح بیان و برطرف شود و مردم نیز خود را در محاصره یک طیف فکری خاص احساس نکنند.

 

در تهیه پیوست رسانه ای همیشه باید گوشه چشمی به مهمانان ناخوانده یعنی شبکه های معاند داشت و به صورت مداوم شبهات و شیطنت های مطرح شده از سوی این شبکه ها توسط کارشناسان پاسخ داده شود.

 

در پایان بر این نکته تأکید می کنیم که در شرایطی هستیم که در همه عرصه های کشور، تحولات و تغییرات چشمگیری در جریان است و دستگاه های اجرایی کشور باید بتوانند در کنار همه ی طرح ها و فعالیت های خود، بنا به فراخور اقداماتی که انجام می دهند، پیوست های رسانه ای مناسب تهیه و توزیع نمایند. فراموش نکنیم سرلوحه همه ی فعالیت های رسانه ای دشمن، مایوس کردن و ناامید کردن مردم است و تهیه پیوست های رسانه ای گامی مؤثر در امید آفرینی در کشور محسوب می شود.

https://hoorkhabar.ir/705621کپی شد!
125