از امضای تفاهم نامه های مهم، نشست خبری تا بازدید معاون سیاسی وزیر امور خارجه

هورنیوز – امروز یکشنبه(۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱) در سومین روز بیست و ششمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، تفاهم نامه فنی، مالی مابین مناطق نفتخیز جنوب و شرکت توسعه پترو ایران با حضور مدیرعاملان این شرکت ها امضا شد.

 

ارائه پیشنهاد فنی/ مالی در خصوص استفاده از پوشش‌های پلیمری خاص بر روی سطوح بتنی و فلزی از جمله محوطه‌های نگهداری کننده‌ی عملیات حفاری چاه‌های نفت و گودال سوخت علاوه بر مخازن و خطوط لوله، از موضوعات این تفاهم نامه است.

علیرضا دانشی مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در آیین امضا تفاهمنامه ارائه پیشنهاد فنی/ مالی در خصوص استفاده از پوشش‌های پلیمری خاص با شرکت توسعه پترو ایران، اظهار کرد: مباحث دانش بنیان شاه کلید و بهترین موضوعی است که می تواند در جهت رفع مشکلات صنعت نفت و کشور مفید واقع شود.

 

وی با تاکید بر اینکه روزآمد کردن فعالیت ها از لحاظ علمی می تواند باعث بروز جهش در صنعت نفت شود، گفت: تفاهمنامه استفاده از پوشش های پلیمری که با شرکت توسعه پترو ایران امضا شد، بهره وری و راهبری تاسیسات را به شدت تحت تاثیر قرار داده و با به حداقل رساندن خوردگی، عمر تاسیسات را افزایش می دهد.

 

دانشی افزود: استفاده از آخرین فن آوری ها، حمایت از متخصصان داخلی و تجاری سازی دستاوردها افزون بر استفاده کاربردی و عملیاتی محصولات، از رویکردهای شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب است.

 

ساعتی پیش نیز تفاهم نامه علمی، پژوهشی و فناوری بین مناطق نفتخیز جنوب و پارک علم و فناوری خوزستان به امضا رسید.

ایجاد بستر انتقال ایده و پیشنهادات و تقویت و توسعه مشارکت و همکاری های علمی پژوهشی و فناوری فی مابین در اجرای طرح های پژوهشی، مطالعاتی، کاربردی، مشاوره ای و آموزشی در حوزه های مرتبط با نیازهای شرکت، از موارد مهم این تفاهم نامه است.

 

در اینخصوص مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: یک منظومه علمی در حوزه صنعت نفت را  برای آیندگان ترسیم خواهیم کرد که انجام این کار مستلزم همکاری و تعامل مستمر با مراکز علمی است.

 

علیرضا دانشی افزود: این تفاهم نامه یکی از مهمترین تفاهم نامه های امضا شده در نمایشگاه بیست و ششم است چراکه در ایجاد ارزش افزوده و ایجاد اشتغال نقشی تاثیر گذار دارد.

 

در بخشی دیگر از برنامه های سومین روز شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در نمایشگاه نفت، مدیرعامل و برخی مدیران این شرکت با مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت دیدار و گفتگو کردند.

دانشی مدیرعامل مناطق نفتخیز جنوب، در این دیدار گفت: تنها راه برای برون رفت از تحریم، شرکت های دانش های بنیان هستند.

 

وی افزود: ما باید در کنار شرکت های دانش بنیان باشیم تا بتوانیم کارهای بزرگی انجام دهیم و با هم در جهت اعتلای کشور و صنعت نفت گام برداریم.

 

همچنین مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت با بیان اینکه اتفاق بزرگی در صنعت نفت در حال روی دادن است، اظهار داشت: حضور شرکت های دانش بنیان در کنار شرکت های بزرگ نفتی و تاکید مقام عالی وزارت نشان از افق های روشن پیش رو در صنعت نفت خواهد بود؛ اعتقاد راسخ داریم شعار مقام معظم رهبری در این دولت نباید بر زمین بماند و شعار را باید در عمل اثبات کنیم.

 

علی فروزنده خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه با همت وزارت نفت نیازهای فناورانه بخش های مختلف صنعت نفت به تفکیک ۴ شرکت اصلی در قالب نشست های متعدد جانبی به شرکت های دانش بنیان عرضه می شود تا آنها بتوانند برای رفع این نیازها اقدام کنند.

 

وی افزود: صنعت نفت ایران در چند دهه گذشته در موضع دفاع و مقابله با محدودیت های ظالمانه ای بود که علیه آن وضع شده است، اما همین محدودیت ها در طول این چند دهه باعث رشد و توانمند شدن صنعت نفت و همه اکوسیستم اطراف آن اعم از پیمانکاران، سازندگان تجهیزات و ارایه دهندگان خدمات شد و امروز این توانمندی ها به بلوغ رسیده و صنعت نفت ایران می تواند وارد فضای بین المللی شود و بازارهای جدیدی برای همه این اکوسیستم به دست بیاورد.

 

در سویی دیگر علیرضا دانشی مدیرعامل شرکت مناطق نفتخیز جنوب در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: تعامل با دانش بنیان­‌ها را راهی مناسب دانست تا از طریق آن کشور را از خام فروشی رهایی داد و تداوم بهره‌جویی از دانش و توانمندی مراکز علمی، شرکت های دانش بنیان را حتی پس از رفع تحریم‌ها مهم و حیاتی ارزیابی کرد.

