اجرای موفقیت پروژه محیط‌‌‌زیست‌محور فولاد خورستان

هورنیوز – کاهش قابل ملاحظه غبار برای قسمت حمل مواد شرکت فولاد خوزستان از نتایج قابل توجه پروژه غبارگیر بوده که در این راستا، مهدی زارعی مدیر پروژه‌های زیست‌محیطی گفت‌وگو انجام داده است که در ادامه، متن کامل را می‌خوانید.

 

پروژه غبارگیر جدید ۰۴-۲۰ حمل مواد فولاد‌سازی، به منظور جمع‌آوری غبار از محل ریزش آهن‌اسفنجی در نوار نقاله‌های برج‌های ۱۵۹ و ۰۲-۲۰ (سیلوی دو هزار مترمکعبی آهن‌اسفنجی) تعریف شده است. این پروژه با هزینه‌ ۱۳ میلیارد تومان و ۳۲۰ هزار یورو به مدت ۳۰ ماه تعریف و کار طراحی، تامین و نصب آن به شــرکت نوآوران صنعت سبز واگذار شد. محدوده کاری این پروژه، احداث یک مجموعه غبارزدایی شامل سازه غبارگیر و یک دستگاه غبارگیر تر به ظرفیت تقریبی ۳۶ هزار نرمال متر‌مکعب در ساعت و اجرای شبکه داکتینگ از مبادی تولید غبار در محل‌های ریزش مواد و شوت‌های خروجی است.

 

ویژگی‌های این پروژه شامل چه مواردی است؟

در این پروژه از فناوری شرکت TREMA آلمان استفاده شده و دارای ۸۰ تن سازه فلزی، ۵۰ تن تجهیزات مکانیک، یک هزار و ۲۰۰ متر پایپینگ و ۹ هزار متر کابل‌کشی است. از ۲۲ نقطه مکش مشخص شده، غبارگیری انجام می‌شود و اجرای پروژه به دلیل کمبود فضا تنها در ۳۰۰ متر مربع اجرا شد.

 

نحوه کار غبارگیر به صورتی است که غبار جمع‌آوری شده از نقاط مکش، ابتدا وارد سیکلون شده و یک غبارگیری مقدماتی بیشتر برای ذرات بزرگ‌تر، انجام و غبار جمع‌آوری شده به محفظه زیر سیکلون انتقال داده شده و سپس با یک شوت آکاردئونی به کامیون تخلیه صورت می‌گیرد. پس از غبارگیری مقدماتی، غبار وارد ونتوری شده و به همراه تزریق آب به آن، به‌ صورت لجن درآمده و سپس وارد سپریتور شده و غبارگیری تکمیلی انجام می‌شود.

 

نتیجه‌ این فرایند خروج هوای پاک از استاک خواهد بود. لجن تولید شده را پمپ‌های تصفیه‌خانه به پساب صنعتی می‌ریزند. جهت انجام عملیات غبارگیری، فن با ظرفیت ۴۴ هزار مترمکعب در ساعت و هد ۱۴۶ میلی‌بار استفاده شده که این فن توسط یک موتور با توان ۳۱۵ کیلو واتی تغذیه می‌شود. تغذیه آب اسکرابر با استفاده از یک خط لوله ۶ اینچ با حجم ۷۲ مترمکعب بر ساعت انجام شده و آب برگشتی (لجن) نیز، با یک خط ۴ اینچ لوله پلی‌اتیلن منتقل می‌شود.

 

گفتنی است، در پایان از حمایت‌های مدیرعامل، معاون برنامه‌ریزی و اجرای پروژه‌ها، همکاری مجموعه مدیریت بخش فولادسازی، مدیریت زیست‌محیطی و تلاش های تیم پروژه پیمانکار، مشاور و کارفرما تشکر و قدردانی کرده و امیدوارم با تکمیل سایر پروژه‌های زیست‌محیطی، شاهد موفقیت‌های روزافزون شرکت فولاد خوزستان باشیم.

https://hoorkhabar.ir/705965کپی شد!
20