۶ هزار پزشک و پرستار ایرانی مهاجرت کردند

هورنیوز – حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: با تلاش جهادگران حوزه سلامت، کشور ما جزو کشورهای پیشکسوت در کنترل بیماری منحوس کرونا بوده و اولین سفر خود را طبق قول داده شده به این استان انتخاب کردم.

 

وی با بیان اینکه در سال ۹۲ قانون عدالت آموزشی توسط مجلس به تصویب رسید که فرزندان مناطق محروم کشور سه برابر دوره تحصیل خود را در مناطق محرومی که از آنجا آمده‌اند خدمت کنند، افزود: این قانون جامع و کامل نوشته شده که امیدواریم در موضوع کمبود پزشک در این مناطق کمک‌کننده باشد.

 

این مقام مسئول گفت: گلایه مردم در حوزه سلامت، گلایه به حقی بوده و اشکال این بوده که قانونی که براساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بوده، هیچ کدام از دولت‌ها آن را اجرایی نکرده‌اند و همچنین فضایی ایجاد شده که انگیزه را از پزشکان گرفته به طوری که در طی دو سه سال گذشته ۶ هزار نفر از پزشکان و پرستاران از کشور خارج شده و به کشورهای اروپایی و آمریکا مهاجرت کرده‌اند.

 

او با اشاره به اینکه در حال حاضر این افراد کار تخصصی و فوق تخصصی خود را در آمریکا و اروپا انجام می‌دهند و حتی دانستن زبان کشورهای اروپایی که در گذشته جزو الزامات برای فعالیت در این کشورها بوده نیز حذف شده است، یادآور شد: بنابراین با توجه به هزینه‌هایی که در کشورمان برای تربیت پزشکان و پرستاران می‌شود اما کشورهای اروپایی و آمریکایی از این سرمایه‌های علمی کشور به مفت بهره برده و این موضوع ادامه دارد و روز به روز به سبب اینکه در دولت و مجلس مصوبات غیر کارشناسی وجود داشتته بیشتر می‌شود.

 

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این مشکلات به مقام معظم رهبری و مسؤولان ارشد کشور منعکس شده است، بیان داشت: به شدت نگران سلامت مردم هستیم چون اگر اقدامی در این حوزه صورت نگیرد واقعاً مردم در مورد دارو و تجهیزات مصرفی با مشکل مواجه می‌شوند.

 

وی ادامه داد: وقتی خود مسؤولان بیمار می‌شوند با تعرفه‌های چند برابری و با خدمات بیمه تکمیلی بهترین خدمات را از بخش خصوصی دریافت می‌کنند که شاید نتوانند مشکل مردم را درک کنند.

 

رئیس مجمع خیرین سلامت کشور اضافه کرد: وقتی امکانات ما برای گروه خاص با بیمه‌های تکمیلی خاصی بوده نمی‌تواینم مشکل واقعی مردم را درک کنیم.

 

شهریاری به مشکلات دارویی جانبازان اشاره داشت و یادآور شد: در رابطه با مسائل دارویی جانبازان مشکل جدی وجود دارد و شکایت‌های بسیاری در این رابطه داشته‌ایم که ناشی از سیکل معیوبی بوده که ایجاد شده و در این راستا مکاتباتی با مقام عالی کشور صورت گرفته است.

 

وی تصریح کرد: طور جد این مسائل را پیگیری می‌کنیم چون مردم از انتظار دارند که کمیسیون بهداشت و درمان چه اقدامی انجام می‌دهد.

 

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در زمینه مسائل دارو، مجلس مصوبه مالایطاق داشته است، افزود: حذف ارز ترجیحی مسئله‌ای بوده که نه دولت و نه مجلس جرأت می‌کردند که آن را در قانون بودجه بیاورند بنابراین این اختیار به دولت داده شده تا کاری کند که قیمت دارو و تجهیزات پزشکی نسبت به شهریورماه ۱۴۰۰ تغییری نداشته باشد و این تکلیف مالایطاق است.

 

شهریاری متذکر شد: وقتی همه اقلام و حقوق کارگران افزایش یافته نمی‌توان انتظار داشت که قیمت دارو و تجهیزات پزشکی افزایشی نداشته باشد که در این صورت یا کارخانه‌های تولید دارو تعطیل و تولیدی نخواهند داشت و یا کیفیت دارو کاهش می‌یابد که در هر دو صورت با مشکل مواجه می‌شویم و این موضوعات به صورت شفاف ۲۲ دیماه ۱۴۰۰ به سران سه قوه عرضه شده است.

 

وی ادامه داد: شرکت‌های داروسازی گردش مالی برای خرید ارز نیمایی ندارند و این سیکل معیوبی بوده که وجود دارد.

 

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی یادآور شد: همچنین اعتباری که به دانشگاه‌های علوم پزشکی در این زمینه داده می‌شود و موظف هستند آن را به این شرکت‌های داروسازی پرداخت کنند برای پرداخت حقوق کارکنان این دانشگاه‌ها هزینه می‌شود بنابراین مشکلات جدی در این حوزه ایجاد شده است.

 

شهریاری با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه باید به مسئله سلامت به صورت جدی بنگرد، بیان داشت: متأسفانه علی‌رغم دستورات مؤکد رئیس جمهور به این سازمان برای مسئله سلامت اما متأسفانه این مشکلات ادامه دارد و اتفاقی نیافتاده است.

 

وی خاطرنشان کرد: مشکلات استان و دغدغه مسؤولان استان در حوزه سلامت را منکعس می‌کنیم.

https://hoorkhabar.ir/705356کپی شد!
27