چند روز قبل از ریزش ساختمان متروپل، هشدار داده‌ بودیم/ دادگستری و نماینده مجلس آبادان از تذکرات مطلع بودند

هورنیوز – حمزه شکیب در پاسخ به این سوال که چرا هشدار سازمان نظام مهندسی به عنوان نهاد مرجع درباره ساخت ساختمان متروپل آبادان نادیده گرفته‌شده، است، گفت: پیش ساخت این ساختمان در سال ۹۵ آغاز شد و یک سال بعد از آن، مالک ساختمان خارج از روال معمول پروانه ساخت دریافت می‌کند.

 

وی در پاسخ به اینکه منظور از خارج از روال معمول چیست، ادامه داد: قاعدتا وقتی شهرداری می‌خواهد پروانه ساخت صادر کند، قبل از آن باید نسبت به معرفی طراح و مهندس ناظر اقدام کرده باشد اما این مراحل برای صدور مجوز انجام نشده بود. زمانی که دستور نقشه دریافت شود باید مالک طراحان و مهندس ناظر را انتخاب و به شهرداری معرفی کند. اما وقتی که پروانه صادر شده و کار ساخت شروع شده، سازمان نظام مهندسی متوجه می‌شود که این ساختمان بدون اطلاع نظام مهندسی در حال ساخت است.

 

سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور تاکید کرد: سازمان نسبت به این تخلف به شهرداری نامه‌ای ارسال می‌کند و در ضمن رونوشتی به دادگستری و فرمانداری ارسال شد، سازمان نظام مهندسی حتی به نماینده مجلس آبادان هم اطلاع می‌دهد اما نسبت به هشدار سازمان نظام مهندسی بی‌اعتنایی شد.

 

شکیب افزود: در نهایت در مراحل پروسه ساخت مالک مجبور می‌شود که مهندس ناظر را مشخص کند و وقتی که ناظر سازمان در مرحله اول بازدیدی از پروژه انجام داد، ۱۳ تذکر به سازنده می‌دهد و در مراحل بعدی این تذکرات و تخلفات افزایش یافته است اما قاعدتا سازمان نظام مهندسی نمی تواند که پروژه را متوقف سازد و این اقدام بر عهده شهرداری است و شهرداری از طریق مراجع قانونی باید پروژه را متوقف کند اما به هرحال ساخت ساختمان متروپل ادامه پیدا کرد.

 

وی گفت: حتی چند روز قبل از وقوع این سانحه و ریزش ساختمان و در اردیبهشت ماه گذشته هشدارهای لازم و تذکرات به مالک و شهرداری آبادان درباره خطرات این ساختمان داده شد اما باز هم توجهی نکردند.

 

سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه سانحه ساختمان آبادان هزینه بسیار سنگینی داشته، ادامه داد: متاسفانه این روند در بسیاری از استان ها وجود دارد و این تخلفات به شهرداری‌ها بر می‌گردد شهرداری‌ها موظف هستند به تذکرات مهندسان ناظر توجه داشته باشند اما معمولا بی‌اعتنا به این تذکرات هستند و شاهد بروز این فاجعه ها هستیم. کیفیت کار باید در اولویت است

 

شکیب گفت: امروز شاهد هستیم یکباره فتوا می‌دهند که کنترل نقشه باید از سازمان نظام مهندسی گرفته شود تا سرعت افزایش شود اما کیفیت و ایمنی را نباید فدای سرعت کنیم و همین تصمیمات منجر به بروز چنین سوانح و حوادثی خواهد شد.

 

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایلنا

https://hoorkhabar.ir/705306کپی شد!
110
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.