آینده صنعت فولاد، با مدیریت انرژی

هورنیوز – محتشمی پور عنوان کرد: افق ۱۴۰۴ برای تولید ۵۵ میلیون تن تولید فولاد برنامه ریزی شد که ۶۰ درصد برنامه تا پیش از مقاطع برای تولید ایجاد شده و به استثنای سنگ آهن ۸۰ درصد برنامه ظرفیت سازی شده و همچنین در بخش مقاطع ۱۰۵ درصد برنامه، ظرفیت سازی شده است.

 

وی افزود: در کشور ما سنگ‌آهن کمتر از نیاز بخش فولاد تولید می‌شود، البته برنامه اکتشافی باید زیاد شود اما طبیعی است در این شرایط علاقه‌ای برای صادرات سنگ‌آهن نداریم که در این خصوص موانع گذاشته می شود و تشویق‌های صادراتی برداشته می شود اما در هر اقدامی که به نفع زنجیره باشد حمایت اعمال خواهد شد. عمده سوال موجود در بحث توازن زنجیره فولاد درباره سنگ آهن است در حالی که بحث معدن و تامین سنگ آهن تا سال ۹۹ موضوع اصلی ما بوده اما اکنون بحث تامین انرژی نیز به آن اضافه شده و در اولویت قرار گرفته است.

 

گلوگاه افت تولید کمبود گاز است

معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت درباره پروانه‌های احداث واحدهای جدید گفت: همین امروز اگر ما یک پروانه جدید برای احداث صادر نکنیم از هدف‌گذاری انجام شده برای افق ۱۴۰۴ عبور کرده‌ایم ولی نکته اینجا است که برای صدور مجوز احداث واحدهای جدید، با مشکل تامین انرژی مواجه هستیم. آینده صنعت فولاد را باید با مدیریت انرژی گره بزنیم و استمرار تولید فولاد با پیوست به انرژی ممکن است. مشکل اصلی انرژی نیز در حوزه گاز است و برای تولید برق به گاز نیاز است که هنوز در حوزه افزایش تولید گاز اقدام چندانی صورت نگرفته است.

 

وی تصریح کرد: در سال گذشته ما از خط قرمزهای توسعه مصرف گاز عبور کرده‌ایم. برای من ساختاری که در شبکه تأمین انرژی داریم یا خط قرمز بودن قطع گاز برای مشترک پر مصرف خانگی جالب است. این مسأله با سرعت ما را وارد فضای جدیدی می‌کند. در سال گذشته با افت تولید مواجه بودیم و گلوگاه افت تولید نیز همین مسائل است. نکته مهم در محدود شدن تولید برق که دامنگیر صنعت فولاد شده باز هم مشکل تامین گاز برای نیروگاه های برق است. این در حالی است که امسال محدودیت‌های انرژی و گاز صنایع ما بیشتر از سال گذشته خواهد بود. بحث محدودیت‌های انرژی در تولید بسیار تاثیرگذار است به همین دلیل ما خود را مسئول می‌دانیم که پس از به نتیجه رسیدن پیگیری‌ها، اطلاع‌رسانی لازم انجام شود.

 

عوارض پلکانی صادرات برای تنظیم بازار

محتشمی پور خاطرنشان کرد: مصوبه وضع عوارض پلکانی صادرات برای محصولات زنجیره فولاد تنها برای تنظیم بازار داخلی در شرایط بحرانی بوده و هدف درآمدی برای دولت ندارد. این موضوع را هم در نظر داشته باشیم که برای تمام چالشها نباید وزارت صمت را متهم کرد، وزارت صمت به عنوان نماینده حاکمیت سهم بسیار بزرگی در برآیند نیروها دارد اما عناصر اثرگذار دیگری هم هستند. خطاب به وزارت صمت عنوان می شود که اگر تصمیمات در حوزه انرژی برعهده وزارت صمت نیست حداقل در بحث عوارض که به عهده وزارت صمت است نگاه حمایتی به تولیدکنندگان باشد اما در واقع عوارض هم به صورت کامل در اختیار ما نیست که توضیحاتی دارد، زمانی که انرژی نباشد باید تمهیداتی کرد تا بازار خالی نماند، در واقع این عوارض برای کنترل عواقب کمبود انرژی است. این درحالیست که وزارت نیرو کتبا به ما ابلاغ می‌کند کاهش عرضه برق خواهیم داشت اما در مصاحبه عمومی اعلام می کنند کمبودی نداریم. تاکنون مسئله اصلی ما افت جدی تولید فولاد در ماه های پیش رو به خاطر کمبود برق است. یکی از کارهایی که باید برای این کار انجام دهیم کنترل جذابیت صادرات است چراکه با افزایش صادرات طی یک دوره، در دوره بعد با کمبود داخلی مواجه نشویم.

https://hoorkhabar.ir/704772کپی شد!
33