رشد ۶۰ برابری تولیدات پتروشیمی پس از انقلاب/ هدف گذاری ۲۰۰ میلیون تنی تا ده سال آینده

هورنیوز – مرتضی شاه میرزایی در نشست خبری با اصحاب رسانه در حاشیه بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، اظهار کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران از حدود ۶۰ سال قبل تاسیس شد ابتدا در قالب یک مجموعه شیمیایی و سپس شکل کامل تری به خدا گرفت.

 

وی افزود: این صنعت در روزهای آغازین انقلاب با ظرفیت ۱.۵ میلیون تن تکمیل شد و با پیروزی انقلاب، جوانان و دانشمندان کشور در شرایطی که مستشاران خارجی کشور را ترک کردند وارد عمل شدند و امروز به ظرفیت خیره کننده ۹۰ میلیون تن مشتقات پتروشیمیایی رسیدیم و بیش از ۶۰ برابر تولیدات پتروشیمی رشد کرد.

 

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران تصریح کرد: طبق برنامه ریزی و سرمایه گذاری های انجام شده و با کمک دانشمندان و نوآوران و فن آوران تا ده سال آینده ظرفیت ۹۰ میلیون تنی محصولات و تولیدات پتروشیمی ایران به بیش از دو برابر و دویست میلیون تن می رسد.

 

شاه میرزایی گفت: با این تفاوت که محصولات گذشته بالادستی بود در ادامه زنجیره ارزش با ارزش افزوده چند برابری همراه خواهد بود. پتروشیمی‌ صنعتی است که ریسک ندارد و ارزش افزوده بالایی دارد. از همه سرمایه گذاران و دانشمندان داخلی و خارجی را برای کمک به پتروشیمی و حمایت از آن دعوت می کنیم.

 

وی افزود: در حال حاضر ۶۹ مجتمع تولیدی پتروشیمی‌ در ایران محصولات پتروشیمی را تولید می کنند و نقش مهمی را در حوزه تامین منابع ارزی ایفا کردند. پارسال بیش از ۱۵ میلیارد دلار صادرات محصولات پتروشیمی داشتیم و بیش از ۱۲ میلیارد دلار ارز آن در سامانه نیما عرصه شد.

 

این مقام مسئول گفت: یکی از موضوعاتی که دامن گیر آن است شکاف میان تولید واقعی و ظرفیت نصب شده است و کاهش این شکاف به افرایش تولید کمک می کند. پارسال تولید ما به حدود ۹۰ میلیون تن رسید در حالی که تولید واقعی ما ۶۵ میلیون تن بود‌. صنعت پتروشیمی برای تولید خوراک مورد نیاز خود نیازمند فکر است و باید در خود برنامه ریزی کند. پتروشیمی ها برای تامین خوراک و پایداری سرمایه گذاری اقدام به سرمایه گذاری در بالا دست کردند.

 

شاه میرزایی افزود: ۷۲ درصد مجتمع های پتروشیمی خوراک شان گازی است و قصد تغییر این موازنه را داریم و پتروشیمی ها مایل هستند خوراک گازی داشته باشند اما تمایل ما این است که خوراک مایع به آنها دهیم.

 

وی در بخشی دیگر اظهار کرد: ۵ طرح جدید افتتاح می شود که ۵ میلیون تن به تولیدات پتروشیمی ایران اضافه می کند.

 

معاون وزیر نفت عنوان کرد: ۶۰ درصد فضای فیزیکی پتروشیمی ها فضای سبز است در حالی که تکلیف قانونی ما ۱۰ درصد است و حتی در برخی شهرها مثل بندر ماهشهر هم جنگل های حرا را ایجاد کردیم.

 

وی در پایان نیز گفت: پتروشیمی‌ میانکاله موافقت اصولی ندارد و نتوانسته مجوز های زیست محیطی لازم را بگیرد.

 

مهدی ربیع

https://hoorkhabar.ir/705092کپی شد!
85
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.