بیش از ۷۰ درصد خودکشی ها مربوط به ازدواج است

هورنیوز – کانون خودکشی در سال‌ های اخیر در ایران تغییر کرده و از استان‌ های غربی به سمت مرکز کشور متمایل شده است. همچنین روش‌ ها و شیوه‌ های خودکشی نیز دستخوش تغییراتی شده است و از خودکشی به عنوان یک دیپلماسی استفاده میشود. زنان از قربانیان اصلی خودکشی در ایران هستند.

 

اردشیر بهرامی، جامعه‌ شناس گفته طی دهه ۷۰ و ۸۰ کانون خودکشی‌ ها در مناطق غرب ایران یعنی ایلام، کرمانشاه، خوزستان و همچنین بخش‌ هایی از استان‌ های همجوار این استان‌ ها متمرکز بود. قربانیان اصلی این موضوع نیز بیشتر زنان و جوانان بوده‌ اند، اما در دهه ۹۰ به دنیال یک سری تغییرات از نظر کانون جغرافیایی خودکشی در جامعه ایران، کمی از شیوع و گسترش خودکشی در غرب ایران کاسته شده و اگر چه استان‌ های غربی همچنان بالاترین آمارها را دارند، اما این مسئله در سایر مناطق ایران مانند استان‌ های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، همدان، زنجان و سایر مناطق ایران به شکل خفیف‌ تری دیده شده است.

 

همچنین به گفته این جامعه‌شناس، در دهه ۹۰ خودکشی‌ ها بیشتر به سمت خودکشی‌ های نمایشی و به یک نوعی دیپلماسی در فضای خانواده و جامعه رفته است یعنی فرد برای رسیدن به هدفی که دارد مانند ازدواج، شغل یا فضای نابرابری که در خانواده وجود دارد از این اقدام استفاده میکند.

 

اردشیر بهرامی همچنی با اشاره به وجود مفاهیمی مانند ناموس، حیثیت، شرف و آبرو در ایران گفته این موارد اگر بسیار شدید باشد، میتواند از این زیست جهان، خشونت تولید کند.

 

«این مفاهیم میتواند حق شهروندی یک زن را در این زیست جهان از بین ببرد. همچنین حق انتخاب همسر که ممکن است با پدیدار شدن عشق رمانتیک ایجاد شود در این زیست جهان تهدید شود. حتی حق ادامه تحصیل یک دختر در این زیست جهان تهدید میشود یعنی دختری که میتواند مانند همه دختران این سرزمین در بهترین دانشگاه‌ ها تحصیل کند و به یک فرد موفق در جامعه تبدیل شود و در جامعه حضور داشته باشد، در این زیست جهان محدود شود چرا که ترس و نگرانی در این عنصر فرهنگی در این زیست جهان وجود دارد و پررنگ است و همین موضوع باعث میشود یکسری از حقوق زن نادیده گرفته شده و تضییع شود.»

 

«در جامعه سنتی انتخاب همسر با پدر فرد بود، اما الان افراد خودشان میخواهند انتخاب کنند و جالب است که بدانید ۶۰ الی ۷۰ درصد از اقدام‌ های به خودکشی و خودکشی‌ های کامل حول مسئله ازدواج است، چرا که ما یک مفهومی به اسم کودک همسری و یک مفهومی به اسم ازدواج اجباری داریم، یک مفهوم دیگری هم به اسم مخالفت در ازدواج داریم و همه این عناصر دقیقا نشان دهنده حفظ و پایداری این زیست جهان در جامعه است یعنی جایی که احساس میکنیم این شیوه انتخاب همسر میتواند حیثیت و آبروی خانواده مرا به خطر بیندازد.»

 

همچنین او این عوامل را زمینه‌ ساز دست زدن افراد به خودکشی برای نجات از اجبارهای جامعه سنتی دانسته است.

https://hoorkhabar.ir/704713کپی شد!
123