وی با بیان اینکه در دوره جدید، نگاه و تصمیم سازی‌ها کارشناسانه و تلاش در جهت فرهنگ سازی برای ایجاد تعاملات سازنده به جای رقابت‌های بازدارنده خواهد بود، اظهار داشت: با پرهیز از نگاه جزیره‌ای و ایجاد تعامل مستمر، مشکلات موجود در خصوص طرح نگهداشت و افزایش تولید ۲۸ مخزن را مرتفع می کنیم و از پیمانکاران این طرح نیز می خواهیم تا مسائل مرتبط را پروژه های در دست اقدام را حل کرده و برای رسیدن به نتایج مطلوب تلاش بیشتری داشته باشند.

 

دانشی در پاسخ به پرسشی در خصوص کاهش تولید و برنامه های مرتبط با افزایش تولید گفت: مناطق نفتخیز جنوب حدود ۴هزار حلقه چاه تحت راهبری دارد که تعدادی از آنها کم بازده شده و بعضا از سرویس خارج شده اند؛ عمده اقدامات ما در راستای افزایش تولید، کار روی این چاه ها می باشد و به دلیل اینکه رفع مشکل برخی از چاه ها منوط به استفاده از های تک(فناوری بالا) می‌باشد، از شرکت های دانش بنیان می خواهیم در این حوزه وارد عمل شوند تا ۳۵۰ هزار بشکه کاهش از طریق عملیات تعمیری و ترمیمی روی همین چاه‌ها جبران شود.

 

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با اشاره به اینکه برای رسیدن به ظرفیت تولید ۳ میلیون بشکه در انتهای سال جاری باید حفاری چاه‌های جدید ، احداث خطوط لوله و رفع نواقص تاسیسات در دستور کار قرار گیرد، افزود: برنامه ۵ ساله‌ای نیز تدوین شده است که با تامین الزامات آن، توان تولید مناطق نفتخیز جنوب به ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

 

دانشی خاطرنشان کرد: مانعی برای استفاده از دانش و تعامل با خارجی‌ها نداریم اما در حال حاضر دانش غنی وجود دارد و خیلی از فن آوری‌های خاص را بومی‌سازی کردیم؛ به عنوان مثال، شیرهای سرچاهی ۱۵ هزار پوند بر اینچ مربعی(PSI) توسط شرکت های دانش‌بنیان کشورمان ساخته شده اند.

 

وی امضا تفاهم نامه با شرکت نفت و گاز اروندان را اقدامی بزرگ برای بهرگیری از ظرفیت‌های مناطق نفتخیز جنوب جهت پیشبرد اهداف شرکت نفت و گاز اروندان در توسعه مخازن و افزایش سهم برداشت از میادین مشترک برشمرد و یادآور شد: مناطق نفتخیز جنوب راهبری میادین مشترک در برعهده ندارد اما برای تسهیم دانش و ارائه خدمات فنی، مهندسی و عملیاتی به شرکت هایی که روی این میادین کار می کنند، آماده است.

مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در خصوص سرمایه های انسانی و مسائل مرتبط با آن گفت: هزار و ۲۰۰ نفر از گروه الف دانشگاه‌ها در خوزستان جذب شده‌اند تا جلوی خروج سرمایه‌های انسانی جلوگیری شود و نیروهای جوان کارآمد به عرصه تولید ورود کنند؛ یک برنامه استخدامی مجزا نیز در آینده خواهیم داشت که روی جذب نیروهای بومی متمرکز خواهد بود.

 

علیرضا دانش ایجاد زنجیره ارزش را از دغدغه های اصلی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب دانست و تاکید کرد: اگر قرار است اتفاق خوبی روی دهد، باید برای ایجاد زنجیره ارزش تمهیدات ویژه ای داشت و ما برای این منظور برنامه های زیادی داریم تا بسته های اقتصادی در زنجیره ارزش تعریف شود و پس از تولید ثروت و مشکلات اشتغال نیز مرتفع شود.

 

وی در پایان از همه اصحاب رسانه دعوت کرد تا با حضور و بازدید از مناطق نفتخیز جنوب، نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازنده خود را ارائه دهند تا مسیر تصمیم‌سازی در خصوص برنامه‌های شرکت هموارتر گردد.

 

در ساعات پایانی وقت امروز نمایشگاه مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با دکتر علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات احیای برجام نیز دیدار کرد.

علیرضا دانشی ضمن ابراز خرسندی از حضور دکتر باقری در نمایشگاه صنعت نفت و تقدیر از تلاش های تیم مذاکره کننده در اولویت بخشی به منافع و عزت ملی، گفت: در بخش تولید برخود لازم دانستیم تا بدون توجه به تحریم ها و با بهره جویی از تجربه ارزشمند سرمایه های انسانی سازمان و تلاش شرکت های دانش بنیان، مراکز علمی و سازندگان توانمند کشورمان، ظرفیت تولید شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب را به صورت قابل توجهی افزایش دهیم.

 

وی با بیان اینکه مناطق نفتخیز جنوب”ساخت بار اول” را در دستور کار خود قرار داده است، افزود: مبنای ما اعتماد به ایده ها و پیشنهادات ارائه شده از سوی بدنه کارشناسی سازمان بوده و  همین امر باعث تحقق دستاوردهای بزرگی در عرصه تعامل با شرکت های دانش بنیان و مراکز علمی شده است.

 

دانشی در پاسخ به پرسش دکتر باقری کنی در خصوص رویکرد استفاده از فناوری های نوین، گفت: سیاست های جدید شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب بر اساس تسهیم دانش و استفاده از دانش موجود در شرکت های دانش بنیان و فناور تبیین و برنامه های خوبی نیز در این حوزه تدوین  شده است.

https://hoorkhabar.ir/705028کپی شد!
97
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